لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۵

نتانیاهو انتقاد غرب از ادامه خانه‌سازی را رد کرد


بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو

نخست وزیر اسرائیل انتقادهای اتحادیه اروپا و آمریکا از گسترش خانه سازی‌های اسرائیلی در اراضی اشغالی را «ناوارد» دانست؛ همزمان رهبر تشکیلات خودگردانی نیز حامیان صلح خاورمیانه را به نادیده گرفتن رنج‌های فلسطینی‌ها متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری ها، بنیامین نتانیاهو که به کشور رواندا سفر کرده است، چهارشنبه شانزدهم تیر در کیگالی پایتخت رواندا انتقادهای آمریکا و جامعه جهانی را از خانه سازی‌های اسرائیلی رد کرد.

بنیامین نتانیاهو گفت، بر خلاف انتقادهای بیان شده، نه «چند تا خانه» برای اسرائیلی ها، بلکه مخالفت همسایگان با اصل موجودیت اسرائیل و «فتنه انگیزی‌های آنها است که چشم انداز صلح را دور می کند».

دولت اسرائیل یکشنبه این هفته به عنوان «پاسخی مناسب» به کشته شدن شماری از شهروندانش در حملات ستیزه جویان فلسطینی در کرانه باختری، تصمیم به ساخت ۸۴۲ واحد مسکونی جدید را در «کریات اربع»، شهرک «معله ادومیم» و سایر تپه‌های شمالی و شرقی اطراف بیت المقدس اعلام کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا چهارشنبه گفته بود، این خانه سازی‌ها ضربه‌ای جدی به تلاش‌ها برای دستیابی به توافق سیاسی بین اسرائیل و فلسطینی‌ها است.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، تحقق راهکار دو کشوری با این «طرح‌های سیستماتیک» اسرائیلی از بین می رود.

منظور از راهکار دو کشوری، استقلال کشوری برای فلسطینی‌ها در جوار اسرائیل است.

دولت‌های اسرائیل ظاهراً به راهکار دو کشوری تعهد داده اند اما جامعه جهانی تاکید دارد که خانه سازی پی در پی دولت راستگرای اسرائیل در صدها پروژه در سال‌های اخیر، زمین‌های بیشتری را از فلسطینی‌ها غصب کرده در حالی که این اراضی باید برای کشور فلسطین بماند.

افزون بر آمریکا، اتحادیه اروپا، دولت فرانسه، دبیر کل سازمان ملل و دبیر کل جدید اتحادیه عرب در روزهای گذشته دولت نتانیاهو را به لغو تصمیم‌های تازه برای خانه سازی‌ها در پاسخ به خشونت‌های خیابانی فرا خوانده بود.

در این میان، به گزارش خبرگزاری ها، محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز شورای امنیت سازمان ملل را فرا خوانده است که تازه‌ترین گزارش گروه چهار جانبه حامی صلح خاورمیانه را رد کند.

گروه چهارجانبه شامل آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد، پنجشنبه گذشته پیش نویس تازه‌ترین گزارش خود را برای تصویب در شورای امنیت به این نهاد ارائه کرد.

گزارش گروه چهارجانبه اسرائیل را بخاطر خانه سازی‌ها در اراضی اشغالی بشدت ملامت می کند و قطع این رویه را خواستار است.

گروه چهارجانبه تاکید دارد که اسرائیل در یک روند تدریجی و عامدانه خانه سازی‌ها را گسترش داده و تحقق راهکار دو کشوری را با بن بست روبرو کرده است.

گزارش گروه چهارجانبه در همین حال فلسطینی‌ها را به دلیل خشونت علیه اسرائیلی‌ها نکوهش می کند و از آنها می خواهد از این حملات که زندگی را بر خود آنها سخت تر می کند و اسرائیل را به مجازات دسته جمعی فلسطینی‌ها تشویق می کند، عدول کنند.

محمود عباس بخش انتقادی گزارش کوارتت از فلسطینی‌ها را قویا رد کرده و آن را به نادیده گرفتن حقایق زندگی طاقت فرسای فلسطینی‌ها متهم کرده است.

آقای عباس همچنین تاکید کرده است که بخش انتقادهای گزارش کوارتت از اسرائیل، «با اغماض زیاد نسبت به اسرائیل» نوشته شده و میان اسرائیل که اشغالگر است با فلسطینی‌ها که مورد اشغال و سرکوبگری طرف اسرائیلی هستند، «توازن» قائل شده است.

رهبر تشکیلات خودگردانی با ابراز «تاسف» از عدم رعایت عدالت از سوی کوارتت، شورای امنیت را به رد این گزارش فرا خواند.

صائب عریقات دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین گفته است که تشکیلات فلسطینی احتمال تحریم همکاری با اعضای کوارتت را برای بیان عمق ناخشنودی خود از این گزارش بررسی می کند.

دانی دنون سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد نیز در روزهای گذشته گفته بود، گزارش کوارتت «بر اساس دروغ‌های طرف فلسطینی تهیه شده است».

آقای دنون گفته بود، «اسرائیل هرگز به خاطر خانه سازی برای مردم در پایتخت جاوادنه خود و ساکنان شهرک‌ها (در کرانه باختری) از کسی عذرخواهی نمی کند».

XS
SM
MD
LG