لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

تهدید امریکا به وضع تحریم‌های جدید علیه ایران قیمت نفت را بالا برد


 قیمت روز جمعه نفت به حدود ۵۷ دلار رسیده است.
قیمت روز جمعه نفت به حدود ۵۷ دلار رسیده است.

انتشار اخبار مبنی بر احتمال وضع تحریمهای جدید علیه ایران به وسیله دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا باعث بالا رفتن قیمت نفت در بازارهای جهانی در روز جمعه شد.

به گزارش رویترز، تحلیلگران معتقدند اظهار نظرهای الکساندر نواک وزیرانرژی روسیه در مورد اینکه کشورهای تولید کننده نفت در ماه دسامبر تولیدشان را مطابق با تعهدات توافق انجام شده کاهش داده اند نیز به بالارفتن قیمت نفت کمک کرده است.

روز پنج شنبه، رویترز به نقل منابع آگاه گزارش داد دولت ترامپ در صدد وضع تحریمهای جدید علیه تعدادی از نهادهای ایرانی به دلیل انجام تست موشکهای بالیستیک به وسیله این کشور است.

این منابع آگاه که از برنامه‌های دولت ترامپ مطلع هستند، گفتند بسته جدید تحریمها به گونه‌ای آماده سازی شده است که قرارداد هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ را نقض نخواهد کرد.

نگرانی‌ها در مورد عرضه به بازارهای جهانی زمانی بیشتر شد که وزیر انرژی روسیه گفت تولید جهانی نفت در ماه گذشته در پی توافق صورت گرفته بین سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دیگر تولیدکنندگان غیر عضو این سازمان ۱ میلیون و۴۰۰ هزار بشکه درروز کاهش یافت.

نواک همچنین گفت شرکت‌های روسی ممکن است برنامه کاهش تولید را حتی سریعتر از توافق انجام شده با اوپک پیش ببرند و او انتظار دارد بازار تا اواسط امسال مجددا به تعادل برسد.

بانک ملی استرالیا روز جمعه در یادداشتی اعلام کرد قیمت نفت پس از آنکه تولیدکنندگان اوپک وغیراوپک در ماه دسامبر بر سر کاهش تولید به توافق رسیدند حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است.

این یادداشت اضافه کرد "ما اکنون انتظار داریم قیمت نفت در سه ماهه اول و دوم سال حدود ۵۰ تا ۶۰ دلار و در انتهای سال ۲۰۱۷ کمی بیش از ۶۰ دلار برسد و در سال ۲۰۱۸ نیز در همین حدود تثبیت شود."

در همین حال، یک تحلیلگر آژانس بین المللی انرژی نیز به خبرگزاری «سی ان بی‌سی» گفته است جاه طلبانه است که تصور کنیم قیمت نفت ممکن است به ۶۵ دلار درهر بشکه برسد. با اینحال قیمت روز جمعه نفت به حدود ۵۷ دلار رسیده است.

نیل اتکینسون مدیر بخش صنعت نفت و بازارهای آژانس بین المللی انرژی روز جمعه به این خبرگزاری گفت علیرغم توافق اوپک و غیر اوپک مبنی بر کاهش تولید و افزایش قیمتها، غیر واقع بینانه است که انتظار داشته باشیم قیمت نفت در کوتاه مدت به مقدار ثابت ۶۵ دلار در هر بشکه برسد.

قیمتهای جهانی نفت طی یک ماه گذشته نیز همواره در نوسان بوده است.

ماه نوامبر گذشته، کشورهای تولید کننده اوپک و غیر اوپک در مورد کاهش روزانه تولید به میزان ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه با هدف تقویت بازار و افزایش قیمت‌ها و همچنین غلبه بر سه سال پیاپی کاهش سرمایه گذاری به توافق رسیدند. در اوایل دسامبر، برخی از کشورهای تولیدکننده غیر اوپک، شامل روسیه، به این توافق پیوستند و متعهد شدند تولید را تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند.

این تفاهم شش ماهه است و بر اساس برآورد رویترز، اوپک به ۸۲ درصد از تعهدات خود در همان ماه اول، ژانویه، عمل کرده است.

XS
SM
MD
LG