لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

سیاستمدار مخالف مسکو: در جنگ اوکراين ۲۲۰ سرباز روس کشته شدند


ليا ياشين از مخالفان دولت روسیه
ليا ياشين از مخالفان دولت روسیه

بوريس نمتسوف سياستمدار مخالف حکومت روسيه غروب ۲۵ فوريه به ديدار ليا ياشين رفت تا برای تکميل تحقيقات اخير خود از او کمک بگيرد. اين تحقيقات يک گزارش حساس در مورد شرکت مخفيانه سربازان روس در جنگ اوکراين بود.

دو روز بعد بوريس نمتسوف، منتقد سرسخت ولاديمير پوتين، هنگام بازگشت به خانه در نزديکی کاخ کرملين به ضرب گلوله به قتل رسيد.

طبق این گزارش تاکنون دستکم ۲۲۰ سرباز روس در جنگ در شرق اوکراين کشته شدند.

اکنون گزارشی که نمتسوف نتوانست آن را تکميل کند با کمک گروهی از فعالان مخالف و روزنامه نگاران روس تحت هدايت ليا ياشين تکميل شده است. او به راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی گفت:«پس از قتل نمتسوف وقتيکه روزهای شوک ناشی از اين حادثه طی شد، من متوجه شدم که تکميل و انتشار اين گزارش بهترين راه ادای احترام و احساس مسئوليت در قبال رفيقی است که به قتل رسيده است."

اين گزارش با عنوان «پوتين و جنگ» قرار است روز ۱۲ مه رسما منتشر شود. ولی نسخه ای از گزارش به شرط برملا نکردن محتوی آن از قبل در اختيار راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی قرار داده شد.

ليا ياشين می گويد:«ما با مشکلات بزرگی مواجه شديم. چاپخانه ها را تحت فشار قرار داده اند. بنابراين چاپ گسترده نسخه های اين گزارش در موعد مقرر تلاش و عمليات ويژه ای می طلبد. ما در مورد اين قبيل مشکلات تجربه داريم . به نظرم مشکلات را حل خواهيم کرد.»

هراس از سخن گفتن

ليا ياشين و همکارانش در مراحل اوليه کار مطمئن نبودند که برای تکميل اين گزارش مواد خام و مطالب کافی دارند.

بوريس نمتسوف محورها و خطوط کلی، مضامين و جهتگيری اين گزارش را تعيين کرده بود. او مدارکی در مورد حضور ارتش روسيه در اوکراين جمع آوری کرده بود و با خانواده چندين سرباز روس که در نبردهای اوکراين کشته شده اند مصاحبه کرده بود.
اما بخش اعظم اين بايگانی کوچک پس از ترور او ناپديد شد. پنج نفر اهل قفقاز شمالی به اتهام ترور بوريس نمتسوف بازداشت شده اند. اما منتقدان دولت روسيه نگرانند که حقايق مربوط به اين ترور ممکن است هيچگاه روشن نشود چون ادامه تحقيقات ممکن است به حلقه های بسيار نزديک به کاخ کرملين برسد.

پس از ترور بوريس نمتسوف ماموران تحقيقات تمام دستنوشته ها، کتابچه تماس ها، کامپيوتر و بايگانی او را ضبط کرده و بردند.

ليا ياشين می گويد :«در طول هفته اول همه کار ما جمع آوری مدارکی بود که ماموران تحقيق با خود برده بودند. او نسخه ای از اين اسناد را پيش همکاران و کارمندان خود گذاشته بود.»

برخی ازاين مدارک دستنوشته های کوتاه و يادداشت های پراکنده بوريس نمتسوف هستند. به عنوان مثال يادداشت دستنويس کوتاهی که او بعد از ظهر روزی که ترور شد به الگا شورينا دستيار خود داده بود. اين يادداشت ظاهرا برای پرهيز از شنود مکالمات بين آنها روی کاغذ نوشته شده است.

در ماه مارس اين يادداشت در اختيار خبرگزاری رويترز قرار گرفت که روی آن نوشته شده است:«تعدادی از پرسنل واحدهای چترباز با من تماس گرفته اند. هفده نفر کشته، پول آنها را نداده اند ولی فعلا آنها ازحرف زدن می ترسند.»

روسيه همواره ادعای دولت اوکراين و کشورهای غربی در مورد کمک نظامی آن کشور و دخالت نيروهای مسلح روسيه در نبردهای اوکراين را تکذيب کرده است.
ليا ياشين می گويد که او و همکارانش توانسته اند با تمام افرادی که بوريس نمتسوف با آنها صحبت کرده بود تماس بگيرند اما هيچيک حاضر نشدند با ذکر نام خود در اين گزارش سهيم شوند.

ليا ياشين می افزايد:«می توانيد تصور کنيد که بعد از ترور نمتسوف آنها به شدت نگران بودند. آنها اطلاعات مهمی در اختيار ما گذاشتند ولی مطلقا حاضر نشدند اين مطالب را علنی بيان کنند. ما تلاش کرديم آنها را قانع کنيم که صحبت کردن علنی برای آنها خيلی امن تر از گفتگوی پنهانی با ماست. ولی نتيجه ای نداد. اين ديوار هراس بزرگترين معضلی بود که ما با آن روبرو شديم.»

ضربه به دردناک ترين نقطه

اين گزارش قرار است روز ۱۲ مه و در دفتر مرکزی حزبی که نمتسوف از پايه گذاران آن بود، به خبرنگاران و فعالان سياسی عرضه شود. بخش اعظم مضامين اين گزارش، مثل گزارش های ديگر بوريس نمتسوف در مورد فساد مالی و المپيک زمستانی سوچی، براساس آمارها و گزارشهای رسمی و علنی در روسيه تهيه شده است.
گروهی از روزنامه نگاران و فعالان مخالف حکومت در تنظيم اين گزارش مشارکت کرده اند از جمله ليا بارابانوف از روزنامه نگاران «کومرسانت» که مقالات مهمی در مورد مناطق جنگ زده شرق اوکراين تهيه کرده و همينطور لو شلوسبرگ که يکی از اعضای حزب ليبرال يابلوکو در شهر پسکوف است.

ترور نمتسوف در ۲۷ فرويه ۲۰۱۵ بسياری را به خصوص در شهر مسکو متاثر کرد و فردای آن روز دهها هزار نفر در راهپيمايی شرکت کردند. هنوز هم در نقطه ای که او ترور شد مردم دسته های گل قرار می دهند.

با اين همه نظرسنجی ها نشان می دهند که اکثريت مردم روسيه از سياست ولاديمير پوتين در اوکراين حمايت می کنند. اما ليا ياشين مطمئن است که انتشار اين گزارش تاثير زيادی به جا خواهد گذاشت.

او می گويد:«با توجه به اينکه به اشکال مختلف سعی کردند حتی از انتشار نسخه های معدود اين گزارش جلوگيری کنند، انتشار گسترده آن واکنش های زيادی را برخواهد انگيخت. ما متوجه شديم که به نقطه ای ضربه می زنيم که برای حکومت از همه جا دردناک تر است.»

«هدف اين گزارش برملا کردن دروغ هاست. حکومت می گويد که نفرات ارتش روسيه در خاک اوکراين نيستند. ولی ما می گوئيم آنها هستند. برملا کردن دروغ پوتين برای او بسيار دردناک خواهد بود.»

XS
SM
MD
LG