لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

​ استفاده از درختکاری برای مبارزه با آلودگی هوا


قبل از بنای شهر هوستون و توسعه ساحتمان سازی در حومه آن اين منطقه و تمام نواحی ساحلی خليج تگزاس در جنوب کشور آمريکا از انواع درختان پوشيده بود.

مهاجرانی که در اين بخش تگزاس ساکن شدند برای بنای هوستون و شهرک های حومه آن بخش گسترده ای از اين درخت ها را قطع کرده و فضای طبيعی منطقه را دگرگون کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس اکنون يکی از بزرگترين شرکت های توليدات شيميايی آمريکا و يکی از با سابقه ترين نهادهای مدافع محيط زيست با همکاری يکديگر که معمولا بعيد است قصد دارند برای مبارزه با آلودگی هوا بخشی از نواحی جنگلی را احيا کنند.

اين طرح هنوز در مراحل اوليه است و با موانع فراوانی روبرو است ولی شايد شروعی باشد برای کنار گذاشتن ماشين آلات گرانقيمت تصفيه آلودگی هوا و تمرکز روی احيا بيشه های طبيعی اين منطقه به عنوان راه موثرتری برای مبارزه با آلودگی.

يکی از مسئولان شرکت شيميايی داو ( Dow ) دراين مورد گفت:« اين طرح در مرحله تحقيقات بسيار اميدبخش است. ولی برای اطمينان کامل در مورد موفقيت آن در کاستن از آلودگی هوا بايد کارهای بيشتری انجام شود. . بسياری از درختان به طور طبيعی آلودگی هوا را که روی برگ های آنها می نشيند جذب می کنند. درختانی که حجم شاخ و برگ آنها بزرگتر است اکثر مواد و ذرات آلوده کننده به خصوص اکسيد نيتروژن را جذب می کنند که از جمله آلودگی های ناشی از احتراق سوخت است و علاوه بر آزردن دستگاه تنفسی در شکل گرفتن لايه ازون موثر است.

شرکت توليدات شيميايی داو و نهاد مدافع محيط زيست يک طرح شش ساله را از سال ۲۰۱۱ به طور مشترک آغاز کرده اند که هزينه آن حدود ۱۰ ميليون دلار است. هدف از اين طرح استفاده از منابع طبيعی برای مبارزه با آلودگی های محصول اين کارخانه و در نتيجه کاستن از هزينه های اين شرکت است که در حال حاضر با ماشين آلات گرانقيمت اين کار را می کند.
پژوهشگران با استفاده از تمام اصطلاحاتی که توسط اداره جنگلبانی آمريکا جمع آوری شده، از جمله جهت وزش باد، اندازه شاخ و برگ درختان و تناسب آن با تصفيه آلودگی هوا به اين نتيجه رسيدند که احتمالا جنگلی به وسعت ۱۰۰۰ هکتار می تواند آلودگی های ناشی از فعاليت اين شرکت شيميايی را تصفيه کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس دراين پژوهش مشخص شد که يک محدوده هزار هکتاری پوشيده از درخت طی يک دوره ۳۰ ساله می تواند هر سال بين ۴ تا ۷ تن اکسيد نيتروژن را تصفيه کند. در صورتيکه يک دستگاه از ماشين آلاتی که اکنون در آمريکا مورد استفاده قرار می گيرند طی هر سال می تواند حدود ۵۰ تا ۷۰ تن از اين ماده را تصفيه کند.

بنابراين می توان به اين نتيجه رسيد که يک جنگل ده هزار هکتاری طی هر سال می تواند به اندازه يکی از اين ماشين الات مواد آينده هوا را تصفيه کند. به گفته کارشناسان تگزاس يکی از پهناورترين ايالت های آمريکا است و اراضی وسيعی برای درختکاری دارد.

اگر هزينه خريد يا کرايه زمين برای جنگل کاری در نظر گرفته نشود هزينه مالی اين طرح تقريبا با روش های قديمی و صنتعی تصفيه آلودگی هوا يکسان است.

مسئولان اين طرح اميدوارند بتوانند علاقه تعدادی از زمينداران بزرگ تگزاس را به درختکاری اراضی آنها جلب کند. در غير اينصورت دولت فدرال و يا نهادهای مدافع محيط زيست اين اراضی را خريداری کرده و در اختيار شرکت شيميايی داو Dow قرار خواهند داد.

خبرگزاری آسوشيتدپرس در پايان اين گزارش يادآوری می کند که طبق تازه ترين نتايج اين پژوهش هزينه تصفيه يک تن اکسيد نيتروژن از طريق جنگل کاری حدود دو هزار و ۴۰۰ تا چهار هزار دلار است . و هزينه همين کار با استفاده از روشهای قديمی و صنعتی حدود دو هزارو ۵۰۰ تا پنج هزار دلار است.

تازه ترين نتايج اين پژوهش توسط گروه بيشتری از کارشناسان در حال بررسی است و قبل از اجرای اين طرح دولت فدرال و دولت ايالتی تگزاس بايد آن را تصويب کنند.
XS
SM
MD
LG