لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

افزایش ۳۰۰ درصدی مهاجرت پرستاران در فروردین


مدیر امور بین‌الملل سازمان نظام پرستاری ایران از افزایش ۳۰۰ درصدی مهاجرت پرستاران ایرانی به خارج از کشور در فروردین ۹۵ خبر داد.

پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نظام پرستاری روز چهارشنبه ۲۵ فروردین این مطلب را به نقل از ابراهیم محمدی منتشر کرده و نوشته در ۲۵ روز نخست سال جدید ۳۰ پرستار خواستار خروج از ایران شده‌اند.

آقای محمدی افزوده این پرستاران برای کار در خارج از ایران به سازمان نظام پرستاری مراجعه کرده‌اند٬ در حالی که در فروردین سال ۹۴ تنها هفت پرستار متقاضی مهاجرت بودند.

وی گفته «تعداد متقاضیان فروردین ۹۵ نشان می‌دهد که مهاجرت پرستاران ایرانی برای کار در خارج از کشور، بیشتر از ۳۰۰ درصد افزایش داشته که این روند خوشایند نیست.»

این مقام مسئول «تبعیض در پرداخت‌های نظام سلامت» و «دریافتی نامناسب در مقابل کار زیاد» را از مهم‌ترین عوامل مهاجرت پرستاران از ایران اعلام کرده است.

کانادا٬ استرالیا و کشور‌های حوزه خلیج فارس از مهم‌ترین مقاصد پرستاران ایرانی اعلام شده است.

پرستاران در ایران سال‌هاست از وضعیت صنفی و حقوقی خود ناراضی هستند و اجرای فاز سوم طرح «تحول سلامت» نیز به دامنه اعتراض‌های آن‌ها افزوده است.

از زمان اجرای این طرح آن‌طور که محمد شریفی مقدم٬ دبیرکل خانه پرستار گفته است پرستاران بیش از ۵۰ تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند.

آمار پرستاران در ایران حدود ۱۵۰ هزار نفر اعلام شده که به گفته آقای شریفی مقدم تنها «سه درصد» از آن‌ها از شغل خود رضایت دارند.

این مقام مسئول دی ماه سال گذشته نیز اعلام کرده بود سالانه هزار پرستار از ایران مهاجرت می‌کنند که نداشتن «امنیت شغلی» یکی از دلایل آن است.

سال گذشته هم حمیدرضا عزیزی٬ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از افزایش آمار مهاجرت پرستاران خبر داده و گفته بود «مهم‌ترین دلیل خروج پرستاران حقوق پایین این افراد است.»

XS
SM
MD
LG