لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

زنی که سه قرن را دید


اما مورانو خود را برای جشن تولد ۱۱۷ سالگی آماده کرده است
اما مورانو خود را برای جشن تولد ۱۱۷ سالگی آماده کرده است

«اما مورانو» بانوی سالخورده ایتالیایی که طول عمرش سه قرن را در برمی گیرد می‌گوید راز عمر طولانی او مجرد بودن و کم خوری است چون دندان ندارد.

به گزارش نیویورک تایمز، اما مورانو که آخرین بازمانده شناخته شده از متولدین قرن نوزدهم است، خود را برای جشن تولد ۱۱۷ سالگی آماده کرده است. او در ۲۹ نوامبر ۱۸۹۹ متولد شده و پیرترین فرد جهان است.

به نظر می رسد یکی از رازهای عمر طولانی او اجتناب از توصیه‌های پزشکی معمولی است.

به نوشته گاردین، او ماه گذشته در مصاحبه‌ای در شهر زادگاهش وربانیا، واقع در شمال ایتالیا و در جوار دریاچه ماگیوره، گفت:«من روزی دو تخم مرع می خورم و مقداری هم بیسکوئیت، همین و بس. غذای زیادی نمی خورم، چون دندان ندارم.»

مدرکی که توسط موسسه ثبت رکوردهای جهانی گینس در تایید سن و سال اما مورانو به عنوان مسن‌ترین فرد جهان صادر شده روی کمد کوچکی در اتاق او قرار دارد.

او بزرگترین فرزند خانواده بود و تمامی هفت خواهر و برادرش که از او جوانتر بودند سالها پیش درگذشتند.

خانم مورانو می داند که مردم در مورد او کنجکاوند. «مردم می آیند. من کسی را دعوت نمی کنم ولی آنها می آیند. از آمریکا، سوئیس، اتریش، میلان ، تورین. از همه جای دنیا برای دیدن من می آیند.»

ولی در عین‌حال مطمئن نیست که از کیک تولدش بخورد. «بار قبل که یک تکه کوچک از کیک خوردم حالم را خراب کرد.»

اما گذشته از مناسبتی مثل جشن تولد اما مورانو زندگی تنهایی داشته است. در سال ۱۹۳۸ مدت کوتاهی پس از مرگ تنها پسرش از شوهر خشن خود جدا شد و از آن زمان تنها زندگی کرده و برای تامین مخارج زندگی‌اش سالها در یک کارخانه کار می‌کرد.

او همیشه آدم مستقلی بوده و به استقلالش دو دستی چسبيده. هر چند در بیست سال گذشته هیچگاه آپارتمان کوچک و دو اطاقه خود را ترک نکرده و از سال پیش اکثر اوقات را در تختخواب سپری می کند، فقط در یک سال اخیر یک پرستار و مراقب تمام وقت دارد.

ذهن او هنوز هم به خوبی کار می کند ولی شنوایی‌اش را کاملا از دست داده، با دشواری صحبت می کند و به خاطر ضعف بینایی نمی تواند تلویزیون تماشا کند. او اکثر اوقات را می خوابد و یا خرد و ریزهایی از غذا می‌خورد.

قرار است برای روز تولدش علاوه بر تعدادی از اقوام و خبرنگاران، شهردار وربانیا نیز به دیدارش بیاید و در این مراسم حاضر باشد.

در تئاتر شهر نیز قرار است به افتخار او یک کنسرت از موسیقی‌های سه قرن اخیر اجرا شود و نمایشنامه‌ای براساس زندگینامه او با عنوان «زنی که سه قرن را دیده است» روی صحنه خواهد رفت.

XS
SM
MD
LG