لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۰

در مورد مظنون حمله سنت پترزبورگ چه اطلاعاتی داریم


رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی نگاهی دارد به اطلاعات موجود در مورد مظنون حمله سنت پترزبورگ:

او در دوره‌ای به مشت زنی و کشتی علاقمند بود. خوانندگانی مثل اسنوپ داگ و روی جونز جونیور را دوست داشت و قلیان می کشید. او به دو سازمان اسلامی تمایل داشت که به نظر می رسد فعالیت آنها فقط کارهای دینی معمولی و غیر تهدید آمیز است.

همزمان با تحقیقات پلیس و نهادهای امنیتی در ایستگاه مترو سن پترزبورگ و مداوای مجروحان بمب گذاری سوم آوریل در بیمارستانها، نهادهای مسئول با عجله تصویری از فرد مظنون به انجام مرگبارترین حمله تروریستی در این شهر ارائه دادند که بر اثر آن ۱۴ نفر کشته شدند.

مقامات روسیه این فرد را اکبرجان خلیلف، یک ازبک تبار ۲۲ ساله و متولد قرقیزستان و دارای پاسپورت روسی معرفی کردند.

آنها اعلام کردند تصور می شود خلیلف در جریان انفجار روز سوم آوریل در داخل قطار کشته شده و آثار باقیمانده از جسد وی را در میان لاشه قطار پیدا کرده اند.

به گفته کمیته تحقیقات روسیه، مسئولین «آثار ژنتیک» خلیلف را روی کوله پشتی حاوی یک بمب که در یک ایستگاه دیگر مترو کشف شده پیدا کرده اند. کمیته امنیت ملی قرقیزستان نیز تایید کرده که مظنون اصلی یک شهروند روسی متولد قرقیزستان است.

خبرگزاری روسی اینترفکس از قول نیروهای انتظامی در جنوب قرقیزستان گزارش داد که خلیلف پاسپورت روسی خود را در سال ۲۰۱۱ در شهر محل سکونتش اوش گرفته است.

وبسایت خبری تورموش در قرقیزستان از قول سرکنسول روسیه در شهر اوش گزارش داد چون پدر خلیلف پاسپورت روسی داشت برای او نیز پاسپورت روسی صادر شده بود.

خلیلف سال ۲۰۱۱ در سنین نوجوانی همراه پدرش در جستجوی کار همراه با هزاران مهاجر دیگر از جمهوری‌های فقیر آسیای میانه به روسیه رفت. پدر او در نهایت به قرقیزستان بازگشت اما خلیلف در روسیه ماند و طبق گزارشها در یک رستوران سوشی (غذاهای ژاپنی) در شهر سنت پترزبورگ کار می کرد.

تاکنون هیچ اظهار نظر رسمی و مشخصی وجود ندارد که این بمبگذاری را با تندروی و خشونت مذهبی مرتبط بداند. مشخص نیست که خلیلف یک مسلمان معتقد بوده و یا اینکه در سالهای اخیر به گروههای تندرو اسلام گرا تمایل پیدا کرده باشد. هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

دین اکثریت جمعیت در کشورهای آسیای میانه اسلام است و قرقیزستان و ازبکستان با مشکل فزاینده خطر اسلام گرایی تندرو مواجه بوده اند. صدها مرد و زن اهل این کشورها در سالهای اخیر برای پیوستن به گروه «خلافت اسلامی» و سایر گروههای تندرو اسلام گرا به سوریه رفته اند.

هیچ چیزی در صفحه خلیلف روی شبکه‌های اجتماعی حداقل از سال ۲۰۱۴ به این سو که پروفایل او روزآمد شده، دیده نمی شود که نشان دهد او به اعمال خشونت آمیز تمایل و علاقمند بوده است. خلیلف در فهرست علائق خود موسیقی و ورزش و به طور مشخص مشت زنی و کشتی را نوشته بود.

او عکس هایی از معاشرت با دوستانش و کشیدن قلیان در قهوه خانه‌ها و رستوران را در صفحه خود چاپ می کرد. لینک هایی مربوط به مشت زنی و کشتی و دهها لینک در مورد موسیقی از جمله خوانندگان موسیقی رپ مثل اسنوپ داگ و یا روی جونز جونیور را منتشر می کرد.

او در عین حال به دو سازمان یا گروه اسلامی «علاقمند» بود که هیچیک از آنها به نظر نمی رسد به گروههای تندرو با جهانبینی‌های رادیکال و خطرناک شباهتی داشته باشند.

در آخرین عکسی که خلیلف روی صفحه خود در شبکه اجتماعی منتشر کرده یک جلیقه، کاپشنی کلاه دار و کلاه بیسبالی به تن دارد که نوشته روی آن مشخص نیست. تاریخ عکس مربوط به مه ۲۰۱۴ است.

شبکه تلویزیونی مسکو ۲۴ گزارش داد خلیلف اخیرا کار خود در رستوران را ترک کرده و «ناپدید» شده بود. به گزارش این شبکه تلویزیونی، در عین حال شایعات تایید نشده‌ای در میان دوستان خلیلف وجود دارد که او به کره جنوبی سفرکرده بود.

شبکه تلویزیونی زوزدا نیز از قول علی متکریمف یکی از همکاران سابق خلیلف در رستوران ژاپنی گزارش داد که «او در آن دوران نماز نمی خواند.»

الدار عبدیالدف وزیر خارجه قرقیزستان روز ۴ آوریل در مسکو به خبرنگاران گفت تاکنون ارتباطی بین این حادثه با گروههای اسلام گرای تندرو که عوامل آنها در حملات دیگر در اروپا دخالت داشتند ثابت نشده است.

در منزل خانوادگی خلیلف در شهر اوش، خانوده و همسایه‌ها روز ۴ آوریل در گفتگو با خبرنگار رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی خلیلف را «فردی معمولی» توصیف کردند.

(خاله) عمه خلیلف گفت:«او اینطوری نبود. او در روسیه در یک رستوران کار می کرد و یک فرد معمولی بود.» او افزود فکر می کرد خلیلف در ارتش روسیه خدمت می کرد.

انورجان داداجانف یکی از ریش سفیدان محل گفت:«او پسر خیلی خوبی بود، جوان مهربان و پرکاری بود. همه می گویند که يک فرد معمولی بود.»

اعضای خانواده و همسایه‌ها به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفتند که نهادهای مسئول والدین خلیلف را برای بازجویی بازداشت کرده اند.

XS
SM
MD
LG