لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۶

«زمانی که انقلاب به پایان می‌رسد»؛ عشق، مرگ و آینده در سوریه


زمانی که انقلاب به پایان می‌رسد، کتاب جدید لیلا نخچوانی
زمانی که انقلاب به پایان می‌رسد، کتاب جدید لیلا نخچوانی

«زمانی که انقلاب به پایان می‌رسد»،کتاب لیلا نخچوانی فعال مدنی و سایبری اسپانیایی-سوری است که اخیرا به اسپانیولی منتشر شده و می‌خواهد «سوریه دیگری» را در قالب داستان روایت کند.

لیلا نخچوانی که علوم ارتباطات در دانشگاه مادرید تدریس می‌کند و با رسانه‌هایی از جمله «صداهای جهانی» همکاری دارد به رادیو فردا می‌گوید: «این داستان حاصل پنج سال نوشتن و یادداشت کردن وقایع روزانه در سوریه است. یعنی از زمانی که قبام مردم آغاز شد و زندگی بسیاری را تغییر داد. در حال حاضر به یاد آوردن تاریخ اخیر منطقه از هر وقت دیگری مهم است چرا که ظاهراً در حال غرق شدن در تحلیل‌های ژئوپولیتیک هستیم.»

ما بسیار زیاد در مورد کسانی که نابود می‌کنند مانند داعش و حکومت اسد می‌شنویم ولی کمتر در مورد انها که مقاومت کردند و ساختند. اگر آینده‌ای در خاورمیانه وجود داشته باشد این آینده را همین افرادی خواهند ساخت که رسانه‌ها کمترین توجه را به انها می‌کنند.​

«وقتی انقلاب به پایان می‌رسد» از زبان شخصیت اول داستان یعنی سارا نقل می‌شود که پدر دختر خردسالش به نام شام از مدت‌ها پیش در دمشق مفقود شده است. انتظار دردناک او بی پایان به نظر می‌رسد. ولی سارا در سال ۲۰۱۴ در مادرید تصمیم می‌گیرد تجارب خود از سال ۲۰۱۱، سال تولد دخترش را بنویسد. همان سالی که به گفته او لحظه بیداری و قیام مردم کشورهای عربی بود.

لیلا نخچوانی در ادامه می‌گوید: «داستان های کمی در مورد آنچه مردم را به جنبش درآورد نوشته شده و این که چگونه شهروندان در مقابل خشونت مقاومت کردند. ما بسیار زیاد در مورد کسانی که نابود می‌کنند مانند داعش و حکومت اسد می‌شنویم ولی کمتر در مورد آنها که مقاومت کردند و ساختند. اگر آینده‌ای در خاورمیانه وجود داشته باشد این آینده را همین افرادی خواهند ساخت که رسانه‌ها کمترین توجه را به انها می‌کنند.​»

به گفته لیلا نخچوانی، «انقلاب پایان می‌گیرد، داستان عشق است، عشق یک مادر و دختر، عشق رمانتبک، عشق زمین و ایذه؛ عشق همه جا حضور دارد.»

XS
SM
MD
LG