لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

انتقاد دو مرجع تقلید از میزان تعطیلات نوروزی


آیت الله مکارم شیرازی (چپ) و آیت الله جعفر سبحانی
آیت الله مکارم شیرازی (چپ) و آیت الله جعفر سبحانی

ناصر مکارم شیرازی و جعفر سبحانی دو مرجع تقلید شیعه مقیم قم با انتقاد از تعطیلات دو هفته‌ای عید نوروز این تعطیلات را به زیان کشور و حوزه‌های علمیه اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر٬ آیت اللهمکارم شیرازی روز چهارشنبه ۲۶ اسفندماه در درس خارج فقه خود که در قم برگزار می‌شود گفته «تعطیلات همگانی طولانی باعث ضربه زدن به کشور می‌شود.»

این مرجع تقلید تعطیلات سال جدید شمسی را باعث «از کار افتادن چرخه اجتماع» دانسته و اعطای مرخصی به کارمندان را به عنوان یکی از راه‌کار‌های کاهش تعطیلات رسمی در ایران پیشنهاد کرده است.

به گفته وی «تعطیلات طولانی موجب عقب افتادن کشور می‌شود و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته تعطیلات آن‌ها شاید ثلث تعطیلات کشور ما نباشد.»

گروهی از مراجع تقلید شیعه در ایران سال‌هاست که از تعطیلات عید نوروز انتقاد کرده و خواستار کاهش آن هستند٬ اما در برابر تعطیلات مذهبی در این کشور سکوت پیشه کرده‌اند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی تعداد تعطیلات مذهبی در ایران را ۱۵ روز در سال اعلام کرده و از مجلس هفتم تاکنون تلاش‌های نمایندگان برای کاهش این تعطیلات بی‌نتیجه مانده است.

۱۶ اسفند سال ۹۱ نیز مکارم شیرازی در واکنش به این طرح خطاب به نمایندگان مجلس گفته بود که «این کار به هیچ قیمت عملی نخواهد شد، پیشنهادهای خنده‌داری مطرح می‌شود و انگار برخی نمی‌دانند در کدام مملکت زندگی می‌کنند.»

این مرجع تقلید هشدار داده بود که «ما برای مجلسیان احترام قائلیم ولی آنهایی که این فکر خام را در سر می‌پرورانند باید بدانند تمام ملت در مقابل آن‌ها خواهند ایستاد.»

آیت الله جعفر سبحانی از دیگر مراجع تقلید مخالف کاهش تعطیلات مذهبی در ایران است٬ اما نسبت به میزان تعطیلات عید نوروز اعتراض دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه٬ این مرجع تقلید صبح روز چهارشنبه در پایان آخرین درس فقه اصول خود در سال ۹۴ گفته «اگر بخواهیم به هر بهانه‌ای حوزه را تعطیل کنیم، با این درس، به جایی نمی‌رسیم.»

سبحانی این مطلب را در انتقاد از تعطیلی برخی مدارس حوزه‌های علمیه از هفته گذشته به بهانه عید نوروز بیان کرده است.

مراجع تقلید در شرایطی به میزان تعطیلات نوروزی انتقاد دارند که در ایران تنها شش روز به عنوان تعطیلات ملی شناخته می‌شود و چهار روز هم به عنوان «تعطیلات انقلابی.»

مجلس چندین سال است که قصد دارد از میزان تعطیلات رسمی و عمومی در ایران بکاهد٬ اما اختلاف‌ها بر سر حذف تعداد تعطیلات ملی٬ مذهبی و انقلابی باعث بی‌نتیجه ماندن این طرح شده است.

XS
SM
MD
LG