لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

سایه تمدید بر مذاکرات


وزیر خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی پانزدهم ژوئیه
وزیر خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی پانزدهم ژوئیه

دو هفته ماراتن مذاکرات هسته ای به مرحله ای رسیده که ايران و ۵ +۱ اگر چه از پيشرفت می گويند اما بر اين باورند که احتمالا به کمی زمان بيشتر احتياج دارند تا به توافقی که وزير امور خارجه ايران آن را تاريخی خوانده دست يابند.

محمد جواد ظريف در نشست خبری ای که در هتل کوبورگ با جمع کثيری از خبرنگاران داشت ( که به راديوفردا اجازه ورود به آن داده نشد) گفت که با توجه به پيشرفت به دست آمده به نظر او تمديد مذاکرات ارزش دارد و البته افزود اين مذاکرات شش ماه ديگر طول نخواهد کشيد. اگر چه رييس دستگاه ديپلماسی ايران تاکيد کرد که ضرب الاجل برای مذاکره سوم آذر امسال است. چرا که توافق اوليه ژنو اجاز تمديد شش ماه ديگر را به طرفين مذاکره در صورت اجماع داده است.

آقای ظريف هم همانند همتای آمريکايی خود در ميان خبرنگاران همچنان از وجود اختلافات سخن گفت. ساعاتی پيش از او جان کری هم در کنفرانس خبری از دست يابی به پيشرفت در شش ماه گذشته خبر داد و گفت همه طرف ها به تعهدات خود عمل کرده اند.

در همين حال جان کری گفت «ترجيح آمريکا در مواجهه با چالش ها ديپلماسی است.»

وی افزود «ايران برای اثبات صلح آميز بودن برنامه هسته ای اش بايد در کنار حرف اقداماتی نيز انجام دهد.» وزير خارجه آمريکا در بخشی از صحبت هايش با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره صحبت های آيت الله خامنه ای در زمينه نياز قطعی ايران در برنامه هسته ای اش گفت، می خواهد به رهبر ايران بگويد که آمريکا بر اين باور است که ايران حق در اختيار داشتن برنامه هسته ای صلح آميز را دارد.

جان کری افزود که فتوای رهبر ايران درباره حرام خواندن سلاحهای کشتار جمعی را جدی قلمداد می کنند و گفت که انجه در وين رخ می دهد ساماندهی و مدون کردن آن است.

ساعاتی بعد محمدجواد ظريف تلاش کرد که او هم در راستای همين رويکرد سخن بگويد. محمد جواد ظريف که در مصاحبه با روزنامه نيويورک تايمز از يکی از پيشنهادهای ايران برای محدود کردن بخشی از غنی سازی در بازه زمانی توافق سخن گفته بود افزود که هدف ايران اين است که بتواند در صورتيکه نياز به تصميم گرفتن داشت خود بتواند برای توليد سوخت نيروگاههايش اقدام کند

پنج روز نهايی حال بدون وزير خارجه آمريکا در وين ادامه می يابد. ديدارهای متعددی انجام می شود و طرفين تلاش می کنند تا شايد از آخرين فرصت های خود برای دستيابی به توافق جامع و نهايی در همين شش ماه اول استفاده کنند.

اگر چه برخی تحليلگران در وين بر اين باورند که منطقی ترين شکل تمديد اين مذاکرات هم اين خواهد بود که طرفين در پايان مهلت شش ماهه در روز ۲۹ تير ماه از يک توافق سياسی خبر دهند و اعلام کنند که مدت کوتاهی زمان برای اتمام ريزه کاری های اين توافق احتياج دارند.

وين همچنان در روزهای پيش رو شاهد رفت و آمدهای متعدد خواهد بود. مذاکره کننده ارشد گروه ۵+۱ کاترين اشتون روز چهارشنبه ، برای مراسم معرفی جانشينش در اتحاديه اروپا چند ساعتی وين را ترک خواهد کرد اما دهها ديپلمات و کارشناس ۵+۱ و ايران در شهر وين خواهند ماند، تا شايد بتوانند در روز يکشنبه خبر از آغاز دورانی تازه برای برنامه هسته ای ايران و شايد نحوه تعاملش با دنيا را بدهند.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG