لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

​ بانک صادرات از يک پروژه پالايشگاهی کنار گذاشته شد


بانک صادرات در تهران
بانک صادرات در تهران
وزارت نفت ايران شرکت «سپهر انرژی» بانک صادرات را به دليل تاخير چند ساله در توسعه پالايشگاه بيدبلند ۲ از توسعه اين پالايشگاه کنار گذاشت».

خبرگزاری ايرنا، روز دوشنبه، پنجم خرداد ماه، گزارش داد «بيش از سه سال از مشارکت نامه شرکت ملی گاز و بانک صادرات برای توسعه پالايشگاه بيدبلند ۲ می گذرد، اما تاکنون اقدام جدی از سوی اين بانک برای تسريع در توسعه پروژه ياد شده انجام نشده است.»

حميدرضا عراقی، معاون وزير نفت ایران، به خبرگزاری ايرنا گفته است سهم بانک صادرات در توسعه پالايشگاه «بيدبلند دو» ۸۰ درصد و سهم شرکت ملی گاز ۲۰ درصد تعيين شده بود.

شرکت ملی گاز و بانک صادرات ايران بهمن سال ٨٩ قراردادی را برای ساخت پالايشگاه بيد بلند ٢ به ارزش سه ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار، همچنين واحد استحصال اتان در پالايشگاه پارسيان به ارزش ۸۰۰ ميليون دلار را امضا کردند. سهم «سپهر انرژی» در پروژه پارسيان ۲۰ درصد است.

فرآورش روزانه ٥٧ ميليون متر مکعب گاز، توليد يک ميليون و ٥٠٠ هزار تن اتان برای تحويل به پتروشيمی گچساران، همچنين توليد يک ميليون و ٥٠٠ هزار تن گاز مايع «ال.پی.جی» و ٤٠٠ هزار تن مايعات گازی از اهداف اين قرارداد بود. همچنين توليد سالانه يک ميليون و ٣٠٠ هزار تن اتان از اهداف پروژه پارسيان بود.

ديگر پروژه ها

تاکنون شرکت «سپهر انرژی» و بانک صادرات چندين پروژه عظيم نفت و گاز امضا کرده اند که ارزش آنها حدود چهار و نيم ميليارد دلار برآورد می شود.

اين شرکت بعد از کشف اختلاس بزرگ بانکی معروف به اختلاس «سه هزار ميلياردی» از طريق بانک صادرات در سال ۹۰ در ليست سياه وزارت نفت قرار گرفت، اما يک سال بعد دوباره از ليست سياه خارج شد.

اين شرکت همچنين در سال ۹۰ قراداد توسعه ميدان گازی لاوان به ارزش نزديک به ۲ ميليارد دلار را با وزارت نفت ايران به امضا رساند، اما ماه گذشته وزارت نفت ايران رسما ليست ۴۱ پروژه را بعنوان پيشنهاد برای واگذاری به شرکتهای خارجی منتشر کرد که ميدان لاوان نيز در اين ليست گنجانده شده است.

قبلا قرارداد توسعه اين ميدان به شرکت «پی جی ان آی جی» لهستان واگذار شده بود، اما به دليل تحريم ها اين شرکت در اوايل سال ۹۰ از پروژه کناره گيری کرد.

هم اکنون در سايت رسمی اين شرکت نيز تنها نام دو پروژه بيد بلند ۲ و پارسيان ديده می شود.

اين در حالی است که عراقی ۴ خرداد ماه به خبرگزاری شانا گفت که «در خصوص اجرای واحد اتان سازی پالايشگاه پارسيان نيز نامه ای از سوی معاونت برنامه ريزی و نظارت بر منابع هيدروکربوری وزير نفت به شرکت سپهر انرژی ارسال شده و اين پروژه هم به پيمانکار جديد واگذار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG