لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۹

تولید سوزوکی ارزان قیمت در ایران


عکس از سایت سوزوکی
عکس از سایت سوزوکی

شرکت سوزوکی ژاپن بار دیگر همکاری خود را با ایران خودرو از سر خواهد گرفت. این شرکت پیش از تحریم‌ها جهانی به تولید سوزوکی گرند ویتارا که یک خودرو شاسی بلند است در ایران خودرو می پرداخت.

البته در همکاری جدید این شرکت با ایران خودرو قرار است یک خودرو ارزان قیمت برای بازار ایران تولید شود خودرویی که بازار ایران به شدت به آن نیاز دارد.

هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه ایران خودرو قصد دارد محصول ارزان سوزوکی ژاپن را در کشور تولید و عرضه کند، گفته است:«سوزوکی سلریو یکی از ارزانترین محصولاتی است که روانه بازار کشور خواهد شد و قیمت این خودرو زیر ۳۰ میلیون تومان است و شاید بتوان آن را حول و حوش ۲۸ میلیون تومان عرضه کرد. در حال حاضر به دنبال مدل‌های سوئیفت، سلریو و سیاز برای ورود به بازار ایران هستیم که در این میان تیراژ تولید سلریو بالا خواهد بود.»

اما هر کدام از این سه محصول چه خصوصیاتی دارند ؟

سلریو یکی از ارزان ترین خودرو‌های جهان است. این خودرو یکی از محصولات ماروتی- سوزوکی است که در هند و تایلند تولید می شود . این‌ هاچ‌بک کوچک برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ میلادی به بازار هند معرفی شد و تنها طی یک سال حضور در بازار هند موفق به کسب حدود ۳ درصد از سهم کل بازار خودرو این کشور شد. سلریو در بازار هند به‌تنهایی توانسته هوندا بیرو‌، فورد فیگو‌، هیوندای i۱۰‌، شورولت بیت و نیسان میکرا را در کوچک‌ترین کلاس ‌هاچ‌بک‌های هند پشت سر بگذارد. این خودرو از معدود خودروهای بازار هند است که از مجموع پنج ستاره موفق به کسب سه ستاره ایمنی شده است.

این خودرو با این موتور حدود هشت اسب بخار قوی تر از موتور پراید در ایران است اما مصرف سوختش حداقل ۲۰ درصد کمتر از پراید است این محصول در هند به غیر از گیربکس دستی با گیربکس اتوماتیک و نیمه اتوماتیک هم عرضه می شود.

عرضه این خودرو با چنین مشخصاتی می تواند بازار خودرو‌های ارزان قیمت را در ایران دچار تحول کند.

یکی دیگر از محصولات مهمی که قرار است در ایران خودرو تولید شود مدل سوئیفت است‌. این‌ هاچ‌بک کلاس بی‌ برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ میلادی توسط سوزوکی به بازار‌های بین‌المللی معرفی شد و در سال ۲۰۰۵ ماروتی هند نسخه اختصاصی خودش را بر پایه نسل دوم آن روانه بازار هند کرد‌.

شرکت ماروتی هند در این خودرو از موتور ۱۲۰۰ سی سی بنزینی استفاده کرده است این پیشرانه توانایی تولید حداکثر قدرت ۸۴ اسب بخار را دارد. ایران خودرو هم قصد دارد از همین موتور در محصولات خود استفاده کند.

هم اکنون تولیدات رنو، نیسان، تاتا موتورز و سوزوکی در هند از ارزان‌ترین خودرو‌های جهان هستند. در حال حاضر رنو کوئید در هند پنچ هزار دلار ، و داتسون گو و سوزوکی سلریو هم حدود شش هزار دلار قیمت دارند.

قدرت این موتور از تیپ دو ۲۰۶ حدود ۱۰ اسب بخار بیشتر است. این خودرو احتمالا با چنین قدرت و خصوصیاتی مشابه پژو ۲۰۶ تیپ دو قرار است جایگزین این محصول در ایران خودرو شود . پیش بینی می شود این خودرو بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد.

سیاز از دیگر محصولات سوزوکی در ایران است. این محصول که در سوزوکی هندو تولید می شود از نظر اندازه همانند خودرو سمند و پژو ۴۰۵ است.

این خودرو سدان با دو موتور ۱۴۰۰ سی سی بنزینی و ۱۲۴۸ سی‌سی دیزلی در بازار هند عرضه می‌شود و قدرت موتور نمونه بنزینی ۹۱ اسب بخار است. این خودرو هم احتمالا بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان در بازار ایران قیمت خواهد داشت. موتور این خودرو حدود هفت اسب بخار از سمند ضعیف تر است اما مصرف و آلودگی بسیار کمتری نسبت به سمند و پژو ۴۰۵ دارد.

ایران خودرو طی چند ماه گذشته مذاکرات فشرده‌ای را برای تولید خودرو‌های ارزان قیمت با رنو، داتسون، سوزوکی و تاتا موتورز انجام داده است.

یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی ایران خودرو تولید خودرو ارزان با تکنولوژی روز برای مشتریان ایرانی است.

به دلیل ضعیف شدن ارزش پول ایران پس از سال ۱۳۹۰ تولید خودرو ارزان قیمت با تکنولوژی مناسب در ایران سخت شده است.

هم اکنون تولیدات رنو، نیسان، تاتا موتورز و سوزوکی در هند از ارزان‌ترین خودرو‌های جهان هستند. در حال حاضر رنو کوئید در هند پنچ هزار دلار ، و داتسون گو و سوزوکی سلریو هم حدود شش هزار دلار قیمت دارند.

پیمان کارگر مدیرعامل رنو خاورمیانه درباره مدل‌های جدید رنو در ایران خودرو گفته است: «در ایران خودرو قرار است مجموعه خودرو هایی که بر روی پلت فرم کوئید که ارزان قیمت‌ترین خودرو رنو است تولید شود این خودرو شامل انواع مختلف از سدان تا هاچ بک خواهد بود.»

رنو قصد دارد مدل کوئید، ارزان‌ترین محصول این شرکت را در ایران تولید کند و آن را به عنوان جایگزین پراید معرفی کند. رنو اعلام کرده که قصد دارد این محصول را که قیمت آن در هند حدود پنچ هزار دلار است را با قیمت ۲۵ میلیون تومان وارد بازار ایران کند.

البته آنگونه که شرکت رنو اعلام کرده مدل تولیدی کوئید در ایران همانند مدل تولیدی کوئید در برزیل خواهد بود مدل کوئید در برزیل حدود شش هزار دلار قیمت دارد و ایمنی آن بیشتر از رنو کوئید در هندوستان است.

رنو کوئید تولیدی در هند نتوانسته در تست‌های تصادف ستاره‌ای کسب کند در حالی که قرار است رنو کوئید‌های تولیدی در برزیل سه ستاره ایمنی داشته باشند.

در قرار داد جدید ایران خودرو با شرکت پژو قرار شده است مجموعه خودروهایی که روی پلت فرم پی اف یک این شرکت توسعه یافته اند در شرکت ایران خودرو تولید شوند ارزان‌ترین محصول این کلاس پژو ۳۰۱ است که حدود ۱۲ هزار دلار قیمت دارد.

پیش بینی می شود قیمت این محصول در بازار ایران حدود ۶۰ میلیون تومان باشد.

با این همه این محصولات به دلیل قیمتشان نمی توانند جایگزین محصولات کنونی ایران خودرو شوند که قیمتی بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان دارند.

در بخش ارزان قیمت تر بازار نیز ایران خودرو محصولی ندارد که بتواند با محصولات شرکت سایپا که بر پایه پراید توسعه یافته اند رقابت کند و عملا این بخش بازار را از دست داده است.

این شرکت به این دلیل سعی دارد به دنبال جایگزینی برای محصولات فعلی‌اش که قدیمی شده اند و همچنین رقیبی برای پراید محصول شرکت رقیبش سایپا باشد.

XS
SM
MD
LG