لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۲

ارائه طرح استیضاح وزرای علوم و نیرو در مجلس


دو نماينده مجلس چهارشنبه ۴ تيرماه ۱۳۹۳از تقديم طرح استيضاح وزرای علوم و نيروی دولت روحانی خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی الياس نادران، نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی، از تقديم شدن «طرح استيضاح وزير علوم، رضا فرجی‌دانا وزير علوم، تحقيقات و فن آوری »خبر داد و خواستار اعلام وصول اين طرح شد.نادر قاضی پور،نماينده اروميه، نيز از هيات رئيسه مجلس خواست که طرح استيضاح حميد چيت چيان، وزير نيرو را اعلام وصول کند.

الياس نادران در جلسه علنی چهارشنبه ۴ تيرماه مجلس شورای اسلامی در اخطاری گفت: «روز گذشته درخواست استيضاح فرجی دانا وزير علوم با ۵۰ امضا تقديم هيات رئيسه مجلس شد اما آقای ابوترابی‌فرد آن را اعلام وصول نکردند لذا انتظار است امروز به اين درخواست رسيدگی شود تا فرآيند خود را بعد از اعلام وصول طی کند.»

آقای نادران در عين حال از آمادگی نمايندگان استيضاح‌کننده آمادگی برای مذاکره با وزير علوم خبر داد و افزود: « نمايندگان آمادگی دارند حرف‌های وزير را حتی در جلسات غيرعلنی بشنوند، اما به طور حتم از حق طبيعی خود کوتاه نمی‌آيند.»

محمدرضا باهنر ، رئيس جلسه علنی امروز مجلس، نيز در پاسخ به تذکر آقای نادران به سخنان محمد حسن ابوترابی، رئيس جلسه علنی ديروز مجلس اشاره کرد و افزود: «آقای ابوترابی به من اعلام کردند که روز گذشته آقای نادران گفته‌اند اين استيضاح فعلا دست شما بماند تا راجع به آن تصميم‌گيری شود، اکنون نيز برخی‌ها در حال مشورت با رئيس مجلس هستند که بدون شک به اين تقاضا نيز رسيدگی خواهد.»

نمايندگان مجلس ايران ۸ دی ۱۳۹۲ نيز از توضيحات رضا فرجی‌دانا وزير علوم، تحقيقات و فن آوری درباره انتخاب معاونان و روسای دانشگاه‌ها قانع نشدند و به او کارت زرد دادند.

نمايندگان مجلس می‌گويند وزير علوم افرادی را به عنوان معاون و روسای برخی دانشگاه‌ها انتخاب کرده که به گفته آنها «منتسب به ناآرامی های دانشگاه در سال ۷۸» هستند. آقای فرجی‌دانا پيش از اين گفته بود که اصل بر برائت افراد است و درباره انتخاب همکارانش به وزارت اطلاعات نامه نوشته است.


طرح استيضاح وزير نيرو

نادر قاضی پور نماينده اروميه خواستار اعلام وصول طرح استيضاح حميد چيت چيان، وزير نيرو شد.

آقای قاضی پور گفت: «نمايندگان بسياری از شهرهای کشور نامه استيضاح وزير نيرو را به دليل مشکلات موجود در زمينه آبرسانی و عدم رسيدگی کافی به موضوع خشکسالی تالاب ها و رودخانه‌ها امضا کردند؛ بنابراين بايد هيات رئيسه اين استيضاح را اعلام وصول کند.»

وی اضافه کرد: «بايد به مشکلات کمبود آب به طور جدی رسيدگی کرد اين مسئله تا آنجا مهم است که می‌گويند جنگ های آينده بر روی موضوع تامين آب خواهد بود. »
نمايندگان مجلس شورای اسلامی همچنين در جلسه علنی روز سه‌شنبه، ۳ تير ماه به عبدالرضا رحمانی فضلی، وزير کشور « کارت زرد» دادند.

تاکنون وزرای علوم، فرهنگ و ارشاد اسلامی، اقتصاد و آموزش و پرورش، و کشور از مجلس «کارت زرد» دريافت کرده اند. حسن روحانی، نهم دی ماه سال گذشته در اعتراض به تعداد بالای وزرای فراخوانده‌اش به مجلس گفته بود: «اگر از وظايف سئوال کنيد روی چشم‌مان، می‌آييم... اما چرا از اختيارات اعضای هيات دولت می‌پرسيد؟»

XS
SM
MD
LG