لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

بازداشت پدری که دخترانش را می‌فروخت


نوشین، نوجوان دوازده ساله‌ای که قرار بود فروخته شود
نوشین، نوجوان دوازده ساله‌ای که قرار بود فروخته شود

پلیس پاکستان مردی را که قرار بود دخترش را برای فحشا بفروشد بازداشت کرده‌است.

این پرونده معضل سوءاستفاده و آزار زنان و کودکان در بخش‌هایی از جامعه پاکستان را برجسته کرده‌است.

رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی با نوشین، دختر دوازده ساله‌ای که قرار بود قربانی شود و برادرش گفت‌وگو کرده‌است.

نوشین و برادرش می‌گویند عدالت خان اهل مناطق قبایلی شمال غرب پاکستان، در گذشته دو دختر دیگر و همسرش را به بردگی و حتی بدتر از بردگی فروخته‌است.

مبالغی که این مرد در موارد گذشته در قبال فروش دخترانش دریافت کرده چند صد دلار و یا دریافت ویزای سفر به عربستان بوده‌است. در مورد اخیر نیز قرار بود در برابر فروش دخترش نوشین حدود ۱۹۰۰ دلار دریافت کند که معادل حقوق سالانه یک کارگر ساده در پاکستان است.

عدالت خان که اکنون در بازداشت پلیس است اعتراف کرده که درگذشته دو دخترش را فروخته ولی تأکید می‌کند که آرزو داشت نوشین را به «امید خدا» بسپارد.

دولت پاکستان در یک کارزار عمومی تلاش کرده با قاچاق و فروش خردسالان به خصوص دختران و مشکل قدیمی ازدواج اجباری دختران خردسال مبارزه کند.

اما کماکان دختران و زنان پاکستانی از آزار و اشکال گوناگون سوء استفاده رنج می‌برند. تلاش دولت برای تشدید مجازات خلافکاران با مقاومت شدید گروه‌های مذهبی و محافظه‌کاران روبرو شده‌است.

پلیس پدر نوشین را روز ۲۶ اکتبر در خانه‌اش در روستایی در حومه شهر پیشاور بازداشت کرد. مقامات پلیس می‌گویند عدالت خان از طریق یک واسطه قرار بود دخترش را به دو مرد اهل ولایت پنجاب که صدها کیلومتر با پیشاور فاصله دارد، بفروشد.

پلیس به اتهام برنامه‌ریزی برای فروش فرد خردسال و با هدف سوء استفاده از قربانی برای فحشا علیه او اعلام جرم کرده‌است. دو خریدار و واسطه‌ای که گفته می‌شود یک زن هفتاد ساله است نیز به اتهام خرید فرد خردسال برای فحشا بازداشت شده‌اند.

در صورت اثبات جرم طبق قوانین جزایی پاکستان هر یک از متهمان با مجازاتی تا ۲۵ سال زندان روبرو خواهند بود. نوشین که همراه با برادرش تحت محافظت پلیس است به رادیو مشعل، بخش پاکستان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت پدرش قبلاً دو خواهر و مادر او را فروخته‌است.

نوشین گفت: «من قبلاً مادر و دو خواهرم را از دست داده‌ام و حالا پدرم قصد داشت مرا به دو مرد پنجابی بفروشد. نمی‌دانم آن‌ها چه بلایی به سر من می‌آوردند.»

در پاکستان سرنوشت دختران کم سن و سالی که توسط خانواده فروخته می‌شوند کلفتی، فحشا و یا ازدواج اجباری با مردان متمولی است که معمولاً چندین زن دارند.

طبق قوانین پاکستان شوهر دادن دختران خردسال ممنوع است. سن قانونی ازدواج برای دختران ۱۶ و برای پسران ۱۸ سال است؛ ولی در کشوری که سنن مذهبی و عشیره‌ای هنوز بسیار قوی است خانواده‌ها بدون توجه به قانون دختران خود را در هر سنی که بخواهند شوهر می‌دهند.

نوشین می‌گوید او و برادرش از قصد پدرش برای فروش او مطلع شده و به پلیس خبر دادند.

رضوان الله برادر نوشین می‌گوید: «پدرم اول مادرم و بعد هم دو خواهرم را وقتی که خیلی کم سن و سال بودند فروخت. او مدعی است که از آن‌ها خبری ندارد و نمی‌داند کجا هستند. خواهرم نوشین به من گفت که پدرم قصد دارد او را نیز بفروشد. ما فرار کردیم و به خانه خاله‌ام رفتیم.»

وقتی پدرشان رفت که نوشین را برگرداند رضوان الله به پلیس خبر داد. در پاکستان آمار قابل اتکایی در مورد ازدواج دختران خردسال وجود ندارد، موارد بسیار معدودی به پلیس گزارش می‌شود و دولت آمار این موارد را ثبت و جمع‌آوری نمی‌کند.

اما براساس گزارش یونیسف در سال ۲۰۱۴ حداقل ۷ درصد از دختران پاکستانی زیر سن ۱۵ سال مجبور به ازدواج می‌شوند.

براساس آمارهای نهاد خیریه صندوق نجات کودکان، بیش از ۴۰ درصد از دختران پاکستانی زیر سن ۱۸ سال ازدواج می‌کنند و ۸ درصد از دخترانی که در نوجوانی شوهر داده می‌شوند در سنین ۱۵ تا ۱۹ سالگی بچه دار می‌شوند.

عدالت خان پدر نوشین اعتراف می‌کند که قبلاً دو دختر دیگرش را فروخته و می‌گوید: «دختر بزرگم را با وساطت خاتون (زن هفتاد ساله‌ای که در مورد اخیر نیز واسطه بوده) حدود ۳۰۰ دلار فروختم؛ و دختر دیگرم به نام گلدسته را در ازای یک ویزا به شوهر آینده‌اش دادم.»

او می‌گوید این ویزا برای عربستان سعودی بوده و او پس از دو سال کار در آن کشور به پاکستان بازگشت.

خاتون، زن واسطه به اتهام ترتیب دادن فروش نوشین و دریافت پول از این معامله متهم شده‌است. اما او به قرآن قسم می‌خورد که نوشین را برای ازدواج با نوه‌اش خواستگاری کرده و پدر نوشین نیز پذیرفته‌است.

در بخش‌های به شدت مذهبی و عقب‌مانده پاکستان تمایز قایل شدن بین یک ازدواج سنتی که توسط دو خانواده برنامه‌ریزی می‌شود با معامله دختران جوان کار بسیار دشواری است.

در مناطق روستایی و عقب‌مانده کشور حتی از شوهر دادن دختران به عنوان روشی برای حل اختلاف بین دو خانواده و یا عشیره استفاده می‌شود. این سنت قدیمی به خصوص در مناطق پشتون‌نشین و مناطق عشیره‌ای پنجاب و بلوچستان بسیار متداول است.

XS
SM
MD
LG