لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

کشف روش جدیدی برای تشخیص سرطان لوزالمعده


يک تست ساده ادرار ممکن است جان هزاران نفر را که هر سال جان خود را بر اثر سرطان لوزالمعده ( يا سرطان پانکراس) از دست می‌دهد، نجات دهد.

به نوشته رسانه‌های بریتانیایی از جمله «ایریش تایمز»، محققان دانشگاه «کويين مری» در لندن روشی را يافته‌اند که از راه تشخيص سه پروتئين در ادرار می‌تواند در مرحله بسيار ابتدايی سرطان لوزالمعده را با موفقيت شناسايی کند.

سرطان لوزالمعده يا سرطان پانکراس بيماری پيشرونده‌ای است که باعث اختلال در کار لوزالمعده می‌گردد و با آنکه در تمام رده‌های سنی مشاهده شده است، بيشترين شيوع آن در سنين ۵۵ تا ۸۵ سالگی است. به علت اينکه علائم ابتدايی اين سرطان مثل خارش پوست، کمردرد و يا ترشح اسيد معده با بيماری‌های ديگری اشتباه گرفته می‌شود، محققان به آن لقب «گرگی در لباس ميش» داده‌اند.

اين پيشرفت تازه از آنجايی بسيار اهميت دارد که علائم سرطان لوزالمعده، که با بسياری از بيماری‌های ديگر يکی است،‌ پزشکان را به تشخيص‌های اشتباه و در نتيجه درمان‌های نادرستی وا می‌دارد و در نتيجه در اغلب اوقات تا وقتی بيماری بسيار پيشرفته - و در نتيجه امکان درمان آن بسيار اندک- نشده قابل تشخيص نيست. بنابراين سرطان لوزالمعده يکی از مرگ‌آور ترين سرطان‌هاست که تنها سه درصد مبتلايان به آن امکان بهبودی دارند. از اين جهت اين کشف تازه اهميت به سزايی دارد. وقتی بيماری در مراحل اوليه تشخيص داده شود، با يک عمل جراحی ساده می‌توان اميد به بهبود بيماران را از ۳درصد به ۶۰ درصد افزايش داد.

با آنکه هنوز يک علت مشخص برای ابتلا به اين بيماری تشخيص داده نشده است،‌ اما محققان عقيده دارند افرادی که در خانواده‌شان کسی به اين سرطان مبتلا شده بود (ارثی)، همينطور افراد بسيار چاق و سيگار‌ها بيشتر در معرض خطر ابتلا به اين سرطان قرار دارند.

از افراد مشهوری که به علت سرطان پانکراس جان خود را از دست داده‌اند می‌توان به استيو جابز، موسس شرکت کامپيوتری اپل، پاواراتی، خواننده ايتاليایی اپرا، و پاتريک سوئزی، هنرپيشه هاليوودی که در فيلم «روح» بازی کرده بود اشاره کرد.

بر اساس اطلاعات پايگاه علمی، پزشکی و آموزشی مؤسسه تحقيقات، آموزش و پيشگيری سرطان ايران (www.ncii.ir) طبق آمار سال ۱۳۸۵، تعداد کل سرطان پانکراس ايران ۲۹۳ مورد بوده که ۱۱۴ مورد آن در زنان و ۱۷۹ آن مورد در مردان گزارش شده است.

XS
SM
MD
LG