لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۰

امارات متحده عربی، اسرائیل، و ایران از هک تا واقعیت


یک گروه از هکرهای اینترنتی که گفته می شود با مسکو ارتباط دارند صد‌ها ایمیل سرقت شده از حساب ایمیلی متعلق به یوسف العُتیبه سفیر امارات متحده عربی در آمریکا را در فضای مجازی منتشر کرده اند.

گروه هکرها که خود را «افشاگر جهانی» معرفی کرده از یک حساب ایمیلی در روسیه عمل کرده است ولی بنا به خبرهای منتشره سرقت اولیه توسط یک افشاگر مقیم واشنگتن پایتخت آمریکا صورت گرفته و آن شخص اطلاعات سرقت شده را به هکر‌ها فروخته است.

پس از آن هکر‌ها نمونه هایی از مطالب هک شده را در اختیار تعدادی از رسانه‌های خبری و اینترنتی از قبیل اینترسپت، هافینگتون پست، و دیلی بیست قرار داده اند و سپس این اطلاعات در حد وسیعتری منتشر شده است.

به گزارش اینرسپت، ۵۵ صفحه از ایمیل‌های یوسف العُتیبه هک و منتشر شده که به نظر می رسد ابتدا به صورت نسخه کاغذی چاپ و سپس با دوربین دیجیتال از آن عکیبرداری شده است. تاریخ برخی از این ایمیل‌ها به سال ۲۰۱۴ می رسد. سخنگوی سفارت امارات متحده در واشنگتن در گفتگویی با دیلی بیست تعلق ایمیل‌ها را به شخص سفیر تایید وتلویحاً گفته است که اسناد هک شده به دست خیلی‌ها رسیده است.

گزارش هانا کاویانی در مورد ایمیل‌های هک‌شده سفیر امارات در آمریکا
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:10 0:00
لینک مستقیم

امارات متحده عربی و اسرائیل – امارات متحده عربی با اسرائیل رابطه دیپلماتیک رسمی ندارد ولی ارتباط تنگاتگی در همه زمینه‌ها بین دو کشور برقرار است. این ارتباط به چندین دهه قبل بر می گردد و دوبی اغلب نقش رابط را در مسایل مربوط به فلسطینی‌ها بازی کرده است.

با اینهمه رابطه به صورت غیر رسمی باقیمانده و در سال ۲۰۱۳ روزنامه‌های اسرائیلی از افتتاح یک دفتر نمایندگی سیاسی در یکی از کشورهای عربی خلیج فارس خبر دادند و در همان زمان شایعه قریب به یقین این بود که آن کشور امارات متحده عربی است.

یوسف العُتیبه از سال ۲۰۰۸ به سمت سفیر امارات متحده در واشنگتن انتخاب شد. وی از دیپلمات‌های بسیار پر نفوذ و نزدیک به مقامات امنیتی و دفاعی آمریکا است. به نوشته "اینترسپت" العتیبه روابط نزدیکی با جرد کوشنر داماد و مشاورپرزیدنت ترامپ دارد. وی همچنین روابط بسیار خوبی با موسسات و لابی‌های فعال پایتخت از جمله موسسه با نفوذ بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها دارد که یک اتاق فکر طرفدار اسرائیل به شمار می آید.

این بنیاد غیر دولتی است و به نوشته اینترسپت بودجه آن توسط شلدون آدلسون بیلیونر آمریکایی تامین می شود. شلدون آدلسون از متحدین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است.

مارک دوبویتز در توئیتی می نویسد که از سال ۲۰۱۳ آقای آدلسون کمک مالی به این بنیاد نکرده و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها هرگز از دولت های خارجی پولی دریافت نکرده و نخواهد کرد.

محتوای ایمیل‌ها - گرچه وجود رابطه رسمی بین دو کشور اسرائیل و امارات متحده عربی هیچوقت مورد تایید قرار نگرفته ولی هردو غالبا روبط حسنه‌ای داشته و در مسایل منطقه‌ای بخصوص در مقابله با رقیب مشترکشان، ایران، همکاری‌های دایمی داشته اند. محتوای ایمیل‌های افشا شده علاوه بر اینکه نقش و تاثیر ارتباط‌های محرمانه را در سیاست گذاری بخوبی نشان می دهد، بر روابط حسنه بین دو کشور اسرائیل و امارات متحده نیز دلالت دارد.

یکی از ایمیل هایی که اخیراً بین مارک دوبوویتز از مدیران اجرایی برجسته بنیاددفاع از دموکراسی ها، العتیبه سفیر امارات، و جان هانا، از مدیران مشاور عالی بنیاد رد و بدل شده دارای چنین عنوانی است: «لیست کمپانیهایی که در ایران، امارات متحده و عربستان سعودی سرمایه گذاری می کنند را هدف گیری کنید».

در این ایمیل که تاریخ آن ۱۰ ماس ۲۰۱۷ ( ۱۹ اسفند ۱۳۹۵) است مارک دوبوویز می نویسد: «جناب سفیر، یادداشت پیوست حاوی لیست کمپانی هایی است که با ایران تجارت می کنند و در عین حال با امارات متحده عربی و عربستان سعودی نیز تجارت دارند. همانطور که صحبت کردیم این لیست برای ان است که به این شرکت‌ها گفته شود بین این کشور‌ها یکی را انتخاب کنند.»

مارک دوبویتز به هافینگتون پست گفته که شرکت های بین المللی که در اختیار سفیز امارات گذاشته رویکردی است که او بارها از آن به صورت عمومی صحبت کرده و فهرست شرکت ها را به عنوان نمونه به تعدادی از افراد در واشینگتن و خارج از آمریکا ارسال کرده تا نظر آنها را جویا شود.

لیست مورد اشاره حاوی اسامی بسیاری از شرکت‌های تجاری غیر آمریکایی بود، مانند لوک اویل و ایر باس، که در عین حال پس از توافق اتمی با ایران در صدد سرمایه گذاری در ایران بوده اند. به گزارش اینترسپت فرض نویسنده ایمیل این است که عربستان سعودی یا امارات متحده می توانند این کمپانی هارا تحث فشار قرار دهند تا پس از توافق اتمی سال ۲۰۱۵ از سرمایه گذاری در ایران منصرف شوند.

در ایمیل دیگری که در اواخر ماه آوریل مبادله شده، جان هانا، که سابقاً معاون مشاور امنیت ملی دیک چنی معاون سابق رئیس جمهور بوده است به العتیبه شکوه می کند که چرا قطر دارد ملاقاتی را با سران حماس در یک هتل که مالک آن امارات متحده است سازمان دهی می کند؟

جواب العُتیبه این است که تقصیر امارات نیست و مشکل اصلی از پایگاه نظامی آمریکا در قطر است و پیشنهاد میکند «چطوره که شما پایگاه را از قطر خارج کنید و ما هم هتل را تغییر می دهیم.»

هانا و العتیبه با هم روابط نزدیک داشته اند و در ماه اوت سال گذشته ایمیل دیگری که از طرف هانا به العتیبه فرستاده شد حاوی مقاله‌ای بوده که ادعا می کرد بنیاد دفاع از دموکراسی و امارات متحده عربی مشترکاً مسئولیت کودتای نا موفق نظامی را در ترکیه بر عهده داشته اند. در این ایمیل هانا می نویسد «مفتخریم که با شما در یک جبهه هستیم».

یکی دیگر از ایمیل‌های هک شده ریز برنامه ملاقاتی را که قرار است بین ۱۱ تا ۱۴ ماه جاری (ژوئن) بین بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و دولت امارات متحده صورت بگیرد افشا می کند.

قضیه قطر و تلویزیون الجزیره نیز در لیست موضوعاتی است که قرار است در این نشست مورد بحث و گفتگو قرار گیرد.

به گزارش سایت الجزیره در ایمیل‌های افشا شده تلویزیون الجزیره «مخرب» و «وسیله بی‌ثباتی منطقه ای» معرفی شده و پیشنهاد شده است که این تلویزیون را به عنوان شبکه‌ای معرفی کنند که بجای روزنامه نگاری خوب به اشاعه هرج و مرج و بی‌ثباتی می پردازد. همچنین قرار است در ملاقات ماه جاری وزیر دفاع اسبق آمریکا رابرت گیتس و مارک دوبوویتز از مدیران اجرایی برجسته بنیاددفاع از دموکراسی‌ها نیز حضور داشته باشند.

علاوه بر آن پیام هایی که بین شخص سفیر و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها مبادله شده اشاراتی دارد بر اینکه پیش بینی می شود با چهره‌های شاخصی مانند محمد بن زیاد ولیعهد امارات متحده عربی که نیروهای نظامی امارات زیر نظر او هستند، و همچنین محمد دحلان از چهره‌های فلسطینی که اکنون در امارات متحده عربی سکونت دارد ملاقات صورت خواهد گرفت. البته معلوم نیست پس از افشای این ایمیل‌ها جلسه مورد نظر همچنان تشکیل بشود.

بخش عمده‌ای ازمکاتبات انجام شده بر روابط آمریکا با امارات تمرکز دارد و اینکه چگونه میتوان بر ایران تاثیر گذاشت به نحوی که شرایط داخلی ایران برای «مهار و شکست دادن» سیاست‌های منطقه‌ای ایران مورد بهره برداری قرار گیرد.

بنیاد دفاع از دموکراسی در شکل دادن به مباحث سیاسی در دولت پرزیدنت ترامپ نقش داشته و بعید نیست که امارات متحده عربی حساب کند که می تواند با بهره برداری ازارتباط موجود پرزیدنت ترامپ را به اتخاذ سیاست‌های تند تر نسبت به ایران ترغیب کند. به نوشته "اینترسپت"، یکی از پژوهشگران بنیاد دفاع از دموکراسی بنام دیوید واینبرگر ماه گذشته در ارتباط با رهیافت منطقه‌ای آمریکا گفته بود که «امارات متحده عربی منتظر است که آمریکا شعارها را تبدیل به عمل کند.»

جالب اینجاست که امارات متحده تا قبل از توافق اتمی ایران یکی از معدود کشورهایی بود که در خلیج فارس با ایران روابط اقتصادی – تجاری ویژه‌ای داشت و بسیاری از ایرانیان ثروت‌های بادآورده دوران تحریم را به آنجا منتقل کرده و حتی بسیاری از آنها توانسته بودند تابعیت اماراتی را نیز کسب کنند.

بعد از توافق اتمی پیش بینی می شد بنادر امارات بخصوص بندر دوبی تبدیل به دروازه بزرگ مبادلاتی بین دو کشور شود. اگرچه در دوران احمدی نژاد این روابط کاهش یافته بود ولی بعید به نظر می رسید چیزی بتواند تاثیرات منفی دراز مدتی را بر روابط ایران و امارات تحمیل کند.

به طور یقین معامله اتمی و متعاقب آن تحولات رابطه ایران با عربستان سعودی، نقش منطقه‌ای ایران در عراق، سوریه و یمن، فاکتورهای منفی را برای تخریب رابطه ایجاد کرد. اینک با این موج جدید افشاگری‌ها و هک ‌های اینترنتی ابعاد جدیدی از خصومت‌های در حال شکل گیری در این منطقه ظاهراست.

در فاصله افشای این ایمیل‌ها یعنی از روز پنجشنبه گذشته تا کنون و در واکنش به این افشا گری‌ها امارات متحده عربی، مصر، عربستان سعودی و بحرین دسترسی به بسیاری از وبسایت‌ها را مسدود کرده اند.

از جمله وبسایت هایی که در این کشور‌ها قابل دسترسی نیست وبسایت تلویزیون الجزیره است که نشان می دهد خصومت‌ها متوجه قطر و تلویزیون الجزیره نیز شده است.

وقتی نزدیکی ناگهانی قطر و ایران به این معادله بیافزائیم متوجه می شویم که یار گیری‌ها در منطقه به شدت رو به تغییر و تحول است و درحقیقت این افشا گری‌ها فقط یک مورد هک اینترنتی نیست بلکه نشان از برنامه ریزی دقیق تر و پیچیده تری دارد که شاید برای درک ابعاد آن باید کمی صبر کرد.

----------------------------------------------------------------------------------

  • جلیل روشندل – استاد علوم سیاسی در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی
XS
SM
MD
LG