لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۹

خیابان‌های تهران ،جولانگاه خودروهای میلیاردی  


انتشار خبر امحای ۱۳ خودروی لوکس قاچاق به ارزش ۱۴ میلیارد تومان این روز‌ها سبب شده برخی از خود بپرسند چه تعداد از این خودرو ها در ایران تردد می کنند.

شاید عجیب باشد اما در خیابان‌های تهران و برخی از شهرهای دیگر ایران مثل تبریز بیشتر از بسیاری از شهرها در اروپا می توان خودرو لوکس دید،خودروهایی که قیمتی بیش از دو برابر قیمت جهانی دارند.

حتی در مواردی این قیمت ها به طور سر سام آوری چندین برابر قیمت‌های آن‌ها در بازار‌های جهانی است.

به طور مثال یک دستگاه بی‌ام و ای۸ در بازار ایران در حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

قیمت این خودرو دربازار‌های جهانی ۱۳۰ هزار دلار است. این خودرو با اینکه شامل تخفیف گمرکی به دلیل هیبریدی بودن می شود در بازار ایران به دلیل جو دلالی شدید، با چنین قیمت زیادی معامله می شود.

خودرو‌های دیگر هم دست کمی از چنین وضعیتی ندارند به عنوان نمونه بنز س۵۰۰ هم اکنون در بازار ایران دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان معامله می شود یا مثلا بی‌ام و م۶ در بازار ایران بیش از دو میلیارد تومان قیمت دارد.

پورشه پانامرا یکی از گران‌ترین خودرو‌های بازار خودرو ایران است هم‌اکنون مدل‌های دست دوم این خودرو در ایران در حدود ۷۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود. قیمت مدل صفر این خودرو در بازار ایران در حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است.

خودرو پورشه پانامرا خودرو مورد علاقه ثروتمندان ایرانی است این محصول همچنین خودرو بسیاری از افراد مشهور مانند علی دایی بوده است. موفقیت این خودرو در بازار خودرو ایران تا آنجا بود که از پانامرا ۴S ادیشن خاورمیانه که تنها ۶۶ دستگاه از آن ساخته شده ۱۲ عدد در ایران فروخته شده است.

مازراتی از دیگر برند‌های گران قیمت موجود در بازار ایران است. مازراتی کوارتو پوریته هم اکنون در بازار ایران نزدیک دو میلیارد تومان معامله می شود.

برند مازراتی از نشان‌های مورد علاقه ثروتمندان ایرانی است. این علاقه تا آنجا پیش رفته که خیلی از معروف‌ترین ثرتمندان ایرانی به سراغ خرید مازراتی می روند.

علاقه زیاد ثروتمندان ایرانی به این برند سبب شد نمایندگی رسمی شرکت مازراتی پیش از تحریم‌ها در ایران راه اندازی شود اما بعد از اعمال تحریم ‌های اقتصادی این نمایندگی به طور موقت در ایران به کار خود پایان داد البته حالا دوباره به نظر می رسد پس از رفع تحریم‌ها بسیاری از شرکت های سازنده خودرو‌های لوکس به ایران باز خواهند گشت.

همچنان بزرگترین مشکل برای واردات خودرو‌های لوکس به ایران ممنوعیت واردات خودروهایی با موتوری با حجم بالای ۲۵۰۰ سی سی است. تقریبا بیشتر خودرو‌های لوکس جهان از موتور‌های پر حجم هشت سیلندرو به بالا با حجم بالای ۲۵۰۰ سی سی استفاده می کنند.

البته در چند سال اخیر هیبریدی شدن خودرو‌های لوکس شدت گرفته است. خودروهای لوکس هیبریدی می توانند وارد بازار ایران شوند و با توجه به تعرفه چهاردرصدی برای خودرو‌های هیبریدی ، این خودرو‌ها می توانند قیمتی نزدیک قیمت جهانی داشته باشند البته اگر دلال بازی بلایی که سر بی‌ام و ای۸ آورد را بر سر قیمت این خودرو‌ها نیاورد.

در خودروهای هیبریدی از موتور الکترونیکی در کنار موتور درون‌سوز استفاده می‌شود.

یکی از خودرو‌های گران قیمتی که می تواند از سد قانون موتور ۲۵۰۰ سی سی بگذرد بی‌ام و سری هفت است . مدل هیبریدی این خودرو شامل یک موتور ۴ سیلندر بنزینی با قدرت ۲۵۸ اسب بخار و یک موتور الکتریکی ۶۸ اسب بخاری است مجموع قدرت این خودرو ۳۲۶ اسب بخار است . این خودرو تنها با موتور الکتریکی میتواند ۴۰ کیلومتر را با حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت طی کند .مصرف سوخت نمونه هیبریدی حدود دو لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

قیمت این خودرو در حدود ۱۰۰ هزار دلار است که با تعرفه چهار درصدی ، این خودرو می تواند با قیمت ۵۰۰ میلیون تومانی وارد بازار ایران شود . قیمت رقیب این خودرو یعنی بنز س۵۰۰ در بازار ایران دومیلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است.

در چند سال آینده احتمالا دیگر محدودیت موتور‌های بالای ۲۵۰۰ سی سی نمی تواند جلوی واردات خودرو‌های بسیار لوکس را به ایران بگیرد چون بسیاری از برندهای معتبر مانند پورشه و لامبورگینی هم در حال طراحی نسخه‌های هیبریدی هستند.

افزایش فروش خودروهای بسیار لوکس از دوران محمود احمدی نژاد اوج گرفت در این دوارن واردات خودرو به ایران بسیار گسترش یافت و نمایندگی های خودروهای لوکس مانند پورشه و مازراتی فعالیت خود را در ایران شروع کردند حتی نمایندگی لامبورگینی هم در شرف تاسیس بود که با تحریم‌های اقتصادی نمایندگی‌های این شرکت‌ها از طرف‌های ایران گرفته شد.

سعيد ليلاز كارشناس اقتصادي شرايط اقتصاد ايران در دوران احمدی نژاد را که سبب افزایش فروش خودروهای لوکس در ایران شد را شبيه به فضاي اقتصادي سال هاي پيش از انقلاب مي داند. وي معتقد است «در آن سال‌ها با افزايش درآمد نفتي، پول نفت به جاي تزريق به صنايع مولد به قشري از جامعه تزريق شد. اين اتفاق در آن سال‌ها سبب به وجود آمدن قشري از افراد بسيار ثروتمند غيرمولد شده بود، افرادي كه پول خود را از راه توليد به دست نياورده بودند. سعيد ليلاز معتقد است با بالا رفتن قيمت نفت در زمان محمود احمدی نژاد و تزريق پول نفت به بخشي از جامعه به جاي تزريق به توليد، همان اتفاق تکرار شد.»

هم اکنون هم بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند رشد ثروتمندان دلال در ایران یکی از عوامل میل شدید برای خرید خودروهای لوکس در ایران در شرایط سخت اقتصادی کنونی است چرا که در حالی که ثروتمندان مولد در حال فشار هستند ثروتمندان دلال وضعیت مناسبی دارند و پول خود را برای خرید خودرو‌های لوکسی خرج می کنند که خود این خودرو‌ها هم حالت سرمایه‌ای دارد و پس از مدتی حتی با وجود استفاده ،قیمتشان ممکن است افزایش یابد.

XS
SM
MD
LG