لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۵

تحریم‌های جدید آمریکا در مورد گروه‌های تروریستی در خاورمیانه


وزارت خزانه داری آمریکا در واشینگتن
وزارت خزانه داری آمریکا در واشینگتن

ایالات متحده دامنه تحریم‌ها علیه سازمان‌های تروریستی را در خاورمیانه گسترش داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه شنبه هفتم مهرماه، همزمان با آغاز به کار کنفرانس سران ۱۲۰ کشور جهان برای مقابله با خشونت های افراط گرایی مذهبی و مبارزه با گروه حکومت اسلامی (داعش)، چهار شخصیت حقوقی و ۱۵ شخص حقیقی را در ارتباط با فعالیت‌های تروریستی، در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

بر اساس اطلاعیه وزارت خزانه داری آمریکا که نسخه‌ای از آن به دفتر رادیو فردا در واشینگتن فرستاده شده، در میان اشخاص حقیقی، شهروندان فرانسه، بریتانیا و روسیه دیده می‌شوند.

علاوه براین افرادی از کشورهای بوسنی،جمهوری چچن، پاکستان، عربستان سعودی، لیبی، عراق، مغرب، تونس و نیز نام چند زن دیده می‌شود.

وزارت خزانه داری آمریکا روز سه شنبه هفتم مهرماه، همزمان با آغاز بکار کنفرانس سران ۱۲۰ کشور جهان برای مقابله با خشونتهای افراط گرایی مذهبی و مبارزه با گروه حکومت اسلامی، چهار شخصیت حقوقی و ۱۵ شخص حقیقی را در ارتباط با فعالیتهای تروریستی، در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

چهار شخص حقوقی هم که مورد تحریم واقع شده‌اند، با نام‌های آشنای:

«داعش خراسان» شاخه گروه خلافت اسلامی در جنوب آسیاست که با عنوان «ولایت خراسان» هم شناخته می‌شود و در افغانستان و پاکستان فعال است.

دوم،گروه حکومت اسلامی عراق و شام، شاخه منطقه قفقاز که حوزه عملیاتش مناطق داغستان، روسیه و چچن را در برمی گیرد.

سوم، گروه «جُندالخلافه الجزایر» است که خود را «سربازان خلیفه الجزایر» هم می‌نامند و صرفا در مناطقی از این کشور در شمل آفریقا فعال‌اند.

و سرانجام چهارم، «مجاهدین اندونزی تیمور» است که بانام «مجاهدین غرب اندونزی» هم شناخته می‌شوند.

وزارت خزانه داری آمریکا، در مورد دلیل و یا دلایل تاخیر در افزودن این اشخاص به لیست تحریم‌ها توضیحی داده ولی این گزارش دولت آمریکا نشان می‌دهد که مراکز رشد گروههای تروریستی کدامند.

علاوه براین، شاخه‌های وابسته به گروه حکومت اسلامی که در حال گسترش هستند، در مناطق مختلف مشخص شده‌اند. رشد و نمو این شاخه‌ها نیز منعکس کننده چالش‌های سخت با گروههایی مانند «حکومت اسلامی» و القاعده و شبکه‌های پیچیده و گسترده سیستم‌ها و پشتیبانی‌های مالی آنهاست.

همچنین تداخل گروههای وابسته به حکومت اسلامی و القاعده در گزارش دولت آمریکا، تصویر شگفت انگیزی را ترسیم می‌کند؛ به عنوان نمونه، شخصی بانام «معتصم یحیی علی الرمیش» فعالیت‌ها و حرکت‌های القاعده در شبه جزیره عربستان را همآهنگ می‌کند و در همانحال، نقل و انتقال اعضای جبهه النصره وابسته به شبکه القاعده و جنگجویان حکومت اسلامی را همزمان مدیریت می‌کند.

شخص دیگری بنام «منیر بن زئو بن براهیم هلال» تجهیزات و پشتیبانی‌های لجستیک در اختیار القاعده در مغرب قرار می‌دهد و ستیزه جویان خارجی را که قصد انتقال به شمال آفریقا را دارند و می‌خواهند به «داعش» بپیوندند، راهنمایی و کمک می‌کند.

گزارش روز سه شنبه وزارت خزانه داری آمریکا، خبرهای جسته و گریخته پیشین را مبنی بر اینکه ترکیه مرکز انتقال پول و کمک‌های مالی به «داعش» است، تائید می‌کند.

سه تنی که شناسایی شده‌اند، مسوول انتقال جنگجویان خارجی از ترکیه به سوریه هستند که به هریک از این جنگجویان تازه کار، مبلغی هم پول می‌دهند.

گزارش وزارت خزانه داری آمریکا از اشخاصی که در عملیات تروریستی در عراق و سوریه فعالند، همچنین نشانه افزایش تلاش‌های اطلاعاتی آمریکا و بهنگامی است که کنفرانس سران حدود ۱۲۰ کشور، در نیویورک بر مساله چگونگی مبارزه با یکی از خطرناک‌ترین و بی‌رحم‌ترین پدیده‌های افراط گرایی مذهبی در جهان تمرکز دارد.

XS
SM
MD
LG