لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۸

نتانیاهو: دولت ترامپ به سکوت جهان در قبال تهدید‌های ایران پایان خواهد داد


نخست وزیر اسرائیل می گوید، بعد از گفت و گوی تلفنی اخیر با دونالد ترامپ «امیدوار» شده که دولت جدید آمریکا به «سکوت کر کننده جهانی در برابر ستیزه جویی ایران و تلاش آن برای محو اسرائیل از نقشه جهان» پایان می دهد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو شامگاه پنجشنبه هفتم بهمن در دیدار با دیپلمات‌های خارجی در اسرائیل در موزه هولوکاست اورشلیم (بیت المقدس) سخن می گفت.

نخست وزیر اسرائیل یکشنبه دوم بهمن در دومین روز ریاست جمهوری دونالد ترامپ با او گفت و گوی تلفنی کرد؛ ترامپ گفت و گو را «بسیار دلپذیر» توصیف کرده بود.

کاخ سفید تایید کرد، «تهدید ایران» در مکالمه تلفنی ترامپ- نتانیاهو مطرح شد و این مذاکرات، ماه آینده در سفر نتانیاهو به واشینگتن، میان دو رهبر ادامه خواهد یافت.

نخست وزیر اسرائیل در سخنان پنجشنبه خود گفت، مقامات ایران به طور دایم خواهان «پاک کرن اسرائیل از نقشه جغرافیا» هستند، «اما واکنش جامعه جهانی سکوتی کر کننده است».

به گفته نتانیاهو، «نفرت از قوم یهود، بزرگ‌ترین خطری که اسرائیل با آن دست و پنجه نرم می کند، از شرق، از ایران می آید».

نخست وزیر اسرائیل افزود، «به این باور رسیده‌ام که این وضع تغییر خواهد کرد و ترامپ به «خطرات ستیزه جویی و اتمی شدن رژیم ایران و توافق با چنین رژیمی واقف است».

سخنان آقای نتانیاهیو در مورد «سکوت جهانی» در حالی بیان می شود که در سال های گذشته رهبران غرب بارها سخنان رهبران ایران از جمله علی خامنه ای،رهبر جمهوری اسلامی، و محمود احمدی نژاد،رئیس جمهور سابق ایران در مورد اسرائیل و هولوکاست را محکوم کردند.

بان گی‌مون، دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد، پیشتر، «اظهارات ضداسرائیلی» رهبران جمهوری اسلامی ایران در «روز قدس» را محکوم کرده و این سخنان را «نگران‌کننده، توهین‌آمیز و تحریک‌کننده» نامیده بود.

نخست وزیر اسرائیل افزود، «حکومت نازی، عامل هولوکاست، به زباله دان تاریخ انداخته شد، و این باید درس عبرتی برای ایران و همه دشمنان یهود باشد».

۲۷ ژانویه که سالروز آزادی اردوگاه آوشویتس در جنگ جهانی دوم است، روز بین المللی یادبود هولوکاست است.

سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۵ میلادی، مدت زمان کوتاهی بعد از دوره نخست ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و سخنانی که او در انکار هولوکاست بیان کرد، روز ۲۷ ژانویه هر سال را برای گرامیداشت قربانیان هولوکاست تعیین کرد.

محمد جواد ظریف،وزیر خارجه ایران، در سپتامبر ۲۰۱۳ گفته بود، هولوکاست «یک جنایت فجیع و نسل کشی» بوده و افزوده بود «افسانه نامیدن هولوکاست [از سوی محمود احمدی نژاد] تنها به نفع اسرائیل تمام می شود».

آقای ظریف همچنین در سپتامبر ۲۰۱۴، در پیام شادباش توییتری به یهودیان بخاطر سال نو عبری، در پاسخ به کریستی پلوسی دختر نانسی پلوسی رییس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا نوشته بود، «مردی که هولوکاست را انکار می کرد، رفت».

آقای نتانیاهو شنبه اول بهمن در پیام ویدیویی بی‌سابقه‌ای برای ایرانیان گفت، اسرائیل «حساب ملت ایران را همواره از حساب رژیم حاکم بر ایران جدا دانسته است».

همکاری اسرائیل و آمریکا در نخستین هفته کاری دولت دونالد ترامپ افزایش یافته است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، رودی جولیانی،شهردار سابق نیویورک و فرستاده مورد اعتماد دونالد ترامپ با سفر به اسرائیل، پنجشنبه هفتم بهمن در دیدار با بنیامین نتانیاهو، «پیام خصوصی رییس جمهوری آمریکا» را به او داد.

XS
SM
MD
LG