لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۰

صدها صفحه سند تازه وزارت خارجه آمریکا و ساقط کردن دولت محمد مصدق


وزارت خارجه آمریکا سرانجام روز پنجشنبه در ۴ بخش، بیش از هزار صفحه اسناد محرمانهٔ مربوط به مداخله این کشور را برضد دولت محمد مصدق، منتشر کرد.

این اسناد که در برگیرنده رویدادهای ۲۵ تا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در ایران نیز هست، شامل اقدامهای پیش و پس از ساقط کردن دولت مصدق در فاصله سالهای ۱۳۳۱ تا ۱۳۳۳ است. در این مجموعه اسناد تنها برخی اسامی و گاه یکی دو جمله همچنان محرمانه باقی مانده است.

{چهار سال پیش در شصتمین سالگرد ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ برای نخستین بار سی.آی.ای (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) نقش خود را سقوط دولت مصدق پذیرفت. ۱۷ سال پیش نیویورک تایمز اقدام به انتشار گزارش دونالد ویلبر مامور سی.آی.ای برنامه‌ریز اصلی عملیات معروف به «تی. پی. آژاکس» با هدف بی‌ثبات سازی دولت مصدق کرد. در همان سال مادلین آلبرایت وزیر خارجه اسبق آمریکا بابت مداخله آمریکا در ایران ابراز تاسف کرد. ۸ سال پیش باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین در سفر به مصر به مداخله آمریکا در سقوط دولت مصدق اشاره کرد.

رادیو فردا از محسن میلانی استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل در آمریکا از درجه اهمیت انتشار اسناد محرمانه وزارت خارجه آمریکا پرسیده است که روز پنج شنبه منتشر شد.

صدها صفحه سند تازه وزارت خارجه آمریکا و ساقط کردن دولت محمد مصدق
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:08 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG