لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۶

احمدی‌نژاد به کلاس زبان می‌رود


مهدی خورشيدی،،داماد احمدی نژاد،رئیس جمهور پیشین، با شرق در مورد رئیس جمهور سابق ایران گفتگو کرده است.

وی می گوید محمود احمدی نژاد به کلاس زبان می رود. آقای خورشیدی می افزاید «دیشب [احمدی نژاد] دیدم. عده‌ای از مردم سر کوچه بودند و ایشان هم داشتند نامه‌های مردم را بررسی می‌کردند.»

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

آقای خورشیدی می گوید «اصلاح‌طلبی عقبه و اندیشه‌ای دارد. برخی می‌گویند اصلاح‌طلبی مبنای سیاسی دارد. من سیاسی‌اش را قبول ندارم. یک نحله باید مبتنی بر فکر و اندیشه باشد. وقتی من می‌گویم از نظر فکری به آنها نزدیک‌ترم یعنی می‌گویم رسوب‌های فکری من به آنها نزدیک‌تر است. چون مبنا اندیشه است نه سیاست. اینکه می‌گویم آقایان اصلاح‌طلب به چارچوب‌های تشکیلاتی خیلی معتقدترند، شاید به خاطر آن اتحاد اندیشه و فکر است. من خیلی واضح می‌گویم این اندیشه اگر اینچنین است، اندیشه من هم این است و من اصلاح‌طلبم. اما این طرف من چارچوب فکری منسجمی نمی‌بینم، به خاطر همین وقتی می‌خواهم بگویم آقای احمدی‌نژاد اصولگراست یا نیست «دوبه‌شک» هستم. البته ریشه فکری ایشان خیلی شبیه‌تر است به اصولگرایان.»

روزنامه وقایع اتفاقیه تیتر و عکس یک خود را به جلسه مشترک اعضای فراکسیون امید مجلس دهم با حسن روحانی اختصاص داده و آن را «دیدار امید» توصیف کرده و نوشته است: «روحانی بعد از تكرار دوباره انتخابش توسط اص لا حطلبا روحانی بعد از تكرار دوباره انتخابش توسط اصلاح طلبان برای انتخابات برای انتخابات۹۶۶، با فراكسيون اميد ديدار كرد.»

روزنامه شرق هم در تیتر یک خود «گلایه فراکسیون امید از روحانی» نوشته است: «حسن روحانی در دقایق ٩٠ سال ٩٥ میزبان فراکسیون امیدی‌ها بود تا از نزدیک شنوای سخن نمایندگان همسوی دولت باشد.»

آمنه شیرافکن گزارش نویس روزنامه شرق با اشاره به اینکه در این جلسه «١٢ نفر از نمایندگان سخنرانی کردند و در کل ٨٠ نماینده عضو فراکسیون امید در این نشست حاضر بودند»، نوشته است: «حسن روحانی نیز بیشتر اقتصادی حرف زد؛ حتی وقتی که یکی از مطالبات اصلی نمایندگان اعلام مواضع رئیس‌جمهوری و اعتراض به برخی محدوديت‌ها بود» و از سوی دیگر «چکیده حرف نمایندگان این بود که اصلاح‌طلبان حاضر در مجلس به طور قطع با دولت روحانی همسو و همراه خواهند بود، اما رویه دولت در آینده و سپردن مسئولیت‌ها در شهرها و استان‌ها باید به گونه‌ای معطوف‌تر به حضور نیروهای حامی دولت باشد.»

روزنامه اعتماد برای گزارشی درباره اینکه « در نشست فراكسیون اميد با روحانی چه گذشت»، تیتر «گلایه دوستانه، حمایت اصلاح طلبانه» را برگزیده و نوشته است: «حمايت همراه با نقد مشفقانه؛ اين جان كلام ديدار روز دوشنبه فراكسيون اميدی‌ها با رييس جمهور بود.»

به نوشته این روزنامه در این دیدار غلامعلی جعفرزاده ايمن‌آبادی نماينده رشت و نايب‌رييس فراكسيون مستقلين درباره لزوم «رفع ممنوع‌التصويری از محمد خاتمی» سخن گفته است و احمد مازنی بر لزوم «گفت وگوی ملی» تاکید کرده است.

الياس حضرتی نماينده تهران و صاحب امتیاز روزنامه اعتماد هم از دیگر سخنرانان ديدار فراکسیون امید با حسن روحانی بوده و به این روزنامه گفته است: «من خطاب به رييس‌جمهور گفتم اگر قرار باشد سه پروژه سنگين را جزو ماموريت‌های اين دولت تلقی كنيم و نخستين پروژه را برجام و دومين پروژه را اقتصاد مقاومتی بدانيم قطعا سومين ماموريت برگزاری انتخابات ٩٦ است. انتخابات ٩٦ از اين جهت مهم است كه الان در سردترين شرايط خودش به سر می ‌برد» و «در اطرافيان شما علايمی از سرزندگی ديده نميی شود. اگر شما دلتان به حال خودتان نمی ‌سوزد لااقل به حال اين ملت و به حال ما بسوزد كه از شما حمايت می ‌كنيم. متاسفانه هفته آخر اسفند هستيم اما ستاد انتخاباتی شما هنوز آغاز به كار نكرده است.»

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه «نكته دومی كه درباره نشاط انتخابات به حسن رحانی گفتم فعال كردن نهادهایی است كه موتور حركت جامعه‌اند. دانشگاه در راس اين نهادها است. من گفتم آقای روحانی شما نتوانستيد دانشگاه را زنده كنيد. دانشگاه فضایی مرده و يخ‌زده دارد. وزير شما هنوز جرات ندارد به تشكل‌های دانشجویی مجوز بدهد. جرات ندارد كه اتحاديه‌ها را به ثبت برساند و از نشريات دانشجویی حمايت كند يا معاونينی انتخاب كند كه حامی همه تشكل‌های دانشجویی باشند.

تشكل‌های جناح مقابل مشكلی ندارند. آنها بودجه و امكانات و فضا و امنيت خاطر دارند. اما دانشجوها و تشكل‌ها و روزنامه‌نگاران جناح اصلاح‌طلب با مشكل مواجه هستند. شما خبر داريد كه احسان مازندرانی را دستگير كردند. خبر داريد در دانشگاه‌ها دانشجويان طرفدار شما كه سينه‌شان را برای شما سپر كردند خسارت ديده‌اند و كميته انضباطی رفته‌اند الان برای فعاليت‌های عادی روزمره به كميته انضباطی می ‌روند و ممنوع‌الفعاليت می‌شوند؟ نشريات‌شان تعطيل شده است و انگيزه‌ای برای فعاليت ندارند. مگر اينكه در اين مدت باقی مانده اقدام و دلجویی كنيد و ترميمی صورت دهيد.»

لزوم توجه به وضعیت اقتصادی و همچنین «تعامل با رهبر جمهوری اسلامی» از جمله موارد دیگری است که الیاس حضرتی به حسن روحانی توصیه کرده و گته است: «به ايشان گفتم ما نگران هستيم. اين‌طور نيست كه چون اصلاح‌طلبان از شما حمايت كردند حتما شما با آرای ميليونی بالا می‌رويد. ما ٥٠ ميليون رای‌دهنده داريم. شما بايد حداقل ٢٥ميليون رای بياوريد تا در منطقه بتوانيم عرض اندام كنيم.»

محمود صادقی، نماینده اصلاح طلب مجلس دهم، طی یادداشتی با عنوان «روحانی؛انتظارات وفرصت‌ها» در روزنامه آرمان نوشته است: «ملت ایران قدرت تشخیص دارند و اقدامات مثبت روحانی توسط جامعه به‌راحتی دیده خواهد شد. جامعه نیک می‌داند رئیس‌جمهور در چه وضعیتی کشور را تحویل گرفت. به همین دلیل فشارها و محدودیت‌ها در حوزه معیشت، اشتغال و بیکاری را به‌خوبی درک می‌کند» و « اصلاح‌طلبان با درک چنین موقعیتی برای حمایت یکپارچه از روحانی تصمیم گرفتند.»

این نماینده مجلس درباره نشست اعضای فراکسیون امید مجلس دهم با حسن روحانی نیز نوشته است: «از آنجا که پیروزی روحانی در انتخابات آتی امری نسبتا روشن است، فراکسیون امید انتظاراتی چون افزایش تعاملات دولت با کابینه، استانداران و وزرا از سوی دولت با این فراکسیون دارند، زیرا دولت روحانی از مجلس نهم رای اعتماد گرفته است، اما دولت دوازدهم باید از مجلس دهم رای اعتماد بگیرد. بنابراین انتظار می‌رود که ترکیب دولت آتی نسبت به کابینه کنونی متفاوت باشد.»

محمود صادقی با تاکید براینکه «فراکسیون امید انتظار دارد که نیروهای دولت در شهرها و استان‌ها در حوزه‌هایی مانند توسعه کشاورزی، گاز رسانی و... با نمایندگان مجلس همکاری لازم را به عمل بیاورند»، نوشته است: «یکی دیگر از مطالبات نمایندگان این است که وزرا و معاون اول، معاون پارلمانی و استانداران در سطح کشور تعامل نزدیک‌تری با فراکسیون امید داشته باشند»، ضمن اینکه انتظار می‌رود که حسن روحانی در صورت پیروزی در انتخابات اردیبهشت ۹۶ «از تجربه‌های دولت اول خود بهره کافی را ببرد و با استفاده از زمینه‌هایی که طی چهار سال گذشته در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی فراهم شده است، بحران‌های موجود را حل کند.»

همزمان روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، در سرمقاله شماره سه شنبه خود با عنوان «راه برون ‌رفت از وضع موجود»، نوشته است: « تحريم‌ها توانست دولت يازدهم را در اين مسير قرار دهد که زمينه‌ساز تعطيلی يا کند کردن بخش عمده‌ای از فعاليت‌های هسته‌ای ايران شده و غرب هم از اين طريق فرصت بيشتری برای نفوذ در ايران پيدا کرد.»

این روزنامه به طور ضمنی حسن روحانی را متهم کرده است که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ مورد حمایت آمریکا و اروپا قرار دارد و نوشته است: «اعلام نگرانی نسبت به تغيير احتمالی در عرصه مديريت اجرایی ايران در جريان انتخابات ۱۳۹۶ و توصيه به اتخاذ راهکارهایی برای عدم تحقق اين تغيير، اين روزها به گفتمان اصلی رسانه‌های غربی تبديل شده» است.

عباس حاجی نجاری، عضو پیشین اداره یاسی سپاه پاسداران، در سرمقاله روزنامه جوان دولت حسن روحانی را به «رانت‌خواری»، افزایش نقدینگی به «هزار و ۳۰۰ هزار ميليارد تومان»، «اداره کشور به صورت شرکت سهامی»، «رشد سهم‌خواهی»، «ولنگاری فرهنگی» و ناتوانی در مدیریت اقتصادی متهم کرده و نوشته است: «طمع‌ورزی دشمنان نسبت به آينده، ضرورت تحول جدی در بسياری از عرصه‌های اجرایی را ضروری می نمايد، چراکه در غير اين صورت نقاط قوت ديگر نظام در عرصه‌های دفاعی، امنيتی و... نيز به تدريج در اين مصالحه‌گرایی قربانی خواهد شد و آنگاه دشمن قادر خواهد شد با اتکا به آن گام‌های بعدی خود را بردارد.»

روزنامه جوان، به طور ضمنی بر لزوم تغییر مدیریت اجرایی در ایران تاکید کرده و نوشته است: «مروری بر روند حرکت گذشته انقلاب نشان می ‌دهد که ظرفيت‌ها و قابليت‌های ملی مبتنی بر تفکر انقلابی و روحيه انقلابيگری توانسته است کشور را از گذرگاه‌های سخت‌تر از اين نيز عبور دهد، مشروط بر آنکه دلسوزان نظام اين ظرفيت را باور داشته و عرصه را برای آن فراهم کنند.»

روزنامه همدلی «صدور حکم ۶ ماه حبس تعزیری برای حسین کروبی» را مورد توجه قرار داده و نوشته است: شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمد مقیسه در حکمی محمرحسین کروبی فرزند مهدی کروبی کاندیدای معترض و در حصر، انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را به خاطر انتشار نامه پدرش به ۶۶ ماه زندان تعزیری محکوم کرده است.

این روزنامه از قول محمد جلیلیان، وکیل حسین کروبی، نوشته است: «مهدی کروبی در تاریخ ۲۱ فروردین ۹۵ خطاب به رییس‌جمهور نامه‌ای نوشت و در آن متذکر شد که تقاضای اجرای قانون اساسی و اعمال قانون در مورد خودش را دارد و تقاضا کرد که توسط دادگاه صالحه به اتهاماتش رسیدگی شود» اما در حالی که «این نامه توسط خود حجت‌الاسلام کروبی تنظیم و امضا شده بود، پس از آن گزارشی توسط مقامات امنیتی به دادسرای مستقر در اوین داده می‌شود مبنی بر اینکه با توجه به شرایط حصر مهدی کروبی افرادی اقدام به خروج نامه مورد اشاره کرده‌اند و در همین راستا برای محمدحسین کروبی فرزند ارشد حجت‌الاسلام کروبی کیفرخواستی به اتهام تبلیغ علیه نظام صادر شد.»

محمد جلیلیان با اشاره به اینکه «به همین دلایل هم قرار مجرمیتی برای محمد حسین کروبی صادر شد و به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه گزارش شد و جلسه کوتاهی در همین راستا در دادگاه برگزار شد و موکلم اعلام کرد که انتشار نامه ارتباطی به من ندارد و نویسنده نامه شخص حجت‌الاسلام کروبی است اما مقام قضایی و بازپرس و دادستان انتشار این نامه را از مصادیق جرم اقدام تبلیغی علیه نظام برشمردند و نهایتا در جلسه رسیدگی در تاریخ ۳۰بهمن ۹۵ حسین کروبی مجددا دفاعیات خود را مطرح کرد، من هم در دفاع از موکلم مطرح کردم که کاتب و نویسنده این نامه حجت‌الاسلام کروبی است و نامه مورد اشاره ارتباطی به موکلم ندارد اما مقام قضایی با توجه به شرایط حجت‌الاسلام کروبی از حیث انتشار نامه در فضای مجازی اتهام فرزند ایشان را تبلیغ علیه نظام در نظر گرفت و محمد حسین کروبی به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.»

وکیل محمدحسین کروبی گفته که این حکم روز دوشنبه توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به وی «ابلاغ» شد و البته تاکید کرده است که لافاصله پس از ابلاغ حکم «مراتب اعتراض به دادنامه را کتبا و در ذیل دادنامه اعلام کردم و در مراحل بعدی لایحه مستدل و مشروح را به دادگاه می‌دهیم و امیدواریم در مرحله تجدیدنظرخواهی آنچه حق و عدالت است اجرا و فرآیند دادرسی منصفانه منجر به اتخاذ تصمیمی قانونی شود.»

روزنامه اطلاعات نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ را مورد توجه قرار داده و از قول رئیس مرکز آمار ایران نوشته است: «براساس سرشماری عمومی نفوس و مسكن ۱۳۹۵ تعداد كل جمعيت به مرز ۸۰ ميليون نفر نزديک شد و به ۷۹ ميليون و۹۲۶هزار و ۲۷۰نفر رسيد» که از اين تعداد جمعيت در كل كشور معادل ۵۱ درصد شامل ۴۰ ميليون و ۴۹۸ هزار و۴۴۲ نفر مرد بوده و ۴۹ درصد جمعيت هم شامل ۳۹ ميليون و۴۲۷ هزار و۸۲۸۸ نفر زن هستند.»

به گفته اميد علی پارسا «طبق آمارها در سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۲۴۵ شهر در كشور وجود داشته كه اين تعداد در سال ۹۰ حدود ۱۱۳۹ شهر بوده است» و طی سالجاری «در ميان استان‌های كشور استان تهران با ۹۶۹.۲ نفر، البرز با ۵۲۹.۴ نفر، گيلان با ۲۱۸۰.۲ نفر و مازندران با ۱۳۷.۷ نفر بيشترين تراكم جمعيت را داشته‌اند و كمترين تراكم جمعيت هم در استان‌های سمنان با ۷.۲ نفر، خراسان جنوبی با ۸.۱ نفر و يزد با ۸.۸ نفر بوده است.»

روزنامه اطلاعات همچنین از قول رئیس مرکز آمار ایران نوشته است که سرشماری سال۹۵ نشان می دهد که «از كل جمعيت كشور معادل ۹۷.۸ درصد تابعيت ايرانی و ۱.۹۸ درصد تابعيت افغانستان و چهار صدم درصد (۰.۰۴ درصد) تابعيت عراق را داشته‌اند.»

اميد علی پارسا با بيان اين كه نرخ بيكاری سال ۹۵ به رقم ۱۲.۴ درصد رسيده، گفته است: «سال ۹۵ بيش از ۶۱۵ هزار نفر به تعداد شاغلين كشور افزوده شده‌اند» و نرخ مشاركت اقتصادی از ۳۸.۲ درصد در سال ۹۴ به رقم ۳۹.۴ درصد در سال ۹۵ رسيده است.»

به گفته وی «طی سال‌های ۹۴ و ۹۵ معادل يک ميليون و ۹۰ هزار نفر به جمعيت فعال ایران اضافه شد كه ۶۱۵ هزار نفر آن‌ها شاغل و ۴۹۴ هزار نفر به «تعداد بيكاران كشور» افزوده شدند.

کیهان در خبری با تیتر «اعتراف مقصران وقوع حریق غیرعمدی پلاسکو به نحوه شروع آتش‌سوزی» از قول محمد شهریاری معاون دادستان تهران، مالک یک تولیدی به نام «تولیدی نسترن» و دو کارگر این تولیدی را به عنوان «مقصران» آتش سوزی و سقوط ساختمان پلاسکو معرفی کرده است.

محمد شهریاری با اشاره به اینکه این دو کارگر «از مهتابی داخل سقف یک سیم روکار با متراژ حدود ۱۰ تا ۱۵ متر کشیده و آن را ابتدا به یک یخچال وصل کرده و برخی روزها هم با اتصال به یک هیتر برقی خود را گرم می‌کردند»، گفته است: «سرانجام سیم‌ها به دلیل بار الکتریکی زیاد آتش می‌گیرد و به دلیل وجود حجم زیادی از پارچه و لباس، آتش‌سوزی شروع می‌شود و این دو کارگر از کسانی که در طبقه هشتم مشغول مراسم زیارت عاشورا بودند می‌خواهند که به آنها کمک کنند اما به دلیل حجم بالای آتش‌سوزی، این افراد موفق به اقدام مربوطه نمی‌شوند و نهایتاً آن حادثه عظیم رخ داد.»

کیهان از قول سرپرست دادسرای امور جنایی تهران نوشته است: «به این ترتیب، فرضیه عمدی بودن حادثه از بین رفته اما میزان قصور و تقصیر سایر عوامل دخیل در این حادثه در دست بررسی است.»

خبر درگذشت «علی معلم» منتقد، تهیه کننده سینما و مدیر ماهنامه سینمایی دنیای تصویر در اغلب روزنامه‌های پنج شنبه ایران منتشر شده است.

امین فرج پور طی یادداشتی در روزنامه شهروند نوشته است: «سینمادوستان او را به عنوان سردبیر و مدیرمسئول ماهنامه دنیای تصویر و بنیانگذار جشن سینمایی تلویزیونی حافظ می شناسند؛ و تلویزیون بین‌های اندکی قدیمی تر سیمای سرزنده او را در برنامه هایی چون جنگ هنر، از واژه تا تصویر، سینمای اندیشه به یاد می آورند. زمان کوچش ۵۴۴ سال بیشتر نداشت.»

رونامه قانون در تیتر یک خود با عنوان «خنجر از شرق»، ضمن تاکید براینکه «پاكستان نيز به ائتلاف عربي عليه ايران پيوست»، نوشته است: «سرانجام پس از گذشت‌ دو سال از آغاز جنگ يمن، نيروهای پاكستانی عازم مرز يمن و عربستان می شوند تا فصل جديدی در اين جنگ فرسايشی منطقه گشوده شود.»

XS
SM
MD
LG