لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۶

پوتين: روسيه در نظر ندارد کريمه را به خاک خود الحاق کند


ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند از رهبران جدید اوکراین انتقادهای شدیدی کرد اما گفت که روسیه قصد ضمیمه کردن شبه‌جزیره کریمه به خاک خود را ندارد و «ساکنان کریمه خود باید در مورد آینده‌شان تصمیم بگیرند.»

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، پیشتر گفته بود که هرگونه مداخله نظامی روسیه در اوکراین، هزینه زیادی برای مسکو خواهد داشت.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، رییس‌جمهوری روسیه موضع خود در مورد عدم الحاق کریمه به روسیه را در دیدار با خبرنگاران در کرملین بیان کرد و سخنان او هم‌زمان از تلویزیون دولتی روسیه پخش شد.

وی در ادامه در مورد رییس جمهور برکنارشده اوکراین گفت: «ویکتور یانوکوویچ هیچ آینده سیاسی نداشت و این را به او گفته بودم. ولی او همچنان تنها رییس جمهوری قانونی اوکراین است».

ولادیمیر پوتین افزود که به باور او دولت موقت کنونی در اوکراین درنتیجه «یک کودتای مغایر با قانون اساسی» بر سر کار آمده‌است.

آقای پوتین در ادامه گفت که در نظر او بخشی از پارلمان اوکراین قانونی است اما رییس‌جمهور کنونی این کشور «غیر قانونی» است.

به نوشته خبرگزاری روسی ایتارتاس، ولادیمیر پوتین در این سخنرانی هم‌چنین افزوده‌است: «این خطر وجود دارد که برخی ملی‌گرایان دست راست افراطی، عناصر نیمه‌فاشیست، و نوعی از ضد یهود، مثل شیطان از جعبه بیرون بپرد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای پوتین در ادامه سخنانش فعالیت نیروهای نظامی روس در شبه‌جزیره کریمه را انکار کرد اما گفت که اعزام نظامیان روس به اوکراین «اقدامی کاملاً قانونی است اما آخرین گزینه خواهد بود.»

رییس‌جمهوری روسیه هم‌چنین غرب را متهم کرد که «کودتای غیرقانونی» در اوکراین را ترغیب می‌کند و مسکو «حق استفاده از اقدام نظامی برای حفاظت از روس‌های اوکراین را برای خود محفوظ می‌داند» اما افزود که امیدوار است نیازی به چنین اقداماتی نشود.

این سخنان، نخستین اظهارات پوتین پس از گریختن یانوکوویچ به روسیه است؛ سخنرانی آقای پوتین هم‌چنین هم‌زمان است با ورود جان کری، وزیر خارجه آمریکا، به کی‌یف برای دیدار با مقامات دولت جدید اوکراین.

دیدار جان کری از اوکراین پس از آن انجام می‌شود که واشینگتن خبر داد قصد دارد یک میلیارد دلار وام به دولت جدید کی‌یف اعطا کند و کاخ سفید بسته‌ای از کمک‌های انرژی را برای اوکراین در نظر گرفته‌است.

هم‌چنین به گزارش خبرگزاری آسوشتدپرس قرار است مشاوران آمریکایی برای آموزش دولت جدید در زمینه‌های مهار بحران مالی و تقویت نهادهای انتخاباتی، و هم‌چنین کاهش فساد اداری وارد اوکراین شوند.

روز سه‌شنبه خبر رسید که گازپروم روسیه گفته‌است از ماه آوریل تخفیف‌ها گازی به اوکراین را پایان می‌دهد اما پیشنهاد کرده است برای این‌که کی‌یف بتواند بدهی‌های خود به این شرکت گازی را پرداخت کند حاضر است وامی سه میلیارد دلاری به اوکراین اعطا کند.

احتمال وضع تحریم علیه روسیه «تا آخر هفته»

با وجود انکار ولادیمیر پوتین درخصوص تحرکات نظامی روسیه در شبه‌جزیره کریمه، آسوشیتدپرس می‌نویسد از آنجا که هم‌اینک این شبه‌جزیره استراتژیک تقریباً به طور کامل در کنترل نیروهای هوادار روسیه درآمده، مقامات آمریکایی می‌گویند که اعمال تحریم علیه روسیه ممکن است تا چند روز آینده عملی شود.

به نوشته این خبرگزاری، یکی از مقام‌های همراه جان کری در سفر به کی‌یف که نخواست نامش فاش شود گفته‌است که «به احتمال زیاد تا اواخر هفته جاری» مسئله تحریم‌ها علیه روسیه به جریان می‌افتد و این امر «شامل طیفی گسترده از تحریم‌ها خواهد بود.»

«سرگئی گلازیف»، از مشاوران رییس‌جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه در واکنش به خبرهای مربوط به احتمال تحریم از سوی آمریکا گفت که در چنین صورتی روسیه نیز واحد پول دلار را از معاملات بین‌المللی خود کنار خواهد گذاشت و بدهی‌های خود به بانک‌های آمریکایی را پرداخت نخواهد کرد.

وی هم‌چنین هشدار داد که در چنین حالتی نظام مالی آمریکا «سقوط خواهد کرد.»

روز دوشنبه به دنبال بحران اوکراین، ارزش روبل، واحد پولی روسیه، به پایین‌ترین میزان خود در طول تاریخ رسید.
XS
SM
MD
LG