لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۳

زن مینی‌ژوپ‌پوش در عربستان سعودی بازداشت شد


زن جوانی که در عربستان سعودی ویدئوی خود را با دامن کوتاه و تی شرت آستین کوتاه منتشر کرده بود،روز سه شنبه بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این زن که نام او اعلام نشده توسط پلیس درشهر ریاض و به اتهام «پوشیدن لباس نامناسب » که ناقض قوانین کشور در زمینه حجاب زنان است بازداشت شده است. به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی پلیس پرونده این زن را به دادستانی ارجاع داده است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

زن مینی‌ژوپ‌پوش در عربستان سعودی بازداشت شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:21 0:00

دراین ویدئو که اولین بار چند روز پیش روی شبکه اجتماعی اسنپچت منتشر شد این زن جوان در بخش قدیمی یک روستا مشغول قدم زده است. در لحظات فیلمبرداری هیچکس دیگری در محل دیده نمی شود. این ویدئوی کوتاه در روستای قدیمی در ناحیه نجا فیلمبرداری شده است محل سکونت و زادگاه محافظه‌ترین و سنتی‌ترین قبایل و خانواده‌های عربستان سعودی است. در بخش دیگری از ویدئو این زن جوان در منطقه‌ای صحرایی و پوشیده از شن قدم می زند و یا نشسته است.

در واکنش به انتشار این ویدئو روی شبکه توئیتر هشتگی با درخواست بازداشت این زن راه اندازی شد و بسیاری از کاربران به نحوه لباس پوشیدن این زن که ناقض حجاب ویژه زنان در عربستان سعودی است، اعتراض کردند. این اعتراضات در حالی صورت می گیرد که در سالهای اخیر حکومت عربستان تلاش کرده برخی از این سختگیری‌ها در مورد حجاب زنان را کاهش دهد.

محمد بن سلمان ولیعهد ۳۱ ساله عربستان سعودی برای راضی کردن جوانان کشور معمولا از سدهای سانسور حکومتی در شبکه اینترنت عبور می کنند در سالهای اخیر تلاش کرده تا حدی از محدودیت‌های مربوط به عرصه سرگرمی‌ها بکاهد. بیش از نیمی از جمعیت عربستان سعودی زیر ۲۵ سال است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می کند که دولت عربستان سعودی هفته پیش اعلام کرد که برای اولین بار دختران اجازه خواهند داشت در مدارس دولتی ورزش کنند و کلاس فعالیت‌های جسمانی و ورزشی برای آنها دایر خواهد شد. از میزان اختیارات پلیس مذهبی کشور نیز کاسته شده و از این پس طبق قانون آنها حق بازداشت افراد را ندارند.

اما با جود این اقدامات قوانین سختگیرانه مربوط به تفکیک جنسیتی و سایر محدودیت‌ها در مورد زنان برجای خود باقی است. در عربستان سعودی زنان حق رانندگی ندارند و بدون اجازه پدر و یا همسر خود حق گرفتن پاسپورت و سفر به خارج را ندارند. پس از انتشار ویدئوی این زن و واکنش معترضان به آن در شبکه توئیتر برخی در عربستان سعودی هشدار می دهند که از شبکه توئیتر برای محدود کردن و اعمال فشار به برخی از شهر وندان استفاده می شود.

به عنوان مثال وحید ال قمضی (ال قمدی) نویسنده اهل عربستان سعودی روی شبکه توئیتر نوشت با وجودیکه این زن قوانین کشور را نقض کرده عمل او شایسته چنین ابراز خشم وسیعی نبود چون او با رفتارش به کسی آسیب نزده است.

برخی از کاربرانی که از کار این زن جوان دفاع می کنند تصاویری از دیدار رسمی دونالد ترامپ از عربستان سعودی را منتشر کرده اند که همسر و دختر دونالد ترامپ را بدون پوشاندن موی سر و یا پوشیدن عبار نشان می دهد.

یک کاربر شبکه توئیتر که پیام او بیش از هزار و ۷۰۰ بار مورد اشتراک قرار گفت تصویر صورت ایوانکا ترامپ را روی بدن این زن جوان سعودی مونتاژ کرده و نوشته است:«دیگر بس است، مشکل حل شد.»

در وبسایت‌های خبری عربستان سعودی که خبر مربوط به این ویدئو را منتشر کرده اند تصویر این زن جوان به دلیل سانسور مخدوش نشان داده می شود. در عربستان سعودی نشان دادن تصویر مخدوش شده چهره زنان در بیلبوردها و آگهی‌های تبلیغاتی بسیار مرسوم است. در حالیکه تصاویر عظیمی از اعضای مرد خاندان سلطنتی در سراسر کشور به نمایش گذاشته می شوند.

XS
SM
MD
LG