لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۸

ابراز نگرانی شدید از وضعیت سلامت هما هودفر


هما هودفر
هما هودفر

کتایون هودفر،خواهر هما هودفر، استاد ایرانی-کانادایی زندانی در ایران، روز سه‌شنبه،در گفتگو با رادیو فردا از وضعیت سلامت خواهرش به شدت ابراز نگرانی کرده است.

رسانه‌های کانادایی روز سه‌شنبه ۹ شهریور گزارش دادند که هما هودفر، استاد ایرانی- کانادایی زندانی در ایران، به دلیل ناراحتی جسمی در بیمارستان بستری شده است.

کتایون هودفر می‌گوید «خواهرش سه ماه در انفرادی بازداشت بوده است.»

وی می‌افزاید «نمی‌دانیم برای چه خواهرم در بیمارستان بستری بوده و حالش خوب نیست...ما مطمئن نیستیم که به داروهایش دسترسی داشته است یا نه.»

نمی‌دانیم برای چه خواهرم در بیمارستان بستری بوده و حالش خوب نیست...ما مطمئن نیستیم که به داروهایش دسترسی داشته است یا نه.
کتایون هودفر،خواهر استاد زندانی در ایران

هما هودفر، استاد ۶۵ ساله رشته «مردم‌شناسی» در دانشگاه کنکوردیا مونترال کانادا که برای «سفری تحقیقاتی» به ایران رفته بود، توسط مأموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد.

افراد و سازمان های مختلفی از جمله عفو بین الملل تاکنون خواستار آزادی این استاد دانشگاه شدند.

رضا پهلوی،رئیس شورای ملی ایران،نیز روز سه‌شنبه با ارسال نامه ای به جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، از وضعیت خانم هودفر به شدت ابراز نگرانی کرده و نوشته «اخبار مرتبط با خانم دکتر هودفر ما به یاد زنده یاد زهرا کاظمی می اندازد، یک ایرانی دیگر با دو تابعیت، که در سال ۲۰۰۳ بازداشت شد، و سپس زیر شکنجه او را کشتند. ما آرزو می کنیم که سرنوشت غمگین مشابهی برای خانم دکتر هودفر توسط قوه قضاییه حکومت اسلامی رقم نخورد.»

شاهزاده رضا پهلوی در این نامه خطاب به نخست وزیر کانادا افزوده «من باور دارم که دولت شما هر آنچه که در توان دارد برای رهایی و بازگرداندن بانو هوفر و سعید ملک پور به کار خواهد بست، و مطمینم که شما برای مساله نقض حقوق بشر در ایران را در سطح جامعه بین المللی پیگیری می کنید.»

گفتگوی الهه روانشاد با کتایون هودفر،خواهر هما هودفر، استاد ایرانی- کانادایی زندانی در ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:06 0:00
لینک مستقیم

نامه اعضای جوامع اسلامی به رهبر جمهوری اسلامی

پیشتر گروهی از اعضای جوامع اسلامی در کانادا و دانشگاهیان در نامه ای به آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواستار آزادی هما هودفر و دیگر زندانیان سیاسی شدند.

در این نامه آمده: «ما گروهی از اعضای جوامع اسلامي در كشور كانادا هستيم. هدف ما از ارسال اين نامه به شما مورد خانم پرفسور هما هودفر استاد مردم شناسی دانشگاه كنكورديا در شهر مونتريال است که یک استاد مسلمان ايرانی است...بازداشت اين خانم واقعا برای ما نامفهوم است. در حالیکه متاسفانه امروزه و در جهان سياسی کنونی، کلمه "اسلام" و "مسلمان" مترادف خشونت، سركوب و تعصب است، دستگيری پرفسور هودفر تنها به تشدید این برداشت کمک خواهد کرد.»

نادر هاشمی،استاد مطالعات خاورمیانه در دنور آمریکا، در مورد دلیل فرستادن نامه ای از سوی اعضای جوامع اسلامی کانادا برای آزادی خانم هودفر چه بود، به رادیو فردا می‌گوید:«بیشتر نامه‌ها و درخواسته ها برای آزادی خانم هودفر از سوی مراکز و افراد غیر مذهبی صورت گرفته، در این نامه ما خواستیم درخواست را از نگاه دیگری مطرح کنیم و به افکار عمومی مسلمانان نشان دهیم که فاصله زیادی بین ادعاهای اسلامی جمهوری اسلامی و عمل آنها وجود دارد.»

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، اوایل تیرماه گذشته، درباره آخرین وضعیت پرونده هما هودفر گفت که وی «در حوزه‌های فمینیسم و جرائم امنیتی ورود داشته و پرونده‌اش در دادسرای تهران در حال رسیدگی است».

خانواده هما هودفر روز هفتم تیرماه در بیانیه‌ای، اتهام‌های مطرح‌شده از سوی دادستان تهران و برخی رسانه‌ها علیه او را رد کردند.

XS
SM
MD
LG