لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۰

«تب مرگ»


روزنامه شهروند در گزارشی با تیتر «تبِ مرگ» به انتشار ویدئویی از خاکسپاری یک بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو در مبارکه اصفهان در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرده و نوشته است: «دانشکده علوم پزشکی اصفهان از بستری‌شدن ٤ تا ٥ نفر با تشخیص احتمال بیماری خبر داده، اما هنوز ابتلای آنها به این بیماری قطعی نیست و تنها ابتلای یک مورد آنها تأیید شده است.»

این روزنامه همزمان نوشته که «آخرین گزارش‌های اعلام‌شده از رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نشان می‌دهد از ابتدای امسال تاکنون ٢٨ نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند.»

سیستان‌وبلوچستان، کرمانشاه، بندرعباس، اصفهان و هرمزگان جزو استان‌هایی هستند که به نوشته روزنامه شهروند «مواردی از این بیماری در آنها دیده شده» و بنا به گفته محمدمهدی گویا رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت لهداشت «از میان ٢٨نفر مبتلاشده به این بیماری، ١٩نفر مربوط به شهر زاهدان هستند. آنها کارگران یک کارگاه بسته‌بندی گوشت بودند»، همچنین در میان مبتلایان به این تب «یک‌ نفر در کرمانشاه، یک نفر در استان هرمزگان، دونفر در ایرانشهر، یک نفر در زابل، یک مورد در استان اصفهان و سه‌نفر در استان‌های دیگر دیده شده‌اند.»

روزنامه شرق در تیتر یک شماره دوشنبه خود با عنوان «زنان در صف وزارت»، از قول شهیندخت مولاوردی خبر داده که دو، سه وزیر زن برای حضور در کابینه دولت دوازدهم معرفی خواهند شد.

این روزنامه با اشاره به اینکه «حسن روحانی آن طورکه باید و شاید کارنامه درخشانی در سپردن کرسی‌های قدرت به زنان ندارد»، نوشته است: «حالا زنان تا دیر نشده در پی آن هستند که دست پر در لابی‌ها و چانه زنی‌های قدرت شرکت کنند.»

شرق از قول شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواره رئیس جمهوری اسلامی نوشته است: «با تجربه‌ای که از دولت یازدهم داریم و تفاوتی که شرایط شروع کار دولت دوازدهم با دولت یازدهم دارد، زمینه برای استفاده از خانم‌ها به عنوان وزیر در کابینه دوازدهم خیلی مساعدتر است» اما «این به تصمیم رئیس‌جمهوری بستگی دارد و رای نهایی مجلس. پیش‌بینی ما معرفی دو، سه خانم است و برای آن تلاش می‌کنیم.»

اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، دیگر معاون حسن روحانی هم با تاکید براینکه «زنان بسیاری در ایران می‌توانند در قامت وزارتخانه‌های مختلف قد علم کنند و تنها راه چاره اعتماد به زنان متخصص و باتجربه کشور است»، از تدوین اسامی و شاخص‌های زنان وزیر در قالب کمیته‌ای به ریاست شهیندخت مولاوردی خبر داده و گفته است: «اسامی و شاخص‌ها» درباره حضور زنان در دولت دوازدهم به گفته چند روز آینده مشخص خواهد شد.

آمنه شیرافکن طی یادداشتی در روزنامه شرق با تیتر «روحانی و زنان در پساانتخابات»، نوشته است: «سؤال مهم پيش‌روی رئيس‌جمهوری اين است که آيا در کابينه دولت دوازدهم وزير زنی حضور خواهد داشت؟ از سؤال فراتر برويم. اين يک مطالبه جدی است. بی‌شمار زنانی داريم که در قد و قامت وزير‌ند و حالا در انتظارند تا ببينند دولت تدبير و اميد تا چه ميزان بر وعده‌هايش به زنان پايدار مانده است.»

یادداشت نویس شرق یادآوری کرده است که «يکی از وعده‌های دولت يازدهم گنجاندن زنان در لايه‌های ميانی قدرت بود. تا حدودی اين امر محقق شد اما به‌جد می‌توان گفت که رويکرد جدی و عملی در تحقق اين وعده دولت مشاهده نشد» اما نقد ديگر اين است که «در واپسين ماه‌هاي عمر دولت، يکباره رئيس سازمان ميراث فرهنگي و کتابخانه ملی از ميان زنان انتخابات می‌شوند. اين خبر در هر ساعت، روز و ماهی که باشد خبر خوشی است اما اميد ما اين است که جناب رئيس‌جمهوری اين بار از همان روزهای نخست آغاز به کار و نه در پايان دولت به فکر سپردن نقش‌های کليدی به زنان باشند.»

روزنامه آفتاب یزد هم با طرح این پرسش که آیا «روحانی سقف شیشه‌ای زنان را می شکند؟!»، خبر «احتمال معرفی سه وزیر پیشنهادی زن در کابینه دولت دوازدهم» را منتشر کرده و نوشته است: «زنان در دولت روحانی توانستند سه معاونت حوزه زنان ریاست جمهوری، سازمان محافظت محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری» را در اختیار گیرند و در انتخابات شوراها نیز «زنان توانستند با ۶ منتخب در شورای شهر تهران و حضور در شورای دیگر شهرها و روستاها جای پای خود را در عرصه سیاست محکم‎‎تر کنند.»

این روزنامه البته نوشته که «بعضی از مسئولان» زنان نمی توانند سکان اداره وزارتخانه هایی چون اطلاعات، دادگستری، دفاع یا وزارتخانه‌های مشابه را به دلیل اینکه «وزارتخانه‌ها مردانه» هستند در اختیار گیرند و در عوض «می توانند سکان هدایت وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، علوم، تحقیقات و فناوری، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی را به دست گیرند.»

طیبه سیاوشی، نماینده مجلس دهم اما به روزنامه آفتاب یزد گفته است: «به نظر من زنان می توانند در همه وزارتخانه‎ها کار کنند و به مسند وزارت بنشینند و مسلما هیچ وزارتخانه‎ای مردانه مطلق نیست.»

روزنامه آرمان گزارش داده که علی لاریجانی رئیس مجلس دهم در واکنش به اخطارحسینعلی حاجی دلیگانی در خصوص «سند ۲۰۳۰»، گفته است: «طرح ۲۰۳۰ از دو منظر محتوایی و شکلی قابل بررسی است. از نظر شکلی این‌طور است که دولت مصوبه‌ای داشته که ما می‌خواهیم این ساختار را دنبال کنیم. بنده این موضوع را به هیأت تطبیق مصوبات فرستادم، بنابراین زیرساخت‌ها اشکال قانونی ندارد. اما محتوا بحث دیگری است که نیاز است شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش و تحقیقات آن را بررسی کنند» اما «هیأت تطبیق مصوبات از نظر شکلی، اشکال قانونی بهه مصوبه ۲۰۳۰ نگرفت.»

این روزنامه با تاکید براینکه «سند ۲۰۳۰ یا همان سند یونسکو سند جهانی توسعه پایدار است که با موضوع ارتقای سطح سواد و افزایش کیفیت آموزش، در کشورهای جهان اجرا می‌شود»، نوشته است: «طبق این سند رهبران و مردم جهان بر آن هستند که تا سال ۲۰۳۰، به فقر، گرسنگی، خشونت، فساد، قاچاق و... پایان دهند و به سوی کرامت انسانی، صلح، عدالت، رعایت برابری، رفاه، مدیریت پایدار منابع طبیعی، گسترش بهداشت، تامین آب آشامیدنی برای همه، توانمندسازی زنان و دختران، محترم شمردن تنوع فرهنگی، حمایت از اقشار آسیب پذیر، مردمسالاری، بهبود محیط زیست، توسعه مناطق روستایی، توسعه آموزش‌های عمومی و فنی و حرفه‌ای، ترویج تفاهم، اشتغالزایی، و نظایر این‌ها حرکت کنند.»

روزنامه آرمان تاکید کرده است که «هرچه در این متون بگردیم به مفاهیم غیر اخلاقی و مغایر با موازین اسلام بر نمی‌خوریم. مباحث دلواپسان بیش از اینکه کارشناسی باشد از سر غرض‌ورزی است، چون مخالف این دولت هستند هرگونه سندی یا قراردادی که دولت روحانی امضا کند یا توافق کند از دید این اشخاص باطل و خلاف منافع ملی است. اینها برجام را نیز خلاف منافع ملی می‌دانستند و می‌گفتند دولت با برجام به ملت ایران خیانت کرده اما مشخص شد که حقیقت امر چه بوده است.»

کیهان اما در یکی از تیترهای اصلی شماره دوشنبه خود خطاب به رئیس مجلس دهم نوشته است: «آقای لاریجانی! وظیفه مجلس فقط رسیدگی شکلی به سند ۲۰۳۰ نبود.»

این روزنامه تاکید کرده که «اظهارات رئیس مجلس درباره عدم ایراد شکلی به ۲۰۳۰ از سوی هیات تطبیق در حالی است که این سند ذلت بار به علت این که تعهداتی را متوجه کشورمان ساخته است طبق قانون اساسی بایستی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد تصویب قرار می گرفت.»

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، هم به اظهارات محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت درباره سند ۲۰۳۰ واکنش نشان داده و خطاب به سخنگوی دولت نوشته است: «تلقی و ابهام از سند ۲۰۳۰ توهم شماست آقای سخنگو.»

در حالی که سخنگوی دولت از توقف اجرای سند ۲۰۳۰ خبر داده و گفته که «هر آنچه هم كه نبود و در واقع تلقی و ابهام بود، دولت آنها را متوقف كرد الان اين جار و جنجال‎ها به چه علتي دارد ادامه پيدا می كند، روزنامه جوان نوشته که چگونه است كه دولت معتقد تطابق این سند با «سند تحول» است اما در مقابل رهبر جمهوری اسلامی گفته است که «اصل اين كار غلط است.»

روزنامه اعتماد عکس یک خود را به محمدرضا شجریان چهره سرشناس موسیقی و اواز ایران اختصاص داده نوشته که «مشکل شرعی ربنای شجریان پس از ۳۰ سال» کشف شده و محمدجواد لاریجانی از مقام‌های قوه قضائیه در پاسخ به نامه وزير ارشاد اعلام کرده که «ترنم ربنای شجریان خلاف موازین شرعی تلاوت» است.

به نوشته این روزنامه «اگرچه نامه رضا صالحی‌اميری، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به رييس سازمان صداوسيما و درخواست پخش ربنا با صدای محمدرضا شجريان اميدواری‌ها را برای پخش اين دعا از رسانه ملی در ماه رمضان سالجاری بيشتر از پيش كرد اما در نهايت تصميم همان چيزی بود كه در غروب روز شنبه مشخص شد؛ ربنا امسال هم پخش نمی‌شود.

اعتماد البته نوشته که در این باره روز شنبه اتفاق ديگری افتاد نامه وزير ارشاد در نهايت با پاسخ محمدجواد لاريجانی، نماینده قوه قضائیه در شورای نظارت صداوسيما مواجه شد که در آن اعلام کرده است: «در تلاوت مذكور(ربنای شجریان) توجه به آيت تحت‌الشعاع قرار مي‌گيرد و اين امر خلاف موازين شرعی تلاوت است؛ لذا خواهشمند است كه ساير قطعات آوازی آن هنرمند را مطرح فرماييد كه اتفاقا دارای ساختار موسيقيایی مهم‌تری هم هستند. حتما می دانيد كه تحت‌الشعاع قرار گرفتن توجه به آيات باهرات نسبت به مقارنات آنقدر مهم بوده كه برخی از فقهای بزرگ تلاوت ملحون را مورد شبهه قرار داده‌اند.»

این روزنامه با اشاره به اینکه « فعلا واكنش‌ها به پاسخ لاريجاني به نامه وزير ارشاد در بين اهالي موسيقي ادامه دارد و در آن بين وزارت ارشاد هم هنوز به مساله ورود نكرده»ف نوشته است: «آنچه تا اينجا مشخص شده اين است كه هيچ كدام از طرفين حاضر نيستند در مورد اين يک موضوع خاص و نام محمدرضا شجريان از مواضع‌شان كوتاه بيايند.»

روزنامه قانون در گزارشی با تیتر «تن لرزه‌های اجاره نشينی» نوشته است: این روزها و با آغاز فصل نقل و انتقال «تلاطم بازار مسكن، با حجم سنگينى از فشار روحى همراه است كه خود را به تمامى در خانه‌ها سرازير مى كند. در اين فصل همان آرامش نســبى كــه وجود دارد نيز، از خانه‌ها كوچ مى كند.»

این روزنامه نوشته است: «مستاجران اغلب با افزايش نجومى مبالغ از سوى صاحبان خانه مواجه مى شوند و زحمت جا به جايى را به جان مى خرند. خيلى از افراد در اين روزها از جمع هاى دوستانه و خانوادگى ناپديد مى شوند يا دير به محل كار مى رسند و زود مى روند. سوال كه مى پرسى با لحن نزار مى گويند: « دنبال خونه ام» و همين كفايت مى كند كه بفهمى در چه حالى هستند.»

قانون با اشاره به اینکه « تا همين ۱۰ سال قبل، خريد خانه تنها يك آرزو نبود كه به صرف بار سنگين مالى برآورده شود. خيلى از مردم به دليل شرايط بد اقتصادى در سال هاى گذشته همان كه داشتند را نيز از دست دادند»ف نوشته است: «خو گرفتن مردم با فشارهاى سنگين روحى حاصل از ترس هاى مالى مانند ترس رهن و اجاره، مثل خو گرفتن با درد مزمن است، به همان اندازه فرسايش دهنده و در پايان كشنده است.»

XS
SM
MD
LG