لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

گفت‌وگوی رادیو فردا با نماینده چین در مذاکرات هسته‌ای


عکس آرشیوی است
عکس آرشیوی است

هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین با وانگ چون نماینده چین در مذاکرات ایران گفتگو کرده است. نماینده چین در ابتدا می گوید:

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:11 0:00
لینک مستقیم


«به نظرم فضای اين دور از گفتگوها خصوصا با نگاهی به همه طرفهای مذاکره کننده چه ايرانی و چه شش کشور، بسيار صادقانه است. و فضای خوبی بر مذاکرات حاکم است. در جريان مذاکرات صحبت های زيادی هم البته درباره فوتبال مطرح شده .البته در اين گفتگوی فوتبالی ما درباره برنده و بازنده صحبت می کنيم اما در مذاکرات توجه ما به راه حل برد برد برای هر دو طرف است. نتيجه ای که طرفين از موضع خود کوتاه بيايند بدون آنکه خدشه ای به اصول وارد شود.»

شما در صحبت هايتان اشاره کرديد که تلاش می کنيد درباره نتيجه برد برد توافق کنيد. در حاليکه شب گذشته مذاکره کننده ايرانی گفته بود که بر دو موضوع ِ غنی سازی و رفع تحريم، توافق به دست آمده و اختلاف بر سر جزييات است. اين دو موضوع برای ايران به معنای نتيجه برد برد است. آيا شما هم اکنون درباره جزييات اين دو موضوع کار می کنيد؟

اول اينکه تا زمانی که بر همه موضوعات توافق نشود، گويی توافقی به دست نيامده است. نتيجه بردبرد هم به اين معناست که هر طرف مذاکره، به نگرانی های طرف مقابل بپردازد. مثلا درباره موضوع اعمال محدوديت هايی بر برنامه هسته ای ايران، تهران بايد فعالتر عمل کند تا نگرانی جامعه بين المللی برطرف شود، درباره موضوع رفع تحريم هم بايد اينگونه باشد که شش کشور بايد فعالتر عمل کنند تا نگرانی های همکاران ايرانی مان هم برطرف شود. اين برد برد است.

پس به نظر شما بايد هر دو طرف از مواضع خود کوتاه بيايند.

مسلما. به يکی از گفته های مائو تسه دونگ اشاره می کنم. او می گويد وقتی هر دو طرف رويکردی بسيار مشتاقانه دارند، بسيار بهتر از اين است که يک طرف اينگونه باشد. در نتيجه وقتی هم ايران و هم ۵+۱ فعالانه تر عمل کنند اين کار را برای دستيابی به يک توافق جامع راحت می کند. توافقی که بر مبنای مساوات و احترام متقابل به دست آيد.

ارزيابی شما از دو طرف مذاکره چيست؟ آيا آمادگی دارند که با اين رويکردی که شما می گوييد به کار ادامه دهند؟

فشردگی و گستردگی گفتگوها از سوی هر دو طرف چه در ديدارهای عمومی ۵+۱ با ايران و چه در ديدارهای دو جانبه به نظرم نشان دهنده تلاش های واقعی از هر دو سو است. وما سعی داريم در اين مسير قدم برداريم

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG