لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

کابینه ترامپ به کدام سمت می‌رود؟


مایکل فلین
مایکل فلین

از کسینجر و برژینسکی تا کولین پاول و کوندالیزا رایس، پست «مشاور امنیت ملی» رئیس‌جمهور از زمانی که بعد از جنگ جهانی دوم به وجود آمد تا امروز، فرصتی بوده برای نامهایی آشنا، تا در ساختار قدرت آمریکا در موقعیتی استثنایی قرار بگیرند.

مشاور امنیت ملی در کاخ سفید مستقر است و دروازه‌ اطلاعات و استراتژی‌های امنیتی رئیس‌جمهور محسوب می‌شود؛ پستی که در سیاستگذاری‌ها و اقدامات سه نهاد وزارت دفاع، ارتش و سازمان سیا نیز اثر دارد.

با این وصف، مشاور امنیت ملی برای دونالد ترامپ که پیش از این هیچ‌گونه سابقه فعالیت سیاسی نداشته می‌تواند ارزش مضاعفی نیز داشته باشد. مجموعه این عوامل موجب شده تا گزینه دونالد ترامپ برای این پست، خیلی سریع زیر ذره‌بین رسانه‌های آمریکایی قرار بگیرد: مایکل فلین؛ عالی‌رتبه‌ترین ژنرالی که با سابقه کار اطلاعاتی از آقای ترامپ حمایت کرده بود.

ژنرال فلین در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ ریاست سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا را برعهده داشت که مسئولیت‌هایی شبیه به یک اداره اطلاعات ارتش را به دوش می‌کشد. او بعد از این سمت از ارتش بازنشسته شد، اما برخلاف سنت نانوشته این نهاد وقتی لباس نظامی را از تن درآورد، انتقادهای بسیار تندی علیه باراک اوباما مطرح کرد. محور اصلی انتقاد آقای فلین، استراتژی آمریکا در برابر اسلامگرایان به ویژه گروه خلافت اسلامی یا داعش بود.

او که همانند دونالد ترامپ در توئیتر نیز بسیار فعال است، در نقد سیاست‌های آمریکا تا آنجا پیش رفت که از سوی برخی به ترویج اسلام‌هراسی متهم شد. پاسخ آقای فلین در توئیتر این بود که وحشت از مسلمانان یک رفتار معقول است.

چنانکه خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است او در یک سخنرانی در شهر دالاس در تاسبتان امسال گفت که معتقد است، اسلام یک ایدئولوژی سیاسی است که پشت نام مذهب پنهان شده است. این خبرگزاری می‌نویسد اگر ترامپ به دنبال افزایش مداخله آمریکا در خاورمیانه است، مایکل فلین حامی او در میان سران دولت خواهد بود.

اما نقطه اشتراک مایکل فلین و دونالد ترامپ به نقد مسلمانان خلاصه نمی‌شود؛ آقای فلین با روسیه روابط گرمی دارد. او چندین بار براس سخنرانی به مسکو دعوت شده و در یکی از خبرسازترین اقداماتش در میهمانی جشن ۱۰ سالگی تاسیس تلویزیون راشاتودی شرکت کرد. در این میهمانی، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیز حضور داشت. این شبکه تلویزیونی که به دولت روسیه وابسته است، مواضعی ضدآمریکایی دارد و از سوی منتقدینش، پروپاگاندای حکومت روسیه به زبان انگلیسی توصیف می‌شود.

آقای فلین همچنین از جمله کسانی بود که در جریان مبارزات انتخاباتی آقای ترامپ، از شعارهای ضد کلینتون به شدت حمایت کرد و حتی یکبار در حین سخنرانی خواستار زندانی شدن نامزد حزب دموکرات شد.

مایکل فلین در سخنرانی‌اش در کنوانسیون حزب جمهریخواه گفت اگر او مانند هیلاری کلینتون از سرورهای شخصی برای ارسال ایمیلهای کاری استفاده کرده بود، قطعا زندانی می‌شد.

علاوه بر مایکل فلین که برای پست مشاور امنیت ملی انتخاب شده، روز جمعه، مایک پوم په یو، یکی از نمایندگان ایالت کانزاس در مجلس نمایندگان به سمت ریاست سازمان سیا انتخاب شد و چنانکه واشنگتن پست گزارش داد، خیلی زود این سمت را پذیرفت.

آقای پوم په یو از جمله نمایندگانی بود که معتقد بود در جریان توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، یک توافق مخفی میان آمریکا و ایران نیز گنجانده شده که از افکار عمومی مخفی شده. دولت باراک اوباما همواره این ادعا را تکذیب کرد

همچنین پست دادستان کل که ریاست وزارت دادگستری را برعهده خواهد داشت، به سناتور ایالت آلاباما به نام جف سشنز پیشنهاد شد. آقای سشنز از جمله سناتورهایی است که مواضع سرسختانه‌ای علیه مهاجرین دارد و در دو دهه گذشته که در سنا حضور داشته، تقربیا با تمامی لوایح و طرح‌های اصلاح امور مهاجرین مخالفت کرده است. او همچنین با اتهام نژادپرستی نیز روبه‌رو بوده که بارها آن را تکذیب کرده است و گفته است که نژادپرستی جایی در جامعه آمریکا ندارد.

او یکی از نخستین سناتورهایی بود که از دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی حمایت کرد.

در ادامه تلاش‌های دونالد ترامپ برای تشکیل کابینه‌اش در حال حاضر بسیاری از نگاهها متوجه پست حساس وزارت خارجه است که در این دولت آمریکا نقش و جایگاهی مهم دارد. رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک، نیوت گینگریچ رئیس سابق مجلس نمایندگان، جان بولتون نمایند اسبق آمریکا در سازمان ملل، زلمای خلیل‌زاد سفیر اسبق آمریکا در افغانستان، عراق و سازمان ملل، باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا از جمله کسانی هستند که نامهایشان به عنوان وزیر احتمالی بعدی مطرح شده است.

همچنین برخی رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که میت رامنی، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ نیز با دونالد ترامپ دیدار خواهد کرد و این احتمال وجود دارد که پست وزارت خارجه به او پیشنهاد شود.

XS
SM
MD
LG