لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۷

ژنرال نیکلسون استفاده از بزرگترین بمب غیرهسته‌ای علیه «داعش» را موفقیت‌آمیز دانست


ژنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان
ژنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان

ژنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان روز جمعه استفاده بزرگترین بمب غیرهسته‌ای علیه «داعش« در افغانستان را موفقیت‌آمیز دانسته و عملیات روز پنجشنبه را «لازم و به جا» خوانده است.

ژنرال جان نیکلسون، شاه‌حسین مرتضوی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان، و دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، روز جمعه در یک نشست مطبوعاتی مشترک در کابل شرکت کردند.

به گزارش بخش افغانستان رادیو اروپای آزادی/رادیو آزادی، ژنرال نیکلسون در این نشست خبری یادآور شد که «بمبی که دیشب استفاده شد طوری طراحی شده بود که تمام تونل‎ها، مواد منفجره و مواضع داعش را از بین ببرد و این بمب برای اهداف مشخص استفاده می‎شود».

او افزود این عملیات با هماهنگی دولت افغانستان انجام گرفته است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز پنجشنبه استفاده از بزرگترین بمب غیرهسته‌ای در افغانستان را «عملیاتی بسیار موفقیت‌آمیز» توصیف کرد.​

فیلمی از انفجار بزرگترین «بمب غیرهسته‌ای» در افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:29 0:00

ژنرال نیکلسون در نشست خبری روز جمعه همچنین گفت که داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار تونل‎ها و مواضعی را ایجاد کرده بود تا بتواند در مقابل نیروهای امنیتی افغان و امریکایی خود را حفاظت نماید.

دولت وزیری هم در این نشست اعلام کرد که «تعداد کشته‌شدگان داعش تاکنون ۳۶ نفر گزارش شده ولی این رقم قطعی نیست، و در حال حاضر نیروهای افغانستان در منطقه عملیاتی مشغول شمارش کشته‌شدگان و سلاح‌های موجود هستند.»

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرد که نیروی هوایی ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۴ فروردین برای نخستین بار بزرگترین بمب غیرهسته‌ای خود را در افغانستان علیه گروه حکومت اسلامی استفاده کرد.

این بمب که به «مادر همه بمب‌ها» مشهور است، که قدرت تخریبی آن معادل انفجار ۱۱ تن تی‌ان‌تی است و گفته می‌شود علیه «غارها و تونل‌های گروه داعش» در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان و در نزدیکی مرز پاکستان استفاده شده است.

این بمب که در سال ۲۰۰۳ آزمایش‌ شده بود، قوی‌ترین بمب غیرهسته‌ای در جهان به‌ شمار می‌رود، و به‌وسیله هواپیمای ترابری سی‌-۱۳۰ با چتر به زمین پرتاب می‌شود.

آدام استامپ سخنگوی پنتاگون می‌گوید این نخستین بار است که ارتش آمریکا از این بمب استفاده می‌کند.

XS
SM
MD
LG