لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

آمریکا: توافق هسته‌ای ایران قیمت سال آینده نفت را کاهش خواهد داد


اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین برآورد خود که در سایت رسمی این نهاد وابسته به وزارت انرژی ایالات متحده منتشر کرده است، می‌گوید که قیمت نفت در سال آینده بخاطر توافق هسته‌ای ایران کمتر از میزانی خواهد بود که قبلا پیش بینی شده بود.

این گزارش می‌گوید که ایران هم اکنون حداقل ۳۰ میلیون بشکه نفت روی آب دارد که بیش از نیمی از آن می‌عانات گازی است.

میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک است که از میادین گازی تولید می‌شود.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا می‌گوید که ایران تا آخر سال جاری روزانه تا ۱۰۰ هزار بشکه نفت بیشتری روانه بازار خواهد کرد و در سال آینده با اجرایی شدن توافق هسته‌ای، این رقم افزایش بیشتری نیز خواهد داشت.

قبل از توافق هسته‌ای، پیش بینی‌ها بر این بود که قیمت نفت در سال آینده به بشکه‌ای ۶۷ دلار برسد، اما اکنون انتظار می‌رود که این رقم ۵۹ دلار باشد.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا

بر اساس این گزارش، افزایش تولید نفت ایران با توجه وجود نفت مازاد در بازار، همچنین آهنگ آهسته رشد مصرف نفت باعث خواهد شد که قیمتهای جهانی نفت کمتر از میزانی باشد که برای سال آینده پیش بینی شده است.

در گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا آمده که قبل از توافق هسته‌ای، پیش بینی‌ها بر این بود که قیمت نفت در سال آینده به بشکه‌ای ۶۷ دلار برسد، اما اکنون انتظار می‌رود که این رقم ۵۹ دلار باشد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا می‌گوید که ایران ممکن است در فروش میعانات گازی خود با کمبود تقاضا مواجه شود، چرا که شواهد حاکی است که مشتریان آسیایی میعانات گازی به خوبی نیازهای خود به این ماده خام نفتی را تامین کرده‌اند. با اینحال، این گزارش می‌افزاید که ایران با دادن تخفیفهای بالا می‌تواند بخش عظیمی از ذخایر میعاانات گازی خود را به فروش رساند.

گزارش یاد شده در ادامه می‌افزاید که مابقی نفت روی آب ایران (نفت ذخیره شده در کشتی‌ها) شامل نفت خام نیمه سنگین و سنگین است که انتظار می‌رود ایران فورا این ذخایر را به فروش برساند، چرا که نیازهای جهانی به این نوع نفت فعلا در سطح بالایی است.

این نهاد انرژی می‌افزاید که شواهد حاکی است که هم اکنون نیز بخشی از ذخایر نفت یاد شده، در حال صادرات است.

البته نهادهای دیگری مانند آژانس بین المللی انرژی، تحقیقات خبرگزاری رویترز و همچنین شرکت ویندوارد که متخصص کنترل فعالیت‌های کشتیرانی است، نشان می‌دهد که نفت روی آب ایران احتمالا به بالای ۵۰ میلیون بشکه هم برسد.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۱ حدود ۳.۷ میلیون بشکه بود که در سال ۲۰۱۴ به کمی بالا‌تر از ۲.۷ میلیون بشکه رسید و هم اکنون بالای۲.۸ میلیون بشکه قرار دارد، اما انتظار می‌رود که در نیمه دوم سال آینده این رقم به ۳.۵ میلیون بشکه در روز برسد.

این گزارش همچنین به ارزیابی اخیر آژانس بین المللی انرژی اشاره کرده بود که می‌گفت ایران می‌تواند بعد از رفع تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶، در کوتاه مدت تولید نفت خود را روزانه تا ۶۰۰ هزار بشکه افزایش دهد.

در همین زمینه بانک جهانی نیز هفته جاری پیش بینی کرد که افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت ایران، می‌تواند قیمتهای جهانی نفت را ۱۰ دلار پایین بکشد.
این در حالی است که روز گذشته قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به حدود ۴۰ دلار رسیده است که پایین‌ترین رقم طی ۶.۵ سال گذشته است.

آژانس پیش بینی کرده بود که تولید نفت آمریکا در سال آینده تا ۴۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا کند و از آهنگ رشد تولید نفت کشورهای غیر اوپک نیز به میزان زیادی کاسته شود.

XS
SM
MD
LG