لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

انجام سالانه ۲۵ هزار جراحی زیبایی بینی در ایران


ابوالحسن امامی٬ رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی از انجام سالانه ۲۰ تا ۲۵ هزار جراحی زیبایی بینی در کشور خبر داده و گفته ایران یکی از سه کشور نخست دنیا از نظر آمار این نوع جراحی است.

آقای امامی روز یک‌شنبه ۲۷ دی‌ماه در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما از «تبلیغات» به عنوان مهم‌ترین عامل گرایش مردم ایران به انجام جراحی زیبایی بینی نام برده است.

وی هزینه این نوع جراحی در ایران توسط یک «جراح متبحر» را ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان اعلام کرده و افزوده آمار جراحی بینی در ایران پس از شش سال روند صعودی در سال ۱۳۹۴ تا حدودی روند نزولی پیدا کرده است.

این مقام‌ مسئول به آمار بالای شکایت در این نوع جراحی هم اشاره کرده و گفته ۱۰ درصد این شکایات مربوط به جراحان پلاستیک و ۹۰ درصد مربوط به پزشکانی است که بدون داشتن تخصص وارد این حوزه شده‌اند.

به گفته وی «بار‌ها دیده شده که تکنسین‌های اتاق عمل با یک پزشک قرارداد می‌بندند٬ به این صورت که بیمار را با نام پزشک جذب کنند و خود آن‌ها جراحی پلاستیک را برای بیمار انجام دهند و درصدی هم به پزشک» می‌دهند.

گرایش دختران و پسران در ایران به انجام انواع جراحی‌های زیبایی منجر به ورود برخی از پزشکان غیر مرتبط به حوزه این جراحی‌ها شده است که درآمد هنگفت مالی از جمله مهم‌ترین علت آن است.

ایران در سال ۱۳۹۲ و براساس گزارش انجمن بین‌المللی جراحی زیبایی (ISAPS) با ۱۷۵ هزار مورد جراحی و غیرجراحی زیبایی در میان ۱۰ کشور دنیا قرار گرفته بود.

براساس گزارش این انجمن یک درصد جراحی‌های زیبایی دنیا و نیم درصد روش‌های غیرجراحی زیبایی در ایران انجام می‌شود که جراحی بینی شایع‌ترین آنهاست.

نتایج یک پژوهش انجمن تحقیقات راینولوژی ایران نشان می‌دهد که بیش از ٢٠ درصد مراجعان اعمال جراحی زیبایی بینی، دچار اختلال «بدریخت‌انگاری» (داشتن تصور ذهنی منفی از خود) هستند.

این پژوهش که برخی نتایج ان در شماره ۱۴ خرداد روزنامه شرق منتشر شده نشان می‌دهد آمار جراحی پلاستیک بینی در ایران هفت‌ برابر آمریکاست.

از دیگر نتایج این تحقیق، مربوط به پروتز گونه و چانه است که نشان می‌دهد این نوع جراحی‌ها در ایران دو برابر آمریکا است.

۱۴ مرداد ماه سال جاری نیز ابراهیم رزم‌پا٬ رییس پنجمین کنگره بین‌المللی انجمن راینولوژی ایران اعلام کرد «شایع‌ترین عمل زیبایی در ایران جراحی بینی است و ایران رتبه اول جهان را در این زمینه دارد.»

رزم‌پا افزوده «طبق آمارهای اعلام شده، ایران جزو پنج کشور اول دنیا از نظر تعداد اعمال جراحی پلاستیک است.»

XS
SM
MD
LG