لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۶

جام دیویس، از پیروزی ایران تا رویای طلسم‌شکنی بلژیک


تیم ملی تنیس ایران که در گروه دوم آسیا - اقیانوسیه موفق شد ویتنام را پنج بر صفر شکست دهد تا در همین گروه باقی بماند
تیم ملی تنیس ایران که در گروه دوم آسیا - اقیانوسیه موفق شد ویتنام را پنج بر صفر شکست دهد تا در همین گروه باقی بماند

جام دیویس در نقاط مختلف جهان برگزار شد. بزرگترین تورنمنت سالانه ورزشی در جهان که نخستین دوره‌اش در سال ۱۹۰۰ به انجام رسید.

آمریکا با ۳۲ قهرمانی پیشتاز این رقابت‌هاست. استرالیا، انگلستان و فرانسه هم در رده‌های بعدی قرار دارند.

تیم ملی تنیس ایران که در گروه دوم آسیا - اقیانوسیه قرار دارد، در اصفهان موفق شد ویتنام را پنج بر صفر شکست دهد تا در همین گروه باقی بماند. ویتنام به دسته سوم سقوط کرد.

در بخش انفرادی، شاهین خالدان و حمیدرضا نداف هر کداوم دو پیروزی کسب کردند. در دو نفره نیز اشکان شکوفی و امیروالا معدنچی موفق به کسب پیروزی شدند.

سعید احمدوند به عنوان سرمربی، هدایت تیم ملی را برعهده داشت. سیف‌الله بهزادپور مربی و مصطفی عطایی هم بدنساز این تیم هستند.

ایران سال‌هاست بین گروه دوم و گروه سوم آسیا در رفت و آمد است. تغییر بازیکنان تیم ملی به کندی صورت می‌گیرد. تماس‌های بین‌المللی ایران با تنیس حرفه‌ای نیز ناچیز است.

مشکلاتی از این دست باعث شده ایران جایی در گروه اول آسیا - اقیانوسیه نداشته باشد. ایران پیش از غلبه بر ویتنام، در پاکستان سه بر دو مغلوب میزبان خود شد.

قزاقستان، هندوستان، ازبکستان، چین، کره جنوبی، نیوزلند و تایوان تیم‌های گروه نخست آسیا - اقیانوسیه هستند.

مهم‌ترین گروه در جام دیویس، رقابت‌های گروه جهانی است. سوئیس که دیگر در دیویس کاپ از وجود راجر فدرر بی‌بهره است، پنج بر صفر مغلوب آمریکا شد.

آمریکا با وجود این پیروزی و به رغم بهره‌گیری از بازیکنانی نظیر جک ساک و جان ایسنر، در یک چهارم نهایی به استرالیا باخت تا حذف شود.

برتری چهار بر یک صربستان مقابل اسپانیا از مهم‌ترین حوادث مرحله یک چهارم نهایی بود. صربستان در دور قبلی نیز با همین نتیجه روسیه را شکست داده بود.

در دیدار صربستان با اسپانیا، نوواک جوکوویچ نخستین پیروزی را کسب کرد. نوواک و یارانش در نیمه نهایی باید با فرانسه بازی کنند.

فرانسوی‌ها برای صعود به نیمه نهایی مقابل بریتانیا به برتری رسیدند. کایل ادموند و دان اوانز در غیاب اندی ماری نتوانستند مانع از حذف تیم‌شان شوند.

بلژیک و استرالیا دیگر تیم‌های مرحله نیمه نهایی هستند که برنده آنها روانه فینال خواهد شد.

از جمع چهار تیم نیمه نهایی، فقط بلژیک است که هرگز فاتح جام دیویس نشده. جالب اینکه آنها دو بار به فینال رسیده‌اند. اولین بار سال ۱۹۰۴ و بار دوم ۱۱۱ سال بعد!

دیوید گافن مهم‌ترین بازیکن بلژیک است که در رده چهاردهم دنیاست و با توجه به حضور نیک کیریوس در تیم ملی استرالیا، بلژیکی‌ها کار فوق‌العاده سختی برای شکستن طلسم قهرمانی دارند.

XS
SM
MD
LG