لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

احتمال بازگشت ماموت‌های پشمالو


نسل ماموت‌های پشمالو چهار هزار سال قبل منقرض شده است
نسل ماموت‌های پشمالو چهار هزار سال قبل منقرض شده است

نسل ماموت‌های پشمالو چهار هزار سال قبل منقرض شده است. اما حالا دانشمندان می‌گویند که با استفاده از روش‌های مهندسی ژنتیک ممکن است موفق به احیا کردن این جانور باستانی شوند.

به گزارش گاردین، یک گروه علمی در دانشگاه هاروارد که تلاش می کنند با مهندسی معکوس، حیوانات منقرض شده را احیا کند، تنها دو سال با خلق یک جنین که خصوصیات ماموت پشمالو را دارد و قرار است در رحم یک فیل آسیایی رشد کند، فاصله دارد.

دکتر جورج چرچ، از دانشمندان مشغول در این پروژه می‌گوید: «هدف ما خلق یک جنین ماموت-فیل است. البته این بیشتر شبیه به یک فیل خواهد بود که برخی از خصوصیات ماموت را هم دارد.»

از خصوصیات مخصوص ماموت‌ها که این جانور خواهد داشت، گوش‌های کوچک، چربی زیاد زیر پوست، موهای بلند کرک‌دار و خونی که با مناطق سرد سازگار است، خواهد بود.

تا کنون دانشمندان موفق به خلق سلول‌های این جانور شده اند. قدم بعدی ساخت جنین است. البته آنها می‌گویند که هنوز راه طولانی و سال‌های زیادی تا خلق یک موجود زنده از این طریق باقی‌مانده است.

از زمان آغاز این پروژه در سال ۲۰۱۵، محققان بر تعداد اصلاحات ژنتیکی که باعث تفاوت بین فیل و ماموت می‌شود افزوده اند و حالا تعداد این تغییرات از ۱۵ به ۴۵ رسیده است. دکتر چرچ می‌گوید ایجاد تغییراتی مثل گوش کوچک یا چربی زیر پوستی به این علت ممکن شده که آنها توانستند ژن‌های مربوط به آنها را شناسایی کنند و با مهندسی معکوس ژنتیک آنها را دوباره در سلول‌های فیل‌ها بازسازی کنند.

به گزارش ان بی سی نیوز، با آنکه در ابتدا قرار بود این جنین دوگانه در بدن یک فیل ماده آسیایی رشد پیدا کند، اما از آنجا که نسل این فیل‌ها هم در معرض انقراض است، دکتر چرچ و تیمش از یک رحم مصنوعی استفاده خواهند کرد.

با آنکه دکتر چرچ و تیمش عقیده دار ند روش‌های دستکاری ژنتیکی می‌تواند باعث نجات و حفظ نسل حیوانات در حال انقراض، مانند فیل آسیایی شود، اما تلاش‌هایی از این دست، نگرانی‌های اخلاقی را هم به دنبال دارد.

دکتر ماتیو کاب، از دانشگاه منچستر عقیده دارد که ماموت‌ها فقط یک سری ژن نیستند. «آنها موجودات اجتماعی بودند. مثل فیل‌های زمان مدرن. وقتی یک جانور ماموت-فیل متولد می‌شود آنوقت چه اتفاقی برایش می‌افتد؟ آیا فیل‌ها از وی استقبال می‌کنند؟» نگرانی دیگری که کاب به آن اشاره می‌کند این است که اگر این موجود در یک رحم مصنوعی رشد کند و متولد شود، آن وقت تمام تعاملات قبل از تولد را که هر جنین با مادر دارد از دست خواهد داد.

ماموت‌های پشمالو در اواخر عصر یخبنداندر مناطقی که حالا به اسامی اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکای شمالی خوانده می‌شوند، زندگی می‌‌کردند.دانشمندان معتقدند که تغییرات اقلیمی و گرم شدن دمای زمین بعد از عصر یخبندان و همینطور شکار آنها توسط انسان‌های اولیه باعث انقراض نسل آنها شده است.


XS
SM
MD
LG