لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۳

محکومیت ۲۶ نفر از معترضان در تبریز


طی حکم صادره از شعبه ۱۱۲ دادگاه کیفری دو تبریز، ۲۶ نفر از تماشاگران در جریان بازی فوتبال تراکتورسازی و سیاه جامگان به حبس، شلاق و جزای نقدی محکوم شده اند.

طبق حکم مذکور که توسط محمد علی پیری ، رئیس شعبه مذکور روز یکشنبه،۲۷ تیرماه، صادر شده است، کلیه متهمین پرونده به شرکت در اخلال نظم عمومی از طریق ایجاد جنجال و هیاهو، تفهیم اتهام شده، ۱۱ نفر به هفتاد و چهار ضربه شلاق و یک سال حبس محکوم شده اند. بقیه این افراد نیز به لحاظ فقدان سابقه کیفری به پرداخت پنج میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس محکوم شده اند.

نقی محمودی حقوقدان و وکیل دادگستری مقیم آلمان که در سالهای گذشته از فعالین مدنی آذربایجانی، دفاع کرده است در گفتگو با رادیو فردا می گوید که «حکم صادره در خصوص یازده نفر از متهمین که هرکدام به یک سال حبس و هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم شده بودند، به صورت غیابی صادر شده بود که پس از واخواهی یازده نفر مذکور به حکم غیابی، حکم محکومیت به شلاق و حبس موصوف، عینا تائید شده است».

بازی فوتبال مابین تراکتور و سیاه جامگان در ورزشگاه یادگار امام تبریز در ۲۹ آبان ماه برگزار شده بود و در خلال بازی مذکور عده‌ای از تماشاگران با باز کردن پلاکارد و سر دادن شعار نسبت به برنامه «فیتیله» که از شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی منتشر شده بود، اعتراض کرده بودند.

پخش برنامه طنزآمیز «فیتیله» از تلویزیون دولتی که با انتقاد و اعتراض‌های گسترده‌ای مواجه بوده، موجب خشم و اعتراض افراد مختلف شده بود. معترضان، این برنامه را حاوی مطالب توهین آمیز نسبت به آذربایجانی‌ها می دانند.

مدیر شبکه «دو» تلویزیون دولتی ایران، در پی پخش یکی از قسمت‌های برنامه تلویزیونی «فیتیله» (فیتیله‌ای‌ها)، به دلیل آنچه «توهین به آذری‌های ایران» عنوان شده، دو نفر را توبیخ و یکی از مقام‌های نظارتی را از کار برکنار کرده است.

پیشتر صدا و سیما در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که پخش برنامه «فیتیله» متوقف شده است.

محمودی می‌گوید که «هر گونه توهین از طریق مطبوعات و یا صدا و سیما که موجب ایجاد اختلاف قومی و نفرت‌پراکنی باشد در قوانین جاری ایران، جرم‌انگاری شده و واجد عنوان مجرمانه و مآلا مستوجب کیفر است».

بگفته وی، «برنامه پخش شده از شبکه دوم سیما نیز، چنین فعلی را انجام داده بود و باعث ایجاد اختلاف قومی در جامعه شده بود که عکس العمل رئیس صدا و سیما را هم در پی داشت. اما متأسفانه بعد از چندین ماه، تهیه کنندگان برنامه فتیله، به فعالیت خود در شبکه دوم ادامه دادند».

محمودی در ادامه می‌گوید که «از سوی دیگر، طبق اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی، شرکت در هرگونه اجتماعات به شرط این که مسلحانه نبوده و مخل مبانی اسلام نباشد آزاد است؛ بنابراین، اعتراض تماشاگران تیم تراکتور، طبق اصل مذکور آزاد و قانونی بوده و تمسک دادگاه کیفری دو تبریز به عنوان مجرمانه اخلال در نظم عمومی فاقد محمل قانونی است».

XS
SM
MD
LG