لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

توفان شن سیستان و بلوچستان را در نوردید


توفان شن، روز سه شنبه، شمال استان سيستان و بلوچستان را در نورديد
توفان شن، روز سه شنبه، شمال استان سيستان و بلوچستان را در نورديد

توفان شن، روز سه شنبه، شمال استان سيستان و بلوچستان را در نورديد و سرعت آن در شهرستان زابل به ۷۵ کيلومتر بر ساعت رسيد.

به گزارش فارس، گودرزی فر، کارشناس پيش‌بينی هواشناسی سيستان و بلوچستان می گويد: در حال حاضر سرعت توفان گرد و خاک در زابل به ۷۵ کيلومتر بر ساعت رسيده که ديد افقی را در اين شهرستان به ۵۰۰ متر کاهش داده است.

مديرکل مديريت بحران استانداری سيستان و بلوچستان خبر داد که با تصميم اين ستاد و به دليل شدت گرفتن توفان گرد و خاک ، در روز سه شنبه، ۱۶ تير، تنها نيمی از کارمندان ادارات اين استان در سر کار خود حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا، رضا اربابی همچنين گفت که ادارات شهرستان های زابل و زهک نيز در روزهای دوشنبه و سه شنبه به صورت کامل تعطيل شده است.
به گفته آقای اربابی، غلظت ذرات معلق در هوای استان سيستان و بلوچستان اينک ۱۰ برابر «حد مجاز» و سه برابر «حد بحران» است.

وی سرعت فعلی توفان گرد و خاک در اين استان را ۹۰ کيلومتر بر ساعت ذکر کرد و گفت که «شعاع ديد افقی» در شهرهای زابل و زهک به ۴۰۰ متر کاهش يافته است.

در همين حال به گزارش خبرگزاری مهر، ايوب شرافتی، فرمانده پليس راه شمال سيستان و بلوچستان، نيزخبر داد که «شعاع ديد افقی» در منطقه سيستان به ۱۰۰ متر رسيده و تردد در محورهای اصلی و فرعی «به کندی صورت می گيرد.»
براساس گزارش‌ها طوفان‌های شن در منطقه سيستان از ۱۸ سال پيش شدت زيادی پيدا کرده و مدت زمان فصل طوفان شن در سيستان، يعنی بادهای ۱۲۰ روزه، اکنون به بيش از ۱۵۰ روز رسيده‌ است.

طوفان شن و گرد و خاک در سيستان و بلوچستان در نيمه دوم خرداد ماه نيز شدت گرفته بود.

در همين حال باقر کرد،معاون عمرانی استاندار سيستان و بلوچستان روز دوشنبه ۲۵ خرداد، از «انتقال» هزار و ۱۶۰ نفر به مراکز درمانی شهرستان‌های زابل، زهک، هيرمند، نيمروز و هامون به دليل طوفان شن و گرد و خاک خبر داده بود.

دانشگاه علوم پزشکی زابل نيز روز سه شنبه اعلام کرد که بيمارستان ها و مراکز درمانی تحت پوشش اين دانشگاه به حالت آماده باش در آمده اند.

نصرالله چاری، معاون بهره‌ برداری شرکت آب فاضلاب سيستان و بلوچستان، روز پنجشنبه، ۱۱ تير، خبر داده بود که طوفان شديد شن و همچنين درجه حرارت بالای هوا به شبکه لوله کشی آبرسانی روستاهای سيستان خسارت «زيادی» وارد کرده است.
وی مدفون شدن حوضچه های شيرآلات، اتصال برق و صدمه ديدن و آتش گرفتن تابلوهای برق را از جمله اين خسارتها ذکر کرده بود.

روزنامه دولتی ايران پيش از اين در گزارشی «خشکی تالاب هامون و شن‌های روان موجود در منطقه» را از جمله دلايل وجود ريزگرد در منطقه سيستان و بلوچستان اعلام کرده بود.​

XS
SM
MD
LG