لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

آغاز «هاشمی‌زدایی»


تهران، ضلع جنوبی پارک نیاوران، برج مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت، روز دوشنبه رسانه‌ها در ایران خبر دادند که بیشتر دفترهای طبقه هشتم این ساختمان، پلمپ شده است.

براساس تصویری که خبرگزاری ایلنا منتشر کرد برگه‌ای بدون امضا و بدون نام مامور بر روی درهای دفاتر نصب شده،‌ برگه‌ای که ساعتی بعد وکیل خانوادگی خانواده هاشمی اعلام کرد مجموعه اداری مجمع تشخیص مصلحت نظام آنها را نصب کرده. این خبر اما ساعتی بعد تکذیب شد و مجموعه اداری مجمع انتصاب آن به خود را رد کرد و آن را به حراست مجمع نسبت داد.

رییس حراست مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: چنین دستوری را ما صادر نکرده‌ایم.

پلمب دفاتر رییس دفتر و مشاوران اکبر هاشمی رفسنجانی
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:47 0:00
لینک مستقیم

تا این که محمد حسن مشکوری مدیر روابط عمومی مجمع به خبرگزاری ایرنا گفتکه اقدام به پلمب کردن دفاتر مشاوران آقای هاشمی، به گفته او روال طبیعی و مربوط به تمامی شخصیت‌های برجسته است و دلیل آن نیز محفوظ بودن اسناد و مدارک دارای طبقه بندی است.

مهدی مهدوی آزاد تحلیل‌گر سیاسی ساکن آلمان در مورد مشاوران رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت و دفاترشان می‌گوید:«همه مشاورانی که در این طبقه دفترهایشان پلمپ شده، دفاتر دیگری هم داشتند،‌ آقای حسن یونسی به عنوان دستیار رئیس جمهور، در نهاد ریاست جمهوری مستقر است، عباسی‌فر هم به عنوان نماینده ویژه دانشگاه آزاد، در ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد دفتر دارد، یاسر هاشمی هم که عمدتا در دفتر ریاستهیات امنای دانشگاه آزاد مستقر بود.»

با این همه به گفته مهدی مهدوی آزاد، این افراد، نقشی بالاتر از مشاور رئیس مجمع را بازی می‌کردند: «غیر قابل انکار است که این افراد کادر سیاسی آقای هاشمی و به نوعی نزدیکان و رابطان او با بخشی از جناح‌های سیاسی بودند. این افراد کادر مجمع نبودند، مشاوران شخصی و نوعی بازوهای سیاسی خود آقای هاشمی بودند و همین امربه مساله اهمیت می‌بخشد.»

ساعتی پیش از انتشار خبر پلمب دفاتر مشاوران رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت،‌ خبرهایی در شبکه‌های مجازی منتشر شد، مبنی بر دستور شهرداری تهران برای حذف کردن تصاویر اکبر هاشمی رفسنجانی، عضو مجلس خبرگان رهبری از سطح شهر، دستوری که به گفته رضا علیجانی، تحلیل‌گر سیاسی در فرانسه، بخشی از عملیات «هاشمی زدایی» محسوب می‌شود:« من فکر می‌کنم این یک اقدام امنیتی و سیاسی است و به طور عام، هاشمی زدایی محسوب می‌شود که در طول دودهه گذشته، بعد از این که اختلافاتی تدریجی بین آقای هاشمی وآقای خامنه‌‌ای پیش آمد،‌ در تمامی نهادها صورت گرفت؛ هم در سپاه، هم در وزارت اطلاعات و حتی اخیرا در آستان قدس رضوی. و حالا آخرین جایی که باید هاشمی‌زدایی شود، مجمع تشخیص مصلحت نظام است که پایگاه آقای اکبر هاشمی رفسنجانی است.»

در روزهای پس از مرگ اکبر هاشمی رفسنجانی، یکی از مهم ترین حاشیه های مطرح شده، دفترچه یادداشت رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، دفتری که او بارهای اعلام کرده بود که مسایل محرمانه‌اش را در آن ثبت کرده است. دفتری که به گفته رضا علیجانی، اینک شیوه نگهداری آن می‌تواند به موضوعی قابل بحث تبدیل شود:« ما دیدیم یک نوارآقای منتظری چه غوغایی کرد،‌ برخی از خاطرات آقای هاشمی هم می‌تواند این اتفاق را تکرار کند.»

اما براساس یادداشتی که غلامعلي رجايي از مشاوران اکبرهاشمي رفسنجانی در وب‌سایت انتخاب منتشر کرده، چهارشنبه گذشته و پس از برگزاری مراسم بزرگداشت، فاطمه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، به همراه چند تن از نوه‌های او به دفتر اصلی مجمع تشخیص مصلحت رفته و تمام وسایل شخصی وی را از محل مجمع تخلیه کرده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی، یکشنبه گذشته به دلیل آنچه ایست قلبی اعلام شد، در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG