لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۲

جسد دادستان پرونده انفجار در مرکز یهودیان آرژانتین، در خانه اش کشف شد


 آلبرتو نيسمان
آلبرتو نيسمان

جسد آلبرتو نيسمان، دادستان پروندهٔ انفجار در مرکز همياری يهوديان آرژانتين،شامگاه يکشنبه در آپارتمانش در حومه بوئنوس آيرس کشف شد.

آقای نیسمان، خانم کريستينا فرناندز، رئيس جمهوری آرژانتين، را متهم کرده بود که در زمان دولت محمود احمدی نژاد، برای «سرپوش گذاشتن بر پروندهٔ انفجار در مرکز يهوديان»، با ايران تبانی کرده است. دستگاه قضايی آرژانتين، قبلا جمهوری اسلامی ايران و حزب الله لبنان را به دست داشتن در اين انفجار متهم کرده بود.

قرار بود آقای نيسمان روز دوشنبه در جلسه غيرعلنی پارلمانِ آرژانيتن، دربارهٔ اتهاماتی که به رئيس جمهوری اين کشور وارد می کند، توضيحاتی ارائه دهد.

وزارت امنيت آرژانتين تاييد کرد که جسد آلبرتو نيسمان، يکشنبه شب ۲۸ دی در خانه اش در بوئنوس آيرس بدست آمده است.

رسانه های آن کشور از اصابت چند گلوله به بدن وی خبر داده و مقامات دادستانی آرژانتين نيز اين امر را تاييد کرده اند.

در انفجار در مرکز همياری يهوديان آرژانتين (با نام اختصاریِ آميا) در سال ۱۹۹۴میلادی ۸۵ نفر کشته شدند.

به گفته وزارت امنيت آرژانتين، هنوز معلوم نيست که علت مرگ دادستان پروندهٔ آميا، قتل است يا خودکشی و تحقيقات دراين باره جريان دارد.

براساس گزارش رسانه های آرژانتين، مادر آلبرتو نيسمان، پس از آنکه پسرش در خانه را باز نکرد و او با استفاده از کليد، در منزل را گشود، بر روی کف حمام مشاهده کرد.

براساس اين گزارش ها، همسايگان آلبرتو نيسمان به مادر او تلفن کرده و گفته بودند روزنامه های روزانه اش که به در خانه اش می رسد، همانجا مانده در حالی که چند ساعت قبل او را ديده بودند که وارد خانه شده بود.

آقای نيسمان قبل از این مرگ مشکوک گفته بود: تحقيقات او نشان می دهد که خانم فرناندز کرشنر با دولت ايران «تبانی» کرده است که آرژانتين، از جمله در برابر دريافت امتيازهای نفتی از تهران، نقش مقامات وقت ايران را در انفجار ۲۰ سال پيش در کانون همياری يهوديان آرژانتين «لاپوشانی» کند.

وی همچنين هکتور تيمرمن، وزير خارجه آرژانتین، را به همدستی با خانم کرشنر برای کمک به ايران، متهم کرده و خواهان بازجويی از او نيز شده بود.

اما هکتور تيمرمن و آنيبال فرناندز، رييس دفتر رياست جمهوری آرژانتين، روز پنجشنبه ۲۵ دی، اتهامات مطرح شده از سوی آلبرتو نيسمان را رد کردند هرچند که آنيبال فرناندز همان روز به خبرگزاری ها گفت: «مطرح شدن اين اتهام به رييس جمهوری، ممکن است دردسری بزرگ برای او در دوران سياسی اش باشد».

XS
SM
MD
LG