لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

گزارش خبرنگار اعزامی رادیو فردا از مذاکرات هسته ای


روز يکشنبه اگر چه وين آخر هفته خود را سپری می کرد، اما، هتل کوبورگ، در مرکز شهر، شاهد رفت و آمدهای دهها ديپلمات و خبرنگار بود.
از ۵ صبح که جان کری، وزير خارجه آمريکا و پس از او وزرای خارجه ، بريتانيا ، فرانسه و آلمان به وين آمدند، همه منتظرند ببينند که آيا اختلاف های اساسی که هر دو طرف از آن صحبت کرده اند، قابل حل هستند يا خير. تنها يک هفته تا پايان مهلت توافق شش ماهه باقی است.
۲۹ تير ماه روزيست که يا آنگونه که محمد جواد ظريف در حساب توييتری خود امروز نوشت،
تاريخ رقم می خورد، يا اينکه يکشنبه آينده از تمديد مذاکرات و يا از شکست آن خواهيم شنيد.
وزرای خارجه ۵+۱ به غير از روسيه و چين، پيش از آغاز مذاکرات، مواضع متحدی داشتند. شايد برای بسياری که در زمان ورود وزرای خارجه در ژنو حضور داشتند، اين اتفاق يادآور روزهای پيش از دستيابی به توافق اوليه بود، با اين تفاوت که در آن زمان وزير خارجه فرانسه، موضعی متفاوت اتخاذ کرد.
اينبار پيش از ترک وين لوران فابيوس، وزیر خارجه فرانسه، گفت که مذاکرات خوب و عميقی داشته اما توافقی به دست نيامده و اشتاينماير هم که با ديدار جداگانه ای با همتای آمريکايی خود داشت، از اصطلاح توپ در زمين ايران است استفاده کرد.
ديدار حساس روز يکشنبه، بين محمد جواد ظريف و همتای آمريکايی اش است. ديدارهايی که حال اتفاقی عادی محسوب می شود اما همچنان تعيين کننده است.
اختلافات اساسی طرفين، دامنه غنی سازی و تعداد سانتريفوژهاييست که ايران می تواند در طول مدت توافق، و تا پيش از عادی شدن وضعيت برنامه هسته ای اش در اختيار داشته باشد. همچنين بازه زمانی برای اين توافق و رفع تدريجی تحريم ها ی مرتبط با برنامه هسته ای ديگر موضوع سخت اين مذاکرات است. يک مقام ارشد دولت آمريکا شامگاه شنبه از تمايل واشنگتن به ثبت عددی دو رقمی در اين توافق برای بازه زمانی خبر داد، اما در پاسخ به سوالی که آيا اين رقم ده سال است، آن را تاييد يا تکذيب نکرد. ايران زمان کمتری را برای اين توافق پيشنهاد داده است.
موضع گيری های سفت و سخت دو يا سه روز گذشته در وين را يک مقام نزديک به گفتگوها اتفاقی معمول پيش از انجام چانه زنی آخر توصيف کرد.
يک هفته فرصت برای مذاکره کنندگان باقی مانده، تا اين فاصله نظرها را کم کنند. يک هفته ای که در صورت به نتيجه نرسيدن، بايد تعيين کند که آيا اين مذاکرات تمديد خواهد شد يا خير.
بر مبنای توافق ژنو تمديد مذاکرات شدنی است، اما اينکه با توجه به وضعيت بحران های متعدد خاورميانه، انتخابات ميان دوره ای در کنگره آمريکا، اتمام ماموريت کاترين اشتون در آينده نزديک و وضعيت اقتصادی ايران، طرفهای مذاکره تمايل به شش ماه ديگر مذاکره خواهند داشت يا خير، از جمله سوالهای امروز وين است.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG