لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

افزایش اختلافات پیرامون کاهش تولید نفت در آستانه اجلاس اوپک


در حالی که عربستان از اختلاف اعضای اوپک بر سر کاهش تولید نفت این سازمان خبر داده است، گزارشها حاکی است که روسیه نیز با کاهش سطح تولید خود مخالفت کرده است.

روسیه به همراه اوپک که بصورت مستمر در ماههای گذشته پیرامون کاهش تولید نفت برای بالا بردن قیمتهای جهانی طلای سیاه مذاکره می کردند، روی همرفته بیش از ۴۶ درصد کل نفت جهان را تولید می کنند.

هم اکنون کارشناسان کشورهای عضو، در آستانه اجلاس اوپک در رابطه با کاهش تولید نفت مذاکره می کنند، اما دو منبع به خبرگزاری رویترز گفته اند که «هیچ چیز معلوم نیست». اجلاس رسمی اوپک نیز قرار است دو روز دیگر برگزار شود و خبرگزاری شانا گزارش داده است که وزیر نفت ایران بیژن نامدار زنگنه روز سه شنبه راهی وین می شود تا در این اجلاس شرکت کند.

اعضای اوپک دو ماه قبل در الجزایر بصورت ضمنی توافق کردند تا تولید نفت سازمان را به ۳۲.۵ تا ۳۳ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

در این میان، خبرگزاری رویترز گزارش داده است که وزیران نفت الجزایر و ونزوئلا قبل از اجلاس اوپک برای متقاعد کردن روسیه برای کاهش تولید خود و همراهی با اوپک به مسکو سفر می کنند، اما روسیه می گوید که حاضر به کاهش تولید نفت است و تنها می تواند قول دهد که تولید خود را از سطح کنونی بالاتر نبرد. این در حالی است که روسیه در ماه گذشته تولید خود را به ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رساند که بالاترین حجم از زمان فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی است.

قبلا اکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گفته بود که اوپک از کشورهای غیر عضو (شامل روسیه) خواهان کاهش روزانه ۶۰۰ هزار بشکه تولید نفت است تا خود نیز طرح کاهش تولید نفت را عملیاتی کند.

اعضای اوپک دو ماه قبل در الجزایر بصورت ضمنی توافق کردند تا تولید نفت سازمان را به ۳۲.۵ تا ۳۳ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

ماه گذشته تولید نفت اوپک ۳۳ میلیون و ۶۵۳ هزار بشکه در روز بود.

قیمتهای جهانی نفت در پی سرازیر شدن حجم چشمگیری از نفت مازاد بر مصرف به بازارهای جهانی از حدود ۱۰۵ دلار در نیمه اول ۲۰۱۴ به حدود ۴۵ دلار سقوط کرده است. تحلیلهای سازمانهای بین المللی حاکی است که کاهش تولید نفت اوپک می تواند قیمت نفت را به بشکه‌ای ۵۵ تا ۶۰ دلار افزایش دهد.

در این میان، خبرگزاری بلومبرگ دوشنبه از قول خالد الفالح وزیر نفت عربستان که به تنهایی حدود ۳۰ درصد از کل تولید نفت اوپک را انجام می دهد، گزارش داد که اجلاس این سازمان در روز چهارشنبه، ۳۰ نوامبر احتمالا بدون نتیجه پایان یابد، چرا که برخی اعضای این سازمان با کاهش تولید خود موافق نیستند.

ظاهرا اشاره وی به عراق و ایران است که می گویند باید از طرح کاهش تولید نفت سازمان معاف شوند. لیبی و نیجریه نیز که تولید خود را بخاطر ناآرامی ها کاهش داده بودند، می گویند نباید انتظار داشت که آنها به طرح کاهش تولید نفت اوپک بپیوندد.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است که بدون کاهش تولید اوپک، وجود نفت مازاد در بازارهای جهانی برای پنجمین سال متوالی در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت و قیمتها را کاهش خواهد داد. اما آقای الفالح می گوید که با افزایش تقاضا در سال ۲۰۱۷، تعادل به بازار نفت بدون مداخله اوپک نیز باز خواهد گشت.

بلومبرگ می نویسد که هنوز اعضای اوپک با این چالش مواجه هستند که در صورت کاهش تولید سازمان، هر کدام از اعضا چه سهمی در این کاهش خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG