لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۸

پنتاگون: با شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در پایگاه «تقدم» عراق ارتباطی نداریم


شبه نظامیان شیعه در شهر بیجی عراق
شبه نظامیان شیعه در شهر بیجی عراق

وزارت دفاع ايالات متحده در واکنش به انتشار خبر استفاده مشترک ارتش آمريکا و شبه‌نظاميان شيعه تحت حمايت ايران از يک پايگاه نظامی در عراق، ضمن تاييد حضور تعدادی از اين افراد در پايگاه نظامی استان انبار، اعلام کرد که با آنها هيچگونه ارتباطی ندارد.

خبرگزاری بلومبرگ روز دوشنبه در گزارشی، با بيان اين که ارتش ايالات متحده و شبه‌نظاميان شيعه عراق به يکديگر نزديک و نزديک‌تر می‌شوند، نوشت آنها حتی از پايگاه هوايی «تقدم» – محل استقرار ۴۵۰ نيروی جديد آمريکايی برای آموزش عراقی‌ها برای جنگ با داعش – نيز بطور مشترک استفاده می‌کنند.

به گزارش شبکه خبری سی.ان.ان، سرهنگ استيو وارن سخنگوی پنتاگون روز سه‌شنبه در پاسخ به پرسشی در همين زمينه، گفت هيچ واحد شبه‌نظامی شيعه در (پايگاه هوايی) تقدم وجود ندارد، اما افراد اندکی در آنجا هستند که به عنوان «رابط» و از اعضای اين واحدهای شبه‌نظامی شيعه هستند.

آقای وارن با تاکيد بر اين که محل استقرار آمريکايی‌ها از فضای مورد استفاده اين رابط‌ها جدا بوده و هيچگونه ارتباطی بين آنها نبوده است، گفت حضور ما در اين پايگاه مشروط به عدم حضور واحدهای شبه‌نظامی يا نيروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (ايران)، برای پرهيز از هر گونه خطر احتمالی عليه نيروهای آمريکايی بوده است.

وبسايت نشريه هيل نيز در گزارشی در همين زمينه به نقل از سخنگوی وزارت دفاع آمريکا نوشت اين افراد از مدت‌ها پيش در پايگاه تقدم حضور داشتند، اما به خاطر همين شرط ما برای حضور در اين پايگاه، آنها بايد آن محل را ترک کنند.

آقای وارن همچنين گزارش بلومبرگ را «اغراق آميز» خواند و گفت درخواست خروج اين نيروها از پايگاه به خاطر تامين امنيت نيروهای‌مان صورت گرفته و دولت عراق نيز برای جدا کردن اين افراد از ما کمک شايانی کرده است.

---------------------------------------------------------------

منبع صدای آمریکا

XS
SM
MD
LG