لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

روحانی: تخریبگران از اتاق فکر به اتاق عملیات وارد شده‌اند


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران،چهارشنبه، با بیان اینکه اقلیتی که او آنها را «تخریبگر» و «کارشکن» خواند از «اتاق فکر به اتاق عملیاتی» وارد شده‌اند، گفت که در مقابل آنان سکوت نمی‌کند.

وی در عین حال گفت که مخاطب سخنان روز دوشنبه اش تخریبگران بوده‌اند نه منتقدین و مخالفان.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای روحانی ۲۲ مرداد ماه گفت: «مخاطب من در جمله و کلمه‌ای که در وزارت امور خارجه بیان کردم و نقطه مقابل «شیردل» بود، نه منتقدین و مخالفین، بلکه کسانی بودند که صرفاً به دنبال تخریب و کارشکنی هستند و مدتی است که از اتاق فکر به اتاق عملیاتی وارد شده‌اند و بدانند که در برابر تخریب گران سکوت نمی‌کنیم.»

رییس جمهوری ایران روز دوشنبه در جمع سفیران جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با انتقاد شدید از «تعامل‌هراسی و مذاکره‌هراسی» افرادی که به گفته وی از مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی هراس دارند، آنها را «بزدل سیاسی» خوانده بود.

آقای روحانی در ادامه سخنان گفت که نظام با آنهایی که می‌خواهند به انتخاب مردم و منافع ملی به دلایلی پشت کنند صریح سخن خواهد گفت.
وی با بیان اینکه حتی در برابر تخریب کنندگان هم باید از واژه‌های احسن استفاده کنیم افزود: «اما در عین حال افرادی که بخواهند در مسیر توسعه کشور معضلی بیافرینند، فکر می‌کنم همین موضع گیری‌های مقطعی برایشان کافی باشد تا بدانند که از اقدامات آنها مطلع بوده و در مقابل آنها سکوت نخواهیم کرد.»

سه شنبه برخی از چهره‌های سیاسی از ادبیات سخنان روز دوشنبه آقای روحانی انتقاد کرده بودند. در ادامه واکنشها امروز علی مطهری، نماینده تهران، با بیان این‌که تاکتیک برخی از منتقدان این است که رییس جمهور را عصبانی کنند، به رییس جمهور توصیه کرد که برخورد انفعالی با منتقدان نداشته باشد.

آقای روحانی با بیان اینکه گروه اقلیتی طی ۹ الی ۱۰ ماه گذشته، مشغول «کارشکنی و اتهامات ناروا و دروغ پراکنی»هستند افزود: «گروه و اقلیتی در گوشه و کنار از اتاق فکر خارج شده و وارد اتاق عملیاتی شده‌اند، باید بدانند که دولت هم از اقدامات آنها آگاه است و هم در این زمینه جملات متناسب با تخریب آنها را بکار خواهد برد.»

وی اضافه کرد: «در یکی دو روز گذشته عده‌ای هیاهو و سر و صدا به راه انداختند به دوستان و اعضای دولت می‌گویم بعضی اوقات باید شرایطی پیش بیاید تا همه هر چه در دل دارند بیرون بریزند و در چنین شرایطی می‌توان رسانه‌ها، یاران ضعیف و قوی، موافقین و مخالفین واقعی را بهتر شناخت.»

مجلس ایران روز دوشنبه در یک جلسه غیر علنی، اظهارات روز گذشته حسن روحانی، رییس جمهوری ایران را بررسی کرد. بر اساس گزارش‌ها، در این جلسه پنج نفر از اعضای جبهه پایداری انتقادات بسیار تندی از آقای روحانی مطرح کردند اما علی لاریجانی، رییس مجلس، نمایندگان را به آرامش دعوت کرده‌است.

روز چهارشنبه نیز تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس در نطق‌ها و تذکرهای خود به سخنان آقای روحانی اعتراض کردند. روح‌الله حسینیان، نماینده تهران در تذکری گفت: «تسلیم شدن در برابر دشمن، معامله بر سر دستاوردهای هسته‌ای می‌شود شجاعت، اما انتقاد از این تسلیم‌شدن‌ها، بزدلی و ترسو بودن تعبیر می‌شود، بنابراین اعلام می‌کنیم که ما واقعا نگرانیم، دلواپسیم، ترسو و بزدل هستیم.»

آقای روحانی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «حتی رقبای سیاسی که بعضاً انتقادشان به شکلی است که ممکن است تحمل آن سخت باشد، هم مورد احترام بوده و از آن استقبال می‌کنیم.»

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان خود استیضاح را حق قانونی مجلس خواند و ابراز امیدواری کرد که نتیجه بررسی، اعتماد بیشتر به وزیر علوم باشد.
آقای روحانی وزیر علوم را فردی لایق، دانشمند، تحصیل کرده، مدیر و مدبر و با اخلاق خواند و افزود: «هیچ وقت در فضای دانشگاه مانند ۱۶ آذر سال گذشته، شاهد چنین فضای آرام در عین حال بانشاطی در دانشگاه‌ها نبوده‌ایم.»

طرح استیضاح رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری ایران، در جلسه علنی سه شنبه ۲۱ مرداد مجلس ایران، با امضای ۵۱ نماینده، اعلام وصول شد و دولت ایران ۱۰ روز فرصت دارد تا زمان حضور آقای فرجی دانا برای برگزاری جلسه استیضاح را اعلام کند.

XS
SM
MD
LG