لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

«سرنوشت تلخ بنیتا»


روزنامه‌های ایران و بهار خبر عمل جراحی مهدی کروبی و نامناسب بودن وضعیت جسمی میرحسین موسوی را منتشر کرده اند، دو کاندیدای معترض انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ که از ۲۵ بهمن سال ۸۹ در حصرند.

روزنامه ایران، نزدیک به دولت، درباره «آخرین وضعیت جسمی مهدی کروبی» از قول فرزندش حسین کروبی نوشته است: «روز چهارشنبه ســـاعت ۷ صبح ایشان را به اتاق عمل بردند و با بی‌حسی موضعی عمل‌ای پی اس را انجام دادند و با این عمل مشکل رگ مهدی کروبی را حل کردند و نیازی به باتری نیست و پزشکان ابراز امیدواری کردند کـــه با دارو می توان نبض را به حالت نرمال درآورد و فکر می کنم تا یکی دو روز آینده از بیمارستان مرخص می شود.»

حسین کروبی همچنین گفته است: «در چند روز گذشته به غیر از وزیر بهداشت، چند نفر از نمایندگان مجلس از جمله آقایان محمدرضا تابش، محمود صادقی، احمد مازنی و الیاس حضرتی درخواســـت ملاقات دادند که از طریق مجلس بتوانند مهدی کروبی را ببینند و دو نفر از مراجع تقلید یعنی آقایان صانعی و بیات زنجانی نیز به صورت تلفنی جویای احوال پدرم بودند» ضمن اینکه حسن خمینی، محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات، محمدرضا عارف، عبدالله نوری و غلامحسین کرباسچی نیز «به صورت تلفنی با من و مادرم صحبت و احوالپرسی کردند.»

روزنامه بهار هم از قول خبر داده است حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت که شامگاه سه شنبه به عيادت حجت الاسلام مهدى كروبى رفته بود، گفته است: «شامگاه سه شنبه براى دومين بار به عيادت حجت الاسلام مهدى كروبى رفتم، وى به علت ناراحتى قلبى در بيمارستان بسترى است و خوشبختانه حالشان خوب است و طى چند روز آينده از بيمارستان مرخص مى شود» و «در ديدار با آقاى كروبى مدتى با هم صحبت كرديم و در حين صحبت با وجود هيجاناتى كه حين صحبت داشتيم، پزشک معالج، دوباره وى را معاينه كرد كه مطمئن شديم حالشان كاملا خوب است و جاى نگرانى وجود ندارد.»

این روزنامه همچنین نوشته که «برخى ســايت هاى خبرى روز چهارشنبه گزارش داده اند كه حال ميرحسين موســوى كه در حصر به سر مى برد مساعد نيست.»

به نوشته روزنامه بهار «منابع نزديک به خانواده این کاندیدای انتخابات رياست جمهورى سال ۸۸ گفته اند که میرحسین موسوی با « مشــكل نوسان فشار خون و سرگيجه در هفته اخير دست و پنجه نرم كرده است و گفته مى شود بيمارى كليه وى نيز "مزمن" شده است.»

کشف پیکر بی‌جان «بنیتا» دختر هشت ماهه‌ای که هفته گذشته ربوده شده بود در پاکدشت ورامین بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌ها داشته است.

روزنامه شهروند با تیتر «سرنوشت تلخ بنیتا» در صفحه یک خود نوشته است: «پیکر بی‌جان بنیتا پس از ۶روز جست وجو پیدا شد. جسد این دختر ۸ماهه در داخل همان خودرویی که توسط سارقان به سرقت رفته بود، در حوالی پاکدشت از سوی پلیس کشف شد. هنوز پزشک قانونی علت دقیق مرگ را اعلام نکرده است، اما به احتمال زیاد این دختر ۸ماهه به علت گرما و گرسنگی و تشنگی جان خود را از دست داده است.»

این روزنامه نوشته است که ماجرای ربودن این دختر هشت ماهه «پنجشنبه هفته گذشته در یکی از خیابان‌های مشیریه زمانی اتفاق افتاد که مرد جوان به همراه دختر ۸ماهه‌اش قصد خروج از داخل پارکینگ خانه‌شان را داشــت. این پدر برای بستن درِ پارکینگ برای چند لحظه از خودروی پرایدش پیاده می شود و بنیتا در خودرو تنها می ماند، اما همین یک لحظه غفلت کافی بود تا این خودرو از سوی دو سارق به سرقت برود. تلاش پدر برای جلوگیری از سرقت خودرو بی‌نتیجه ماند و دزدان با خودرو سرقتی موفق به فرار می شوند. بلافاصله پس از این حادثه، پدرومادر این دختر به کانتری مراجعه می کنند و پلیس را در جریان این سرقت قرار می دهند.»

روزنامه شهروند با اشاره به اینکه «پلیس جسد بنیتا را صبح چهارشنبه در پراید دزدیده شده پدرش در پاکدشت پیدا کرد» نوشته است: «در واقع اعتراف دو متهم اصلی این پرونده باعث شــد تا پیکر این دختر ۸ماهه پس از ۶روز پیدا شــود. دو متهمی که خبر دستگیری آنها همزمان با خبر مرگ بنیتا از سوی پلیس رسانه‌ای شد.»

این روزنامه نوشته است: «یک نوزاد ۸ماهه ۶روز بدون آب و غذا در خودروی دربسته. حبس شدن در اتاق فلزی زیر تیغ آفتاب سوزان، این که این نوزاد چقدر این گرما را طاقت آورده، کسی نمی داند تا کجا توانسته با گرسنگی و تشنگی مقاومت کند را هم کسی نمی داند، صدای گریه‌ها و بی‌تابی این بچه را هم کسی نشنیده. از زمان مرگ او هم هیچ اطلاعی در دست نیست.

روزنامه شهروند براین نکته هم تاکید کرده است که «هر دو متهم این حادثه از سوی پلیس دستیگر شده اند که یکی از آنها بنا براعلام پلیس سابقه دار بوده و به قید وثیقه آزاد شده است.

روزنامه شرق هم در گزارشی از «جزئيات مرگ دلخراش بنیتا ٨ماهه» نوشته است: «جسد دختربچه هشت‌ماهه‌ای که یک هفته قبل از مقابل خانه‌اش ربوده شده بود، در حالی پیدا شد که به گفته پلیس این کودک از شدت گرسنگی و تشنگی جان خود را از دست داده ‌است.»

به نوشته این روزنامه «قاتل مدعی است وقتی خودرو را رها کرده، هنوز بنیتا زنده بوده است. درحال‌حاضر هر دو متهم بازداشت شده‌اند و تحقیقات از آنها ادامه دارد. یافته‌های خبرنگار ما حاکی است دو متهم در روز حادثه برای خرید مواد مخدر به حوالی خانه آن خانواده رفته بودند که وقتی دیدند ماشین روشن در خیابان رها شده، اقدام به سرقت خودرو کردند و پس از سرقت متوجه حضور کودک در خودرو شده‌اند.»

روزنامه شرق هم درباره سوابق متهمان این گرونده هم نوشته است: «هر دو متهم، سارق داخل خودرو هستند و یکی از آنها مجرم سابقه‌دار در زمینه سرقت خودرو بوده است که مدتی قبل دستگیر شده و پس از رسیدگی‌های قانونی و مراجعه ١٣٠ شاکی طبق روال قانون با وثیقه آزاد شده بود.»

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، هم ابعاد «تراژی بنیتا» را فراتر از یک گرونده کودک ربایی و قتل ارزیابی کرده و نوشته است: «تراژدی بنيتا را باید در صحنه ثروت مسئولان و مدیران در كنار فقر ميليون‌ها نفر از شهروندان، بيكاری، ترویج خشونت،اعتياد، فاصله طبقاتی و عادی شدن افتخار ثروتمندان به ثروت، جست وجو كرد.»

این روزنامه البته توجه رسانه‌ها به اخبار تجاوز و قتل کودکان را به طور ضمنی یک «پروژه رسانه ای» ارزیابی کرده و نوشته است: «ماجرای كيميا و آتنا موجب شد تا پروژه‌ای رسانه‌ای براي گره زدن وقوع چنين جناياتي به اجرايي نشدن سند ۲۰۳۰ و آموزش ندادن مسائل جنسي به كودكان رقم بخورد. تئوري غيرمنطقي و غير قابل پذيرشي كه با جنايت اخير و مرگ بنيتاي هشت ماهه در ماجراي سرقت ماشين رنگ باخت و مجالي شد براي اينكه واقعيت هايي جدي خودنمايي كند؛ واقعيت هايي از جنس فقر و تبعيض اجتماعي كه در سايه برخورد نكردن با جرائم و مجرمان بزرگ سبب گسترده تر شدن دور چرخه آسيب هاي اجتماعي مي شود و در اين ميان جرائم تازه تري جان مي گيرند؛ جرائمی همچون قتل و تجاوز به كودكی هفت ساله يا جان كندن كودكی هشت ماهه در جريان سرقت.»

روزنامه جوان البته این را هم نوشته که «اگر نيروی انتظامی با عنايت به امكاناتی كه در اختيار دارد و دوربين هايي كه شهر را تحت كنترل در آورده و كوچک ترين تخلف رانندگی را ثبت و ضبط می كند كمی مسئولانه تر عمل مي كردند ماشين دزديده شده پيش از مرگ تلخ بنيتای هشت ماهه پيدا می شد.»

روزنامه آفتاب یزد هم عکس‌های دلخراشی از اندوه مادر بنیتا را در صفحه یک خود چاپ کرده و با تیتر «غم بزرگ این مادر» منتشر کرده و روزنامه اعتماد هم نوشته است: «درست است كه قاتل اين كودك دو سارق بودند ولي رخ دادن اين حادثه در جامعه به معني تيشه خوردن به بخشي از ريشه انساني ما در ايران بود؛ لحظه‌اي به اين فكر كنيم كه چه چيزي باعث مي‌شود دو نفر (سارق) كه بزرگ شده همين آب و خاك هستند كودكي را در خودرو رها مي‌كنند تا از تشنگي و گرسنگي فوت كند. چه بلایی سر جامعه ما آمده؟ به اين سوال همه خوب فكر كنيم؛ همه ما، مسوولان.»

روزنامه جهان صنعت از قرار گرفتن مردم در «منگنه گرانی» گزارش داده و نوشته است: افزایش قیمت خود به خود کالاهای اساسی در بازار یکی از موضوعاتی است که این روزها تخت گاز جلو می‌رود.»

این روزنامه نوشته است: «در شرایط فعلی علاوه بر گرانی قیمت گوشت در بازار که تا کیلویی ۵۳ هزار تومان هم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای فروخته می‌شود، مرغ نیز با افزایش قیمت قابل توجهی روبه‌رو شده که در مورد علت گرانی این محصول در بازار،‌ دلایلی مانند گران شدن جوجه یک روزه مطرح می‌شود. از این رو در حال حاضر قیمت جوجه به ۲۵۰۰ تومان رسیده و در برخی شهرها مرغ تا کیلویی ۹ هزار تومان هم به فروش می‌رسد. از سوی دیگر علاوه بر گرانی جوجه یک روزه، علی اکبری، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در این خصوص معتقد است که اتخاذ روش نامناسب ستاد تنظیم بازار قیمت مرغ را افزایش داده چرا‌که اخیرا ستاد تنظیم بازار قیمت جوجه یک‌‌روزه را مشمول تعزیرات کرده است.»

به نوشته جهان صنعت گرانی گوشت و مرغ در حالی ادامه دارد که تخم‌مرغ نیز به قافله گرانی‌ها اضافه شده و قیمت هر شانه آن به ۱۲ هزار تومان یعنی هر عدد ۴۰۰ تومان رسیده است که البته در برخی مناطق با قیمت‌های بالاتری به فروش می‌رسد.

این روزنامه نوشته است: «اگرچه به گفته مسئولان، دولت همواره تلاش کرده برای ثبات قیمت‌ها و جلوگیری از گرانی کاری کند اما در نهایت سیاست‌های نامشخص و همچنین واضح نبودن مسئولیت دستگاه‌های مختلف باعث شده مردم چوب کم‌کاری و ناهماهنگی مسوولان اجرایی را بخورند. در نتیجه به طور مداوم با گرانی اساسی‌ترین کالاهای مورد نیاز خود روبه‌رو ‌می‌شوند.»

روزنامه اطلاعات عکس یک خود را مصطفی محقق داماد اختصاص داده و از قول او نوشته است: «نقد قانون حق است، حتی اگر قانون اساسی باشد.»

حسینعلی امیری معاون پارلمانی حسن روحانی در گفت‌وگو با روزنامه ایران گفته است: «محرمانگی قرارداد توتال شبیه قرارداد با شرکت‌های روسی و چینی است.»

روزنامه‌های پنج شنبه از جمله روزنامه‌های جوان و ایران همچنین اظهارات حسن روحانی در واکنش به طرح تحریم‌های تازه علیه ایران را منتشر کرده اند.

روزنامه جوان از قول حسن روحانی نوشته است: « حتما پاسخ امريکا را مي دهيم» و « ‌تمام ‌سلاح ‌های ‌دفاعی‌مان ‌را‌ بدون‌ توجه‌ به ‌نظرات ‌دیگران‌ تقویت ‌خواهيم‌کرد.»

XS
SM
MD
LG