لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

حمله نیروهای امنیتی به معترضان لبنانی در وزارت محیط زیست‎


تظاهرات در بیروت
تظاهرات در بیروت

نیروهای امنیتی ساعت ۱۸: ۳۰ به وقت محلی بیروت، با ورود به ساختمان وزارت محیط زیست لبنان، بخشی از معترضانی که در این ساختمان با درخواست استعفای محمد المشنوق وزیر محیط زیست تحصن کرده بودند را بیرون راندند.

به گفته وزارت کشور لبنان و برخی از رسانه‌های این کشور، حدود ۱۴ تن از معترضان همچنان در طبقه دوم ساختمانی که وزارت محیط زیست در آن قرار دارد، حضور دارند و می‌گویند تنها با دستبند حاضر به خروج هستند.

تا زمان نگارش این گزارش، خبر‌ها حاکی است که نهاد المشنوق وزیر کشور لبنان به خبرنگاران گفته است که تیم امنیتی خود را برای مذاکره با این معترضان گسیل کرده و آن‌ها موفق شدند با اکثر آن‌ها بر سر خروج مسالمت آمیزشان از ساختمان به توافق رسیدند.

برخی از معترضانی که از ساختمان توسط نیروهای امنیتی بیرون رانده شدند، در مصاحبه با رسانه‌های مختلف می‌گویند که مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

نیروهای صلیب سرخ در محل حادثه حاضر شده و اقدام به درمان آسیب دیدگان و انتقال دو تن از آن‌ها به بیمارستان کردند.

سازمان صلیب سرخ لبنان اعلام کرد که دو اکثر آسیب دیدگان سرپایی مداوا شدند و بیشتر آسیب‌ها ناشی از فشار یا افتادن بر روی پله‌ها بود.

پیش از آغاز عملیات تخلیه معترضان از ساختمان وزارت محیط زیست، نیروهای امنیتی خبرنگارانی را که در داخل ساختمان در حال پوشش تحصن بودند، به بیرون هدایت کردند.

پس از این تحولات، صد‌ها تن از لبنانی‌ها با در دست داشتن پرچم لبنان، در خیابان‌های اطراف وزارت محیط زیست حضور یافتند و اقدام به تحصن و سردادن شعار علیه محیط زیست و دولت کردند.

رسانه‌های لبنانی به نقل از وزیر کشور لبنان گزارش دادند که گفته است دستور عدم برخورد «خشونت آمیز» با معترضان را داده و متخلفان احتمالی را مجازات خواهد کرد.

حدود ساعت ۱۲: ۳۰ به وقت محلی بیروت ده‌ها تن از فعالان معترض لبنانی که رسانه‌های محلی شمار آن‌ها را حدود ۴۰ نفر برآورد کردند، ظهر سه شنبه دهم شهرویر ماه با یورش به ساختمان وزارت محیط زیست لبنان، آن را به اشغال خود درآوردند. آن‌ها می‌گویند تا زمان استعفای محمد المشنوق وزیر محیط زیست به تحرک خود ادامه خواهند داد.

در مقابل دفتر وزیر کشور با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نهاد المشنوق وزیر کشور با تمام سلام نخست وزیر تماس گرفته و به معترضان «نیم ساعت» مهلت داده تا از وزارت محیط زیست خارج شوند و حق خواهند داشت در مقابل وزاتخانه تظاهرات کنند. البته تحرک نیروهای امنیتی حدود دو ساعت پس از این ضرب‌الاجل آغاز شد.
یورش به وزارتخانه در حالی صورت گرفت که محمد المشنوق وزیر محیط زیست لبنان، در دفتر خود در وزارتخانه حضور داشت.

تظاهرات اخیر در لبنان در اعتراض به بحران انباشت زباله در خیابان‌های بیروت و نبود راه‌حلی برای جمع آوری آن آغاز شده است، به ویژه این‌که این بحران در گرمای شدید تابستان روی داده که باعث ایجاد بوی‌های بد در خیابان‌ها و انتشار بیماری در میان مردم شده است. اما به مرور و پس از نخستین برخورد نیروهای امنیتی با تظاهر کنندگان، خواسته‌هایی دیگر که رنگ و بوی سیاسی دارد نیز مطرح شد.
وزارت محیط زیست در ساختمان «العزاریه» در مرکز بیروت قرار دارد. بخشی از این ساختمان تجاری است و بخشی از آن به وزارتخانه اختصاص دارد.

هنگام یورش معترضان به وزارتخانه، تدابیر امنیتی زیادی در محیط وزارتخانه اتخاذ نشده بود. اما پس از آن ده‌ها تن از نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش در محل حادثه حاضر شده و شماری از ورودی‌های منطقه را بستند. همچنین بر شمار فعالان و معترضانی که در مقابل ساختمان وزارتخانه حضور دارند، افزوده شد.

در میان معترضانی که وارد ساختمان وزارتخانه شدند، شماری از فعالان و چهره‌های کمپین «بوی گندتان در آمده است» دیده می‌شوند. این کمپین تظاهرات اخیر در بیروت را به همراه شماری دیگر از گروه‌های جامعه مدنی، سازماندهی کرده بود.

شماری از معترضان که در داخل ساختمان وزارت محیط زیست لبنان حضور داشتند، با تماس با رسانه‌های محلی، تاکید کردند که حرکتشان «مسالمت‌آمیز» است و قصد «تعرض» به کسی را ندارند. آن‌ها تاکید کردند که به «تحصن» خود در وزارتخانه تا زمان استعفای محمد المشنوق وزیر محیط زیست ادامه خواهند داد.

شبکه لبنانی «ال بی‌سی» نیز موفق شد خبرنگار و فیلمبردار خود را وارد ساختمان وزارتخانه کند. بنا بر این تصاویر، فعالان و معترضان، در راهروهای وزاتخانه محیط زیست نشسته‌اند و در حال شعار دادن هستند. از جمله شعارهایی که سر می‌دهند «مشنوق برو بیرون» است.

کمپین «بوی گندتان در آمده است»، در بیانیه‌ای که سه شنبه صادر کرد، اعلام کرد که «در حال حاضر» کنفرانسی خبری برگزار نخواهد کرد، اشغال وزارتخانه «گامی اول در ساعات پایانی ضرب‌الاجل ۷۲ ساعته» است و گام‌های بعدی «بزرگ‌تر» است.

XS
SM
MD
LG