لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

نگرانی کنگره در مورد مذاکرات هسته ای چیست؟


اد رويس، رئيس کميته امور خارجی مجلس نمايندگان آمريکا
اد رويس، رئيس کميته امور خارجی مجلس نمايندگان آمريکا

اد رويس، رئيس کميته امور خارجی مجلس نمايندگان آمريکا روز دوشنبه در گفتگويی اختصاصی با ستاره درخشش، رئيس بخش فارسی صدای آمريکا، به چند پرسش درباره مذاکرات اتمی ايران، تاثير انتخابات ميان دوره ای کنگره بر لوايح تحريم های آمريکا عليه ايران، و همچنين مبارزه با گروه «دولت اسلامی» (داعش) در عراق و سوريه پاسخ داد.

اين گفتگو را در ادامه می خوانيد:

مهمترين نگرانی کنگره پيرامون مذاکرات جاری هسته ای چيست؟

نگرانی اصلی ما در مورد سخنان آيت الله [خامنه ای] است که می گويد ما نمی توانيم به سايت پارچين دسترسی داشته باشيم، مکانی که در آن آزمايش هايی صورت گرفته است.

و همچنين آنها حاضر نيستند که در مورد اقدامات گذشته اتمی خود شفافيت نشان دهند که باعث نگرانی ما است. همان گونه که پرزيدنت ريگان می گفت، اطمينان به جای خود، اما صحت و سقم ادعای آنها را تاييد کنيد.

بنابراين اگر آنها در مورد تاييد ادعاهايشان مقاومت نشان می دهند، اين امر موجب نگرانی بزرگی بين نمايندگان کنگره می شود. زيرا اين همان مشکلی بود که ما با کره شمالی ۲۰ سال پيش داشتيم. ما در آن توافق گول خورديم و الان با کره شمالی مجهز به سلاح هسته ای مواجه هستيم. بنابراين ما شديدا اصرار داريم که بايد بتوانيم درستی يا نادرستی ادعاهای اتمی ايران را تاييد کنيم.

آينده لوايح مربوط به تحريم های بيشتر ايالات متحده عليه ايران بعد از انتخابات ميان دوره ای کنگره آمريکا را چگونه می بينيد؟

پاسخی برای آن ندارم. بسياری از تصميم ها بستگی به نتيجه مذاکرات و همچنين به مساله تاييد درستی يا نادرستی اقدامات [اتمی ايران] دارد. اما ده روز پيش بازرسان آژانس بين المللی انرژی هسته ای از سوی رژيم ايران برگردانده شده بودند. طبق آنچه بازرسان به ما گفتند، آنها خيلی نگرانند که اقدام ايران به چه منظور بوده است؟

و اينکه ايران روی يک نسخه کوچک کلاهک اتمی دارد کار می کند، و همچنين برنامه موشک های قاره پيما، اصرار آنها بر حفظ ميزان غنی سازی، همه و همه به اين سمت پيش می رود که آنها می خواهند زمان کوتاه دستيابی به سلاح اتمی وغير قابل کشفی داشته باشند.

همچنين آنها خواستار تعريف دوره زمانی توافق هستند که پس از پايان آن، محدوديت ها برداشته شود و برخورد ما با آنها مانند برخورد ما با کشور هلند باشد. در اصل ما دنبال اشاعه سلاح هسته ای در منطقه نيستيم، زيرا کسی به رژيم ايران اطمينان ندارد به خاطر اينکه حاضر نيستند درباره گذشته برنامه اتمی خود شفافيت نشان دهند. اين منشا نگرانی ما است.

نظر شما درباره سياست مبارزه با گروه «دولت اسلامی» يا داعش چيست؟

صراحتا بگويم که ۱۹۰ هزار نيروی پيشمرگه که ۳۰ هزار تن از آنان را زنان تشکيل می دهند، دسترسی به خمپاره و دسترسی به موشک ضد تانک ندارند، و بارها از ما درخواست کمک کردند و ايالات متحده به آنها پاسخ منفی داده است. زيرا بغداد (دولت عراق) مانع ارسال اين تجهيزات شده است. اين عادلانه نيست. زيرا در حقيقت آنها کسانی هستند که [با داعش] می جنگند.

----------------------------------------------------

منبع سایت فارسی صدای آمریکا

XS
SM
MD
LG