لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۲

منصور پورحیدری چشم از جهان فروبست


منصور پورحیدری پیشکسوت سرشناس فوتبال ایران پس از یک سال مبارزه با بیماری سرطان، در سن ۷۱ سالگی چشم از جهان فروبست.

آقای پورحیدری آذر پارسال نیز به همین دلیل مدتی در بیمارستان ایرانمهر بستری بود. او پس از ترخیص از بیمارستان بار دیگر فعالیت خود را در باشگاه استقلال از سر گرفت اما شدت گرفتن بیماری، باعث شد مجدداً در همان بیمارستان، تحت مراقبت‌های ویژه قرار بگیرد.

در هفته‌های اخیر، جمع پرتعدادی از چهره‌های ورزشی، سیاسی و فرهنگی با حضور در بیمارستان، از او عیادت کردند.

تیم فوتبال دارایی نخستین باشگاه رسمی پورحیدری است. او سال ۱۳۴۵ راهی تیم تاج شد و دهسال برای این تیم توپ زد.

تیم قدیمی تاج، منصورپور حیدری دومین نفر نشسته از چپ
تیم قدیمی تاج، منصورپور حیدری دومین نفر نشسته از چپ

سال ۱۳۴۹ تاج مدرن رایکوف به مقام قهرمانی لیگ منطقه‌ای ایران دست یافت. پورحیدری همراه با ستارگانی نظیر پرویز قلیچ‌خانی، غلامحسین مظلومی، علی جباری، اکبر کارگرجم و کارو حق‌وردیان، قدرتمندترین دوره‌ تاریخی این باشگاه را رقم زدند.

تیمی که عنوان قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا را به خود اختصاص داد. قهرمانی با تاج در لیگ تخت جمشید نیز در کارنامه پورحیدری به ثبت رسیده است.

او طی دهه‌های بعدی به عنوان مربی، سرمربی، مدیر فنی و عضو کمیته فنی در خدمت باشگاه استقلال بود.

رایکوف در سال ۵۳ کنار گذاشته شد و هدایت تیم مجدداً به علی دانایی‌فرد رسید که نخستین سرمربی تاریخ این باشگاه است. او نیز پورحیدری را به عنوان کمک برگزید.

در سال ۵۵ ولادیمیر جگیچ به عنوان سرمربی تاج انتخاب شد که او هم پورحیدری را به عنوان همکارش انتخاب کرد.

همکاری جگیچ و پورحیدری با وقوع انقلاب اسلامی، در خارج از ایران و در امارات تداوم یافت. پورحیدری سپس با بازگشت به ایران، مسئولیت سرمربیگری تیمی که نامش دیگر تاج نبود را به عهده گرفت.

مقام قهرمانی و نایب قهرمانی باشگاه‌های آسیا با تیم استقلال به عنوان سرمربی، یک مقام سومی و دو عنوان چهارمی نیز در کارنامه پربار دوران سرمربیگری پورحیدری درج شده.

او در بیش از ۳۰۰ مسابقه مسئولیت سرمربیگری استقلال را به عهده داشت و مجموع سوابق و خدماتش در این باشگاه باعث شده هواداران به او لقب پدر استقلال را بدهند.

همسرش فریده شجاعی عضو تیم بسکتبال زنان تاج بود و دخترش عسل نیز در همین رشته فعالیت کرده است.

پورحیدری که سال ۱۹۷۰ در بازی‌های آسیایی عضو تیم ملی بود، در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد و این تیم را به مقام قهرمانی رساند.

او تنها ایرانی است که به عنوان بازیکن و مربی قهرمان باشگاههای آسیا شده و آخرین ایرانی که به عنوان سرمربی، تیم ملی را به قهرمانی آسیا رسانده.

تیم ملی ایران با هدایت پورحیدری غیر از فتح بازی‌های آسیایی بانکوک، توانست آمریکا را در کالیفرنیا، دانمارک را در کپنهاگ و ژاپن را در یوکوهاما متوقف کند.

مدتی سرمربیگری فجر سپاسی شیراز و صنعت نفت آبادان را به عهده داست. سال ۸۴ سرمربی تیم قندی یزد شد. دو سال قبل از آن هم تیم صنایع اراک را هدایت می‌کرد. پورحیدری بعداً مسئولیت سرمبیگری و پاس همدان را نیز به عهده گرفت.

پنجم آبان امسال در مراسم نکوداشت منصور پورحیدری، اغلب اعضای تیم استقلال در سال ۱۹۹۰ که قهرمان آسیا شدند، همراه با ستارگانی از دهه‌های قبل و بعد این باشگاه نیز حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم از حسن غفوری‌فرد خواسته شد تا مقدمات نشان لیاقت ملی برای منصور پورحیدری را فراهم کند که او نیز گفت تلاش خود را در این زمینه خواهد کرد.

همچنین گفته شد برای بزرگداشت منصور پورحیدری، از تیم پیشکسوتان بارسلونا دعوت شده است تا برای بازی با پیشکسوتان استقلال به ایران بیاید. اما با اعلام خبر درگذشت پورحیدری، حجم اخباری از این دست که وعده تجلیل می‌دادند نیز فروکش خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG