لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶

مهم‌ترين نتايج ورزش زنان و مردان ايران در سال ۱۳۹۳


هواداران تیم ملی فوتبال ایران در سیدنی
هواداران تیم ملی فوتبال ایران در سیدنی

راديو فردا در تحليلی جداگانه به معرفی مهمترين رويدادهای فوتبال ايران در سال ۱۳۹۳ پرداخت. در اين گزارش به کاميابی‌ها و ناکامی‌های رشته‌های غير فوتبالی و نتايج مردان و زنان ايران در مسابقات معتبر جهانی، قاره‌ای، بين‌المللی و داخلی اشاره شده است.

بهار

در نخستين ماه سال و در تکواندوی نوجوانان جهان، دختران ايران با يک طلا، يک نفره و دو برنز برای اولين بار نايب‌قهرمان جهان شدند. اين مسابقات در تايوان به انجام رسيد.

واليبال باشگاه‌های آسيا با قهرمانی باشگاه متين ورامين به پايان رسيد. ورامينی‌ها در فينال الريان قطر را مغلوب کردند.

ماه ارديبهشت، تيم ملی کشتی آزاد ايران موفق شد در قهرمانی آسيا با کسب ۶ مدال طلا عنوان نخست را از آن خود کند اما کشتی فرنگی با کسب يک طلا، يک نقره و ۳ برنز پس از قزاقستان و قرقيزستان سوم شد.

واليبال نشسته قهرمانی آسيا در مشهد با قهرمانی ايران به پايان رسيد. تيم واليبال نشسته زنان ايران با شکست مقابل تيم چين روی سکوی دوم ايستاد.

احسان حميدی‌نژاد در مسابقات اسنوکر قهرمانی آسيا به مدال برنز دست يافت.

ليگ برتر بسکتبال با قهرمانی باشگاه پتروشيمی بندر امام به پايان رسيد. اين تيم پس از انجام پنج مسابقه مقابل مهرام، از عنوان قهرمانی سال قبل خود دفاع کرد.

در کشتی آزاد و فرنگی نوجوانان آسيا به ميزبانی تايلند، تيم کشتی فرنگی با کسب ۴ طلا، ۴ نقره و يک برنز مقام قهرمانی را به‌ دست آورد. اما در آزاد، هندوستان اول شد و ايران به نايب قهرمانی رسيد.

تيم ملی کشتی فرنگی در جام‌جهانی به ميزبانی تهران قهرمان شد اما مدتی بعد از پايان مسابقات، آزمايش دوپينگ طالب نعمت‌پور مثبت اعلام شد. فدراسيون جهانی او را محروم کرد، گرچه جام قهرمانی را از ايران پس نگرفت.

تيم واليبال متين ورامين در جام باشگاه‌های جهان با شکست مقابل نمايندگان برزيل و روسيه و کسب پيروزی مقابل نماينده پورتوريکو از دور رقابت‌ها حذف شد.

پس از پايان مسابقات پينگ‌پنگ قهرمانی جهان به ميزبانی ژاپن، تيمهای مردان و زنان ايران در رنکينگ جهانی صعود کردند.

عليرضا سليمانی قهرمان فوق سنگين کشتی و برنده مدال طلای جهانی ۱۹۸۹ سوئيس که تک مدال طلای سنگين وزن کشتی آزاد ايران است، به دليل سکته قلبی در ۵۸ سالگی درگذشت.

در خرداد ماه، تور دوچرخه‌سواری ژاپن با قهرمانی تيم پتروشيمی ايران به پايان رسيد. همين باشگاه که فاتح ليگ بسکتبال شده بود، عنوان قهرمانی ليگ برتر پينگ‌پنگ را هم به ‌دست آورد.

در تکواندوی قهرمانی آسيا به ميزبانی ازبکستان، ايران با کسب ۳ طلا، ۲ نقره و يک برنز حرف اول آسيا را زد.

تيم‌های کشتی آزاد و فرنگی جوانان ايران عنوان قهرمانی آسيا را به‌دست آوردند. اين دو تيم در مجموع ۱۱ مدال طلا گرفتند.

تنيس ايران با برتری مقابل امارات، لبنان و سنگاپور و سپس عبور از سد سوريه، به گروه دوم جام ديويس منطقه آسيا و اقيانوسيه صعود کرد.

تيم واليبال نشسته ايران در لهستان، روی سکوی سوم جهان قرار گرفت. ايران در ديدار رده‌بندی مصر را مغلوب کرد.

تابستان

ماجراهای ورزش ايران در دومين فصل سال، با قهرمانی تيم پرورش‌اندام ايران در قهرمانی آسيا به ميزبانی سريلانکا آغاز شد. اما رقص قهرمانان ايرانی در مراسم اختتاميه از عنوان قهرمانی بازتاب بيشتری داشت.

تيم ملی واليبال ايران در مرحله گروهی ليگ جهانی پس از ايتاليا مقام دوم را به‌دست آورد و به مرحله نهايی راه يافت. اين تيم پس از شکست مقابل آمريکا، به مقام چهارم دست يافت و در رنکينگ جهانی به رده يازدهم رسيد.

تيم ملی بسکتبال ايران با برتری مقابل تايوان عنوان قهرمانی کاپ آسيا را کسب کرد. اين مسابقات در چين برگزار ‌شد و ايران با اين قهرمانی، جواز صعود به جام ملت‌ها را کسب کرد.

ساره جوانمردی و مهدی زمانی در تيراندازی معلولان جهان به ميزبانی آلمان قهرمان شدند.

کشتی آزاد نوجوانان جهان در اسلواکی برگزار شد و ايران با کسب ۲ طلا و ۵ برنز، نايب قهرمان شد.

تيم ملی کشتی آزاد جوانان ايران پس از ۱۹ سال عنوان قهرمانی جهان را در زاگرب کرواسی کسب کرد. ايمان صادقی در ۶۰ کيلو، حسن يزدانی در ۶۶ کيلو و عليرضا کريمی در ۸۴ کيلو طلايی‌های ايران بودند.

تکواندوی نونهالان جهان در آذربايجان با قهرمانی ايران در هر دو بخش پسران و دختران به پايان رسيد.

کاراته ايران در پنجمين مرحله از ليگ جهانی در ژاپن با کسب ۳ طلا، ۲ نقره و ۳ برنز، نايب قهرمان شد. در ششمين مرحله ليگ جهانی به ميزبانی ترکيه ايران مقام سوم را به خود اختصاص داد.

در جام ‌جهانی بسکتبال به ميزبانی اسپانيا، ايران با شکست مقابل ميزبان، برزيل، صربستان و فرانسه و کسب يک پيروزی در برابر مصر به کار خود پايان داد.

در مسابقات جهانی واليبال به ميزبانی لهستان که صحنه اعتراض برخی تماشاگران به بازداشت غنچه قوامی شده بود، ايران پس از شکست دادن استراليا، صربستان و آرژانتين، همچنين شکست مقابل لهستان به دور سوم راه يافت که در اين مرحله برخلاف انتظار، مقابل فرانسه و آلمان موفق نبود و از رسيدن به مرحله نهايی بازماند. ايران از روسيه هم۰-۳ شکست خورد تا در رده ششم قرار بگيرد.

کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی جهان در ازبکستان برگزار شد و تيم کشتی آزاد با کسب ۳ نقره و ۲ برنز پس از تيم روسيه به مقام نايب قهرمانی جهان دست يافت اما در کشتی فرنگی با سرمربيگری احد پازاج موفق شد با کسب يک طلا، يک نقره و ۲ برنز برای اولين بار در تاريخ به مقام قهرمانی دست يابد. حميد سوريان هم با کسب طلای هفتم، رکورد عبدالله موحد را شکست.

پاييز

هفدهمين دوره بازی‌های آسيايی در اينچئون کره جنوبی برگزار شد و کاروان ورزش ايران با کسب ۲۱ مدال طلا، ۱۸ نقره و ۱۸ برنز در رده پنجم قرار گرفت. چين باز هم با اقتدار عنوان نخست را کسب کرد.

مردان و زنان ايران در اين مسابقات در رشته‌های کشتی آزاد و فرنگی، تکواندو، کاراته و واليبال خوش درخشيدند. ايران همچنين در رشته‌های تير و کمان، قايقرانی، تيراندازی و دوچرخه‌سواری توانست نتايجی درخشان و بعضاً بی سابقه به جا بگذارد.

در مسابقات پارا آسيايی اينچئون هم ايران با کسب مقام چهارم عملکرد خوبی داشت. گرچه مراسم تجليل دولت از مدال آوران بازيهای آسيايی، معترضان فراوانی داشت و صدای اعتراض ورزشکاران تا روزهای آخر اسفند، همچنان در مطبوعات بازتاب داشت.

از سوی کميته پارا المپيک آسيا ساره جوانمردی به‌ عنوان بهترين ورزشکار زن آسيا در سال ۲۰۱۴ انتخاب شد. جوانمردی موفق به کسب دو مدال طلا در پارا آسيايی اينچئون و طلای تيراندازی معلولان جهان در آلمان شده بود.

در وزنه‌برداری قهرمانی جهان به ميزبانی قزاقستان، ايران با کسب ۲ طلا، ۳ نقره و يک برنز به مقام هفتم بسنده کرد. کيانوش رستمی طلا گرفت و بهداد سليمی نيز ناباورانه به مدال نقره رسيد. ايران در دو دوره گذشته مقام سوم را کسب کرده بود.

تيم وزنه‌برداری ملی حفاری عنوان قهرمانی جام باشگاه‌های آسيا - آفريقا را از آن خود کرد.

تيم کاراته ايران در مسابقات جهانی به ميزبان آلمان با کسب يک مدال طلا در بخش کوميته تيمی، دو نشان نقره حميده عباسعلی و سجاد گنج‌زاده، دو مدال برنز امير مهدی‌زاده و کاتای تيمی دختران به کار خود خاتمه داد.

بابک قربانی قهرمان سابق جام جهانی کشتی فرنگی در زندان ديزل آباد خودکشی کرد. غلامحسين مظلومی ستاره سابق استقلال و تيم ملی ايران هم چشم از جهان فرو بست.

اولين دوره ليگ باشگاه‌های جهان در کشتی آزاد با قهرمانی تيم‌ بيمه رازی جويبار مازندران به پايان رسيد. در کشتی فرنگی هم تيم پاستور انديمشک توانست در آبادان روی سکوی نخست بايستد.

در جام باشگاه‌های واترپلوی آسيا به ميزبانی تهران، آستانه قزاقستان اول شد و زرين معدن زنجان به نايب قهرمانی رسيد.

در جام جهانی تکواندو در مکزيک، تيم ملی ايران در مرحله نيمه‌نهايی به ميزبان باخت مسابقات و سوم شد.

تيم کبدی ايران در مسابقات جهانی پس از هندوستان و پاکستان مقام سوم جهان را کسب کرد.

زمستان

در انتخابات کنفدراسيون وزنه‌برداری آسيا، سمت دبيرکلی که در اختيار علی مرادی از ايران بود از دست رفت تا روند عدم موفقيت ايران در کسب کرسی‌های جديد ورزشی يا حفظ سمت‌های پيشين، ادامه يابد.

در جام‌جهانی هندبال به ميزبانی قطر، ايران برای اولين بار حضور داشت اما با پنج شکست متوالی در گروه خود و غلبه بر شيلی و عربستان در جدول بازنده‌ها، در مقام بيست و يکم قرار گرفت.

تيم دوچرخه‌سواری پيشگامان کوير يزد عنوان قهرمانی جاده ايران را به‌دست آورد. تيم تکواندو شهرداری ورامين هم در جام باشگاه‌های آسيا قهرمان شد.

در ليگ نيمه‌حرفه‌ای بوکس جهان در بلغارستان، احسان روزبهانی با غلبه بر حريفی از موريتانی اولين سهميه المپيک ۲۰۱۶ برزيل را برای ايران کسب کرد.

تيم وزنه‌برداری ذوب‌آهن اصفهان موفق شد به چهار سال قهرمانی متوالی ملی حفاری پايان دهد و عنوان نخست ليگ را به دست بياورد. سعيد آذری مديرعامل باشگاه ذوب آهن، خود قهرمان سابق اين رشته ورزشی است.

در جام‌جهانی کشتی فرنگی به ميزبانی تهران، تيم ملی ايران به آذربايجان باخت و سوم شد. جمشيد خيرآبادی مربی سابق تيم ملی ايران، هدايت آذربايجان را بر عهده داشت و با اين تيم به قهرمانی رسيد.

در جام‌جهانی هاکی داخل سالن به ميزبانی آلمان، تيم ملی ايران شگفتی‌ساز شد و در رده چهارم قرار گرفت.

در اولين دوره ليگ ملی بسکتبال، مهرام با عبور از سد تيم پتروشيمی بندرامام به عنوان نخست رسيد.

تيم دوچرخه‌سواری ايران با کسب ۳ مدال طلا، ۴ نقره و دو برنز در مسابقات قهرمانی آسيا در تايلند خوش درخشيد. حسين عسگری هم سهميه المپيک را کسب کرد.

تيم ملی بيس‌بال ايران عنوان نايب‌قهرمانی غرب آسيا را به‌دست آورد. ايران با برتری مقابل هند و عراق و شکست مقابل پاکستان دوم شد.

تيم بيليارد ايران با کسب ۴ مدال طلا، يک نقره و دو برنز در رقابت‌های قهرمانی آسيا که در امارات برگزار ‌شد، مقام قهرمانی را نصيب خود کرد.

تيم شمشيربازی ايران در مسابقات جهانی کلاس A در لهستان و در اسلحه سابر موفق به کسب رتبه هشتم شد. اين عنوان با شکست دادن آمريکا نايب‌ قهرمان المپيک به‌دست آمد.

در اسکی، تيم ملی ايران از اعزام به مسابقات جهانی در آمريکا باز ماند. اما حسين ساوه شمشکی در رقابت‌های آلپاين آسيا در کره جنوبی، در قسمت مارپيچ کوچک مدال طلا و در قسمت مارپيچ بزرگ مدال نقره گرفت.

درگذشت فرهاد وارسته پدر کاراته ايران، سرمربيگری حسن رنگرز در تيم ملی کشتی فرنگی مراکش، خبرساز شدن سرمربيگری رضا مهماندوست در تيم ملی تکواندوی آذربايجان و مهاجرت قهرمانان ايرانی به اين کشور، از ديگر اتفاقات خبرساز ورزش ايران در روزهای پايانی سال ۱۳۹۳ بود.

XS
SM
MD
LG