لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

صدور هفت سال زندان برای «سه فعال مدنی» در تبريز


گزارشهای حقوق بشری از ايران حاکی است که شعبه سه دادگاه نقلاب تبريز «سه فعال مدنی» ساکن اين شهر را مجموعا به هفت سال زندان محکوم کرده است.

رسول رضوی به اتهام «تبليغ عليه نظام» به ۱ سال حبس تعزيری محکوم شده است. وی از اتهامات «تبانی برای ارتکاب جرم عليه امنيت کشور، ارتباط با گروه‌های تجزيه‌طلب و بيگانه، مشارکت در باز کردن پلاکارد در ورزشگاه سهند و مشارکت در گروه‌های پان ترکيستی» تبرئه شده است.

وی از جمله فعالين مدنی آذربايجان است که سخنرانيهايی در گردهم آيی های اعتراضی به خشک شدن درياچه اروميه داشته است. وی ۱۳ آذرماه پارسال بازداشت شد.

شعبه ۳ دادگاه انقلاب تبريز همچنين حسين علی محمدی و طاها کرمانی را نيز به اتهام «تبليغ عليه نظام و توهين به رهبری» به ۳ سال حبس تعزيری محکوم نمود.
آنگونه که سايتهای خبری حقوق بشری گزارش داده اند، اين افرد نيز از اتهاماتی چون «اجتماع و تبانی و عضويت در گروه فعالين مستقل حرکت ملی» تبرئه شده اند.

در متن دادنامه اين فعالين تبريزی، استنادات دادگاه برای محکوميت ايشان، ايجاد وبلاگ «سوزسوز گؤل» (درياچه تشنه)، تهيه فراخوان برای تظاهرات، تهيه و پخش سی دی های «قوم گرا و ارتباط با عوامل قوم گرا»، فعاليت تجزيه طلبانه در بازی های (تيم فوتبال) تراکتورسازی و مشارکت در باز کردن پلاکارد در ورزشگاه يادگار امام» ذکر شده است.

گزارشها حاکی است که طاها کرمانی و حسين علی محمدی می بايست دوباره ۱۵مرداد۹۳ در شعبه ۱۰۴ دادگاه عمومی تبريز حاضر شوند تا به دو اتهام آنها داير بر «تحريق اموال عمومی و توهين به مقدسات اسلام» رسيدگی شود.
کرمانی و علی محمدی و رسول رضوی ۲۶ فروردين۹۳ پس از نزديک به ۶ ماه بازداشت موقت به قيد وثيقه از زندان تبريز آزاد شده بودند.

هر سه فعال مدنی قبلا نيز سابقه بازداشت و محموميت به زندان در دادگاه انقلاب را دارند.

برخوردهای امنيتی با فعالين محيط زيست و معترضان به خشک شدن درياچه اروميه در ميان برخی نمايندگان مجلس نيز واکنشهايی داشته است.

از جمله مسعود پزشکيان نماينده مجلس اخيرا در يک گفتگوی تلويزيونی از اتهاماتی نظير «پان ترکيسم و تجزيه طلبی» برای بازداشت شدگان معترض به خشک شدن درياچه اروميه انتقاد شد.

وی ۲۷ تيرماه سال جاری در سايت رسمی خود نيز جزئياتی از گفتگوی خود در همين زمينه را به همراه فليم مصاحبه منتشر کرد.

بگفته وی « بعضی‌ها رفتند دم درياچه و به صورت نمادين به داخل درياچه آب ريختند، ... آنها را گرفتند ... بر يک عده اسم پان ترکسيم می گذارند و با آنها برخورد می کنند و می گويند که اينها آنها را تحريک کردند ... يعنی سياسی اش می کنيم و بعد محيط زيست را از دست می دهيم».

XS
SM
MD
LG