لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۵

«انتقام» خونین طالبان از رسانه‌ها در افغانستان 


یکی از مجروخان حمله به مینی بوس حامل کارمندان «طلوع»
یکی از مجروخان حمله به مینی بوس حامل کارمندان «طلوع»

طالبان چهار روز پس از حمله به مینی‌بوس گروه رسانه‌ای «موبی» که منجر به کشته شدن هفت نفر از کارمندان تلویزیون «طلوع» شد٬ اعلام کرد خواستار خروج نام خود از «فهرست سیاه» سازمان ملل است.

یک عضو این گروه روز یک‌شنبه چهارم بهمن به رویترز گفته شرط طالبان برای شرکت در مذاکرات صلح افغانستان خروج نامش از این فهرست است.

طالبان با گذشت ۹ روز از نشست چهارجانبه صلح افغانستان در اسلام‌آباد در عملیات انتحاری کم‌سابقه‌ای علیه این گروه رسانه‌ای در کابل٬ هفت عضو آن را کشت و ۲۵ نفر دیگر را زخمی کرد.

امنیت ملی افغانستان عاملان این حمله را اعضای «شبکه حقانی» معرفی و اعلام کرده در این رابطه تاکنون هشت نفر را شناسایی و بازداشت کرده است.

سخنگوی طالبان نیز علت انجام این عملیات را ترجمه مجموعه‌های تلویزیونی و قلم‌های «مبتذل خارجی» به فارسی و پشتو از سوی گروه رسانه‌ای «موبی» اعلام کرده است.

روزنامه «هشت صبح» چاپ افغانستان نیز با انتقاد از سخنان این عضو طالبان نوشته «در قطر، ‌‌‌ همان کشوری که طالبان در آن دفتر سیاسی دارند، رسانه‌هایی هست که مجریان خبر آن بدون روسری ظاهر می‌شوند.»

آن‌طور که این روزنامه نوشته در افغانستان مجموعه‌های تلویزیونی ساخت ترکیه به فارسی و پشتو ترجمه می‌شود و مخاطبان بسیاری در این کشور دارد.

«هشت صبح» افزوده حتی القاعده نیز تاکنون چنین عملیاتی علیه «آوازخوانان و مدل‌های زن عرب‌زبان» انجام نداده است.

این روزنامه علت اصلی این عملیات را تاثیر رسانه‌ها بر افکار عمومی مردم افغانستان و به تبع آن «منزوی» شدن طالبان در این کشور دانسته و نوشته که این اقدامی انتقام‌جویانه بود.

محمدعلی محمدی٬ محمد حسین٬ مریم ابراهیمی٬ حسین امیری٬ زینب میرزایی٬ محمدجواد حسینی و مهری عزیزی هفت نفری هستند که در این اقدام به نوشته این روزنامه «انتقام‌جویانه» جان خود را از دست دادند.

روزنامه «هشت صبح» نوشته «طالبان از رسانه‌ها و شرکت‌های تولید‌کننده ‌مواد رسانه‌ای نفرت دارند و به راحتی آنان را می‌کشند.»

کریستف دولوار٬ دبیر اول گزارش‌گران بدون مرز در همین رابطه «جهادگران» را «بد‌ترین دشمنان» آزادی مطبوعات در جهان معرفی کرده است.

این سازمان اعلام کرده از سال۱۳۸۰ خورشیدی خبرنگاران در افغانستان برای انجام وظیفه خود بهایی سنگین پرداخت کرده‌اند.

آمار‌های سازمان گزارش‌گران بدون مرز نشان می‌دهد از سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون دست‌کم ۳۳ خبرنگار در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند که ۱۵ نفر از آن‌ها روزنامه‌نگار خارجی بوده‌اند.

افغانستان ‌در سال جاری در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در میان ١٨٠ کشور در رتبه ١٢٨ قرار گرفته است.

در این کشور طی ۱۰ سال گذشته رسانه‌های نوشتاری٬ دیداری و شنیداری قابل توجهی راه‌اندازی شده؛ یکی از مهم‌ترین آن‌ها تلویزیون «طلوع» است که از سال ۲۰۰۳ فعالیت خود در کابل را آغاز کرده است.

«طلوع» سومین تلویزیون خصوصی افغانستان بوده و از محبوب‌ترین شبکه‌های تلویزیونی این کشور محسوب می‌شود.

تلویزیون «طلوع» در نخستین ماه‌های فعالیت خود اقدام به پخش موسیقی می‌کرد که با مخالفت نهاد‌های مذهبی و نظر دادگاه عالی افغانستان فعالیت‌های آن در این زمینه هم‌چون سایر تلویزیون‌های خصوصی با محدودیت‌هایی همراه شد.

مسئولان این تلویزیون در پی افزایش فشار محافل مذهبی٬ از مدت‌ها پیش پخش برنامه‌های مذهبی را هم در دستور کار خود قرار داده بودند که با حمله طالبان مواجه شدند.

طالبان پیش از این حمله با صدور اطلاعیه‌ای این تلویزیون و برخی دیگر از رسانه‌های خصوصی در افغانستان را تهدید به حمله کرده بود.

واکنش‌های بین‌المللی به این حمله خون‌بار در شرایطی ادامه دارد که روز یک‌شنبه در کابل مراسم یادبود هفت تن از قربانیان این حادثه برگزار شد.

در این مراسم محمد اشرف غنی و حامد کرزی روسای جمهوری فعلی و سابق افغانستان به همراه گروهی از مقام‌های محلی و خبرنگاران شرکت کرده و یاد جان‌باختگان را گرامی داشتند.

اشرف غنی در پایان این مراسم گفت «کسانی که دست به چنین فجایعی می‌زنند نه افغان هستند و نه مسلمان.»

XS
SM
MD
LG