لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

ده عضو ایرانی تازه در آکادمی اسکار؛ از محمد رسول اف تا گلشیفته فراهانی


آکادمی علوم و هنرهای سینما که برگزار کننده مراسم اسکار است، هر سال اعضای تازه‌ای را از سراسر جهان به صورت افتخاری می پذیرد و امسال این آکادمی از هفتصد و هفتاد و چهار نفر از اهالی سینمای جهان از پنجاه و هفت کشور دعوت کرده تا به عضویت این آکادمی دربیایند.

شیوه دعوت از اعضای تازه به این شکل است که آنها باید توسط دو نفر از اعضای فعلی آکادمی در همان رشته معرفی شوند و هر عضو آکادمی هم تنها می تواند یک نفر را پیشنهاد دهد.

به این ترتیب ده عضو ایرانی تازه آکادمی حداقل از سوی بیست نفر از اعضای فعلی آکادمی معرفی شده اند. جدای از این نامزدی، هر بخش آکادمی قوانین خاص خود را دارد و هر عضو معرفی شده باید واجد شرایط باشد. پس از معرفی نامزد مورد نظر از سوی دو عضو آکادمی در همان رشته، کمیته‌ای درباره صلاحیت آنها و دعوت احتمالی تصمیم می گیرد. آخرین فرصت برای معرفی یک نامزد سی و یکم ماه مارس امسال اعلام شده بود و هر سال تنها یک بار اعضای تازه معرفی می شوند.

محمد رسول اف که با تازه‌ترین فیلمش، لرد، درباره رشوه و فساد اداری در ایران در جشنواره کن امسال خوش درخشید و حایزه بهترین فیلم بخش نوعی نگاه را از آن خود کرد، یکی از ده ایرانی‌ای است که امسال برای عضویت در آکادمی دعوت شده و تنها فیلمساز ایرانی‌ای است که امسال در بخش کارگردانان به عضویت آکادمی درآمده است.

رخشان بنی اعتماد که تحسین شده‌ترین فیلمساز زن سینمای ایران محسوب می شود، در بخش فیلمنامه نویسان به عضویت آکادمی درآمده است.

بهمن قبادی هم که این روزها در نیویورک ساکن است و به زودی فیلمبرداری فیلم تازه‌اش را در این شهر آغار می کند، از این پس برای انتخاب بهترین‌های هر سال، نظر خواهد داد. قبادی که با فیلم هایی چون زمانی برای مستی اسب‌ها و گربه‌های ایرانی در آمریکا شناخته شده است، در بخش فیلمنامه نویسان به عضویت آکادمی درآمده است.

لیلا حاتمی تنها بازیگر ایرانی ساکن ایران است که به عضویت آکادمی اسکار در می آید. حاتمی با جدایی نادر ازسیمین ساخته اصغر فرهادی که جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان را برای اولین بار برای سینمای اران به ارمغان آورد، در آمریکا و کشورهای اروپایی به چهره شناخته شده‌ای بدل شد و مصاحبه‌های او به زبان فرانسه در تلویزیون‌های فرانسه، او را به عنوان شناخته شده‌ترین بازیگر زن ساکن ایران تثبیت کرد.

گلشیفته فراهانی که سال‌ها پیش تحت فشار نیروهای امنیتی مجبور به ترک ایران شد، این روزها به موفق‌ترین بازیگر ایرانی در خارج از کشور بدل شده و حالا با این عضویت به افتخارات خود افزوده است. بازی برای جیم جارموش در نقش اصلی فیلمش او را در سینمای آمریکا به چهره شناخته شده‌ای بدل کرد و نقش کوچک اما متفاوت او در قسمت تازه فیلم تجاری مهاجمان دریای کارائیب( با بازی جانی دپ) راه او را برای بازی در فیلم‌های تجاری هالیوودی هم باز کرده است.

نارنین بنیادی بازیگر ایرانی- بریتانیایی هم که در فیلم هایی چون مرد آهنی و بن هور نقش آفرینی کرده و این روزها در سینما فعال تر شده، به همراه هایده صفی یاری، تدوین گر برجسته سینمای ایران که رد پای او را در بسیاری از فیلم‌های مهم سال‌های اخیر می توان یافت(جلوی نام او در فهرست آکادمی نام فیلم‌های جدایی نادر از سیمین و فروشنده آمده)، از دیگر اعضای تازه آکادمی اسکار هستند.

محمدرضا دلپاک، صدابردار شناخته شده و محسن موسوی طراح جلوه‌های ویژه برای فیلم هایی چون نسخه تازه روز استقلال و مرد عنکبوتی ، دیگر چهره‌های ایرانی تازه آکادمی هستند.

هنگامه پناهی پخش کننده و تهیه کننده ساکن فرانسه هم از دعوت شدگان تازه به آکادمی است.

مرحوم عباس کیارستمی، آنا لیلی امیرپور و رامین بحرانی فیلمسازان ایرانی‌ای هستند که سال پیش به عضویت آکادمی علوم و هنرهای سینما درآمدند.

کسی که نامزد دریافت جایزه اسکار شده باشد، خودبخود به آکادمی دعوت می شود و به این ترتیب اصغر فرهادی دیگر عضو ایرانی آکادمی است.

فاتح آکین، صدیق برمک، لاو دیاز، آلخاندرو خودوروفسکی، کیم کی دوک، تاکاشی میکه و گای ریچی از جمله فیلمسازان شناخته شده‌ای هستند که امسال به عضویت آکادمی درآمده اند.

آکادمی علوم و هنرهای سینما در سال‌های اخیر به دلیل کمبود بودن رنگین پوستان و زنان در ترکیب اعضایش بسیار مورد انتقاد قرارگرفته، شاید از این روست که امسال ۳۹ درصد دعوت شدگان زن هستند و ۳۰ درصد آنها رنگین پوست. هفت گروه از هفده گروه آکادمی، در مجموع زنان بیشتری را نسبت به مردان دعوت کرده اند.

آکادمی علوم و هنرهای سینما که نود سال پیش تاسیس شده، بیش از هفت هزار عضو دارد و اعضای هر گروه آن که شامل هفده گروه مختلف است متناسب با حرفه‌شان هر ساله بهترین‌های آن بخش را انتخاب می کنند.

XS
SM
MD
LG