لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

عربستان ادعای حمایت سعودی‌ها از حملات ۱۱ سپتامبر را رد کرد


زکريا موسوی
زکريا موسوی

سفارت عربستان در واشنگتن به گزارش‌های اخير در مورد حمايت مالی شاهزادگان سرشناس سعودی از القاعده و حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمريکا واکنش نشان داد.

يکی از متهمان اين حملات تروريستی به نام زکريا موسوی، در دادگاهی خاندان سلطنتی عربستان را به حمايت مالی از القاعده متهم کرده بود.

سفارت عربستان سعودی با بيان اين که اين اتهام برای خدشه‌دار کردن روابط آمريکا و عربستان بيان شده و صحت ندارد، تاکيد کرد زکريا موسوی يک «جنايتکار مجنون» است که پيشتر وکلای او دلايلی مبنی بر روانی بودنش به دادگاه ارائه کرده بودند.

روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز روز چهارشنبه به نقل زکريا موسوی نوشت که وی در مقابل وکلای قربانيان اين حملات شهادت داده است که بعضی از شاهزادگان سرشناس سعودی، آن حملات را تامين مالی کرده‌اند. در حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ (شهريور ۱۳۸۰ خورشيدی) در آمريکا، نزديک به سه هزار نفر کشته شدند.

آقای موسوی، که به حبس ابد محکوم شده، به برخی اسامی نيز اشاره کرد، مانند شاهزاده ترکی الفيصل رئيس وقت اطلاعات عربستان،​ بندر بن سلطان سفير وقت عربستان در ايالات متحده، و شاهزاده وليد بن طلال ميلياردر معروف سعودی.

برخی از اين چهره‌ها به تازگی از سوی ملک سلمان پادشاه جديد عربستان برکنار شده‌اند، از جمله بندر بن سلطان از مسئوليت شورای امنيت ملی.

زکريا موسوی همچنين ادعا کرده است با مسئول امور اسلامی سفارت عربستان ديداری داشت و نقشه‌ای کشيدند که به هواپيمای حامل رئيس جمهوری آمريکا موشک شليک شود. او قبل از حملات ۱۱ ساپتامبر به دليل اتهامات مربوط به مهاجرت دستگير شد و بعد اعتراف کرد که قصد داشت يک هواپيمای بوئينگ را به کاخ سفيد بکوبد.

عربستان سعودی تاکنون تلاش کرده بود که اين اطلاعات افشا نشود.

نيويورک تايمز در ادامه با طرح اين پرسش که آيا افشای اين اطلاعات بر روابط عربستان و آمريکا تاثير دارد، از قول کارن اليوت هاوس نويسنده کتاب عربستان سعودی، می‌نويسد: خير، تاثيری ندارد.

او که خبرنگار پيشين روزنامه وال استريت ژورنال در رياض است، در توضيح می‌گويد «اين فرضيه وجود داشته که خانواده بوش همواره تلاش داشته‌اند از منافع خانواده سلطنتی عربستان سعودی حمايت کند. حتی دولت باراک اوباما هم همين سياست را ادامه داده است و از علنی کردن گزارش کامل حملات ۱۱ سپتامبر تاکنون ممانعت کرده است.»

اليوت هاوس در ادامه می‌گويد «من اميدوارم که گزارش جديد، اين فشار را افزايش بدهد تا دولت اوباما گزارش کامل حملات ۱۱ سپتامبر را علنی کند. من فکر نمی‌کنم اين اتهامات عليه شاهزادگان سعودی، تاثيری بر روابط دو کشور داشته باشد.»

در سال‌های اخير، قربانيان حوادث يازدهم سپتامبر ادعا کرده‌اند که عربستان سعودی و يک مؤسسه خيريه متصل به مقام های اين کشور، آگاهانه به القاعده کمک کردند.

از ۱۹ هواپيماربا که عامل حملات تروريستی يازدهم سپتامبر بودند، ۱۵ نفر شهروند عربستان سعودی بودند. زکريا موسوی شهروند فرانسه است و پدر و مادر او مراکشی الاصل هستند.

---------------------------------------------

منبع: صدای آمریکا

XS
SM
MD
LG