لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۳

جام جهانی فوتبال ۴۸ تیمی می‌شود


با تصمیم فیفا، جام جهانی فوتبال از سال ۲۰۲۶ با تغییرات گسترده‌ای برگزار می‌شود و ۴۸ تیم در آن حضور خواهند یافت.

افزایش تعداد تیم‌های حاضر در جام، بر درآمد فیفا به صورت چشمگیری خواهد افزود و رضایت حامیان مالی این ارگان را در سراسر جهان جلب می‌کند.

آیا بیشتر شدن تیم‌ها، بر اهمیت و کیفیت فنی این مسابقات هم می‌افزاید؟ این پرسش روز فوتبال دنیاست.

جیانی اینفانتینو رییس جدید فیفا در فعالیت‌های انتخاباتی‌اش نیز وعده افزایش تیم‌ها را داده بود.

امروز اعضای شورای فیفا با این پیشنهاد موافقت کردند. قالب برگزاری رقابت‌ها نیز تغییر خواهد کرد.

قرار است مسابقه‌ها در ۱۶ گروه سه تیمی برگزار شود. از هر گروه، دو تیم به مرحله بعد صعود می‌کنند تا در مرحله یک شانزدهم نهایی رقابت کنند.

اگر در مرحله گروهی، دو تیم شرایط‌شان برابر شود، برای تعیین تیم صعود کننده، قانون ضربات پنالتی اعمال خواهد شد.

در این نسخه از جام جهانی ۸۰ بازی برگزار خواهد شد، اما با شیوه فعلی که ۳۲ تیم حضور دارند، ۶۴ بازی انجام می‌شود.

طرح پیشنهادی دیگری هم وجود داشت که جام جهانی با ۴۰ تیم در ۱۰ گروه چهار تیمی یا هشت گروه پنج تیمی برگزار شود اما در نهایت، طرح شانزده گروهی به تصویب نهایی رسید.

سهمیه قاره‌ها در جام جهانی ۴۸ تیمی به این صورت خواهد شد که اروپا ۱۶ تیم خواهد داشت. افزایشی ناچیز در قیاس با سایر قاره‌ها.

در جام جهانی ۱۹۷۸ سهمیه اروپا ده برابر سهمیه آسیا بود اما حالا اروپا با فتح یازده جام، حتی دو برابر آسیا هم سهم ندارد!

آفریقا ۹.۵ تیم خواهد داشت. آسیا هم در مدتی کمتر از نیم قرن، از یک سهمیه جام ۷۸ که ایران بود، به ۸.۵ سهمیه در جام جهانی ۲۰۲۶ می‌‌رسد.

جالب اینکه سهمیه آمریکای جنوبی کمتر از آسیا خواهد بود. منطقه‌ای که میزبان اولین دوره جام جهانی بوده و تاکنون ۹ بار فاتح این مسابقات شده، فقط ۶.۵ تیم خواهد داشت.

به آمریکای شمالی و مرکزی هم سهمیه‌ای معادل آمریکای جنوبی تعلق گرفته. دو منطقه‌ای که از حیث موقعیت فنی و جایگاه جهانی تیم‌ها‌ی‌شان، موقعیت برابری ندارند.

اقیانوسیه هم یک سهمیه مستقل خواهد داشت. طرح جدید فیفا حامیانی مانند دیگو مارادونا دارد که حضور پررنگی در مراسم دوشنبه شب برترین‌های فیفا داشت.

​طبق تحقیقات فیفا، درآمد این نهاد از برگزاری جام جهانی به بیش از پنج میلیارد پوند افزایش خواهد یافت.

جام جهانی ۱۹۳۰ (اروگوئه) با حضور ۱۳ تیم برگزار شد. تعداد تیم‌ها در دوره بعدی به میزبانی ایتالیا به ۱۶ تیم رسید اما مجدداً در جام جهانی ۱۹۵۰ که نخستین جام پس از پایان جنگ جهانی دوم بود، سیزده تیم حضور یافتند.

از جام جهانی ۱۹۵۴ در سوئیس تا جام جهانی ۱۹۷۸ این رقابت‌ها شانزده تیمی بود. در جام جهانی ۱۹۸۲ (اسپانیا) تعداد تیم‌ها به ۲۴ تیم رسید و در دوره بعدی نیز اعمال شد.

در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه ۳۲ تیم حضور یافتند که افزایش سهمیه‌ها، صعود ایران از طریق بازی حذفی را نیز در پی داشت.

طی دورانی که جام جهانی سی و دو تیمی بوده، ایران سه بار در این مسابقات حضور داشته و حالا در آستانه چهارمین صعود است.

آیا افزایش تیم‌های جام جهانی و رسیدن تعدادشان به چهل و هشت تیم، باز هم اعتبار صعود به جام جهانی را به عنوان مقوله‌ای رویایی، حفظ خواهد کرد؟

آیا حساسیت بازی‌های مقدماتی در بسیاری از نقاط دنیا فرو نخواهد کاست؟ اینفانتینو معتقد است با تصمیم فیفا، همه هیجان زده هستند.

اما لالیگا قصد دارد از فیفا به دادگاه عالی بروکسل و نیون شکایت کند؛ زیرا معتقد است افزایش تیم‌ها ضربه‌ای جدی به لیگ‌های داخلی است و بر همین اساس، در صدد جلب حمایت سایر لیگ‌های معتبر اروپایی برآمده.

کارل هاینس رومینیگه رئیس اتحادیه باشگاه‌های اروپایی می‌گوید به خاطر هواداران و بازیکنان، از فیفا درخواست می‌کنیم تیم‌های جام جهانی را افزایش ندهد. سیاست و تبلیغات نباید اولویتی بالاتر از فوتبال داشته باشد.

با توجه به تعداد تیم‌های عضو فیفا، از هر 4.37 تیم، یک تیم به جام جهانی خواهد رسید!

XS
SM
MD
LG